Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får inte ledigt utrymme på hårddisken trots raderat material och ”rade


bearca

Rekommendera Poster

Hej! Jag har ett stort problem, upptäcke här om dagen att jag hade fullt på min hårddisk och behövde rensa bort, jag började då med en storrensning som borde resluterat i iallafall 100GB ledigt utrymme, men när ja tittar på hårdiskens info så har inget ledigt utrymme tillkommit..?? Jag har Tömt själva papperskorgen och testat att göra ”radera ledigt utrymme” men det har inte gett önskad effekt. Detta är ett problem då ja inte kan lägga över filmklipp från min kamera osv som ja gärna vill kunna... Ber ödmjukast om tips och hjälp.

 

Mvh Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får tacka för tipsen men det har inte fungerat. Jag undrar vad som kan vara felet, gjort felsäker start osv och raderat ledigt utrymme på det ”säkraste” och långsamaste sättet 2 gånger. fler tips någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du Time Machine?

Var det länge sedan du tog en backup?

 

För Time Machine kan köra off-line-backuper som lagras lokalt på din hårddisk tills backupdisken är tillgänglig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har aldrig använt time machine, lägger över filer jag vill spara på extern hårddisk manuellt så att säga istället... Men kan det vara så att man behöver göra en sådan back-up kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Backup ska man i och för sig alltid ha, men det ska vi nog ta i en annan tråd i så fall.

 

Kolla med gratisprogrammet OmniDiskSweeper vad det är som tar plats.

https://www.omnigroup.com/more

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej, jag bygger på denna tråd med min fråga då den är liknande.

 

Jag har en tidig 2014 MacBook Air (120 GB), med minimalt med dokument/bilder (främst ett antal Dropbox-mappar på ca 4 GB).

 

Jag har högerklickat på de 4 mapparna som ligger närmast under "Dator" och begärt "Info" om dem:

 

System 6,74 / Bibliotek 5,55 / Program 6,68 / Användare 7,1 = Summa ca 26 GB

 

Men, när jag gör samma grej på "Dator", så säger den att den är 86 GB full.. en diff på 60 GB jag inte förstår. Jag har tömt papperskorgen, jag har kört OmniDiskSweeper och den säger samma sak; att hårddisken är ca 86 GB full (så står det i "Drive List"), men när jag dubbelklickar på enheten så hittar jag mappar med ett innehåll på ca 26 GB.

 

Jag har kontrollerat skivan i Skivverktyg och den säger att den är ok. Jag använder inte TimeMachine vad jag vet. Jag har inga problem att starta datorn, den fungerar som den ska i alla stycken. Jag fick apple-hjälp med en nyinstallation av operativsystem i januari (allt gammalt från den förre ägaren borde väl försvunnit då?)

 

Alla tips tas tacksamt emot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet inte om du använder Time Machine? :)

Kolla i inställningarna om den är aktiverad för är den på så sparar den säkerhetskopior på din hårddisk ända tills den kan föra över filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är alltså en SSD så "Radera ledigt utrymme" är inte aktuellt.

 

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Bibliotek räknar jag upp ovan. Dessutom tror jag OmniDiscSweeper hittar alla filer? och den gav samma knasiga resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, Bibliotek räknar jag upp ovan. Dessutom tror jag OmniDiscSweeper hittar alla filer? och den gav samma knasiga resultat.

Det finns tre mappar som heter Bibliotek:

En i din användarmapp.

En i roten på hårddisken.

En i mappen System.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tre mappar som heter Bibliotek:

En i din användarmapp.

En i roten på hårddisken.

En i mappen System.

 

Samtliga tre Bibliotek hittar jag i OmniDiscSweeper. Jag hittar dock inte Biblioteket i min användarmapp - när jag letar i datorns mappstruktur - men det är kanske inte huvudfokus just nu.

 

Mitt resonemang bygger på att alla underliggande mappars storlek "visar" sig i överliggande mappars storlek, och då borde det räcka med att kolla de mappar som är direkt under "Dator", och addera deras storlek, då borde det bli samma som storleken på "Dator".. men det är just det som inte stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kontrollerat skivan i Skivverktyg och den säger att den är ok.

Du har alltså kontrollerat skivan och inte bara skivbehörigheterna?

 

 

Samtliga tre Bibliotek hittar jag i OmniDiscSweeper. Jag hittar dock inte Biblioteket i min användarmapp - när jag letar i datorns mappstruktur - men det är kanske inte huvudfokus just nu.

Men vi kan ta det ändå, när vi ändå talar om det. I Finder håller du nere "alt" och tittar i "Gå"-menyn. Nu ska du kunna välja "Bibliotek" och det är den mappen i din användarmapp.

 

 

Mitt resonemang bygger på att alla underliggande mappars storlek "visar" sig i överliggande mappars storlek, och då borde det räcka med att kolla de mappar som är direkt under "Dator", och addera deras storlek, då borde det bli samma som storleken på "Dator".. men det är just det som inte stämmer.

Vad säger Skivverktyg? Klicka på din hårddisk uppe till vänster (vanligtvis kallad "Macintosh HD") och kolla längst ner i mitten. Hur stor är disken, hur mycket är ledigt och hur mycket är upptaget?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du har alltså kontrollerat skivan och inte bara skivbehörigheterna?

 

Men vi kan ta det ändå, när vi ändå talar om det. I Finder håller du nere "alt" och tittar i "Gå"-menyn. Nu ska du kunna välja "Bibliotek" och det är den mappen i din användarmapp.

 

Vad säger Skivverktyg? Klicka på din hårddisk uppe till vänster (vanligtvis kallad "Macintosh HD") och kolla längst ner i mitten. Hur stor är disken, hur mycket är ledigt och hur mycket är upptaget?

 

 

Först - Telly82 - tack för engagemanget, jag uppskattar det verkligen.

 

Japp, jag har kontrollerat både skivbehörigheterna och "skivkontroll". Inga fel där.

 

Hittar en Biblioteksmapp när jag gör som du skriver. Ok. Och jag ser att andra användare på datorn har "synliga" Biblioteksmappar i sina användarprofiler. Jag hittar även aktuell mapp i OmniDiskSweeper. Jag vet dock inte hur denna kunskap hänger ihop med mitt bekymmer :-)

 

Skivverktyg säger: använt 92 GB, ledigt 28 GB, av totalt 120 GB (när jag markerar den näst högsta volymen i hierarkin som är en "Krypterad logisk partition". Den översta är en "Logisk volymgrupp"). Båda är tydligen döpta till samma namn: "Mats MacAir".

 

När jag "går in i" OmniDiskSweeper så får jag fram alla mappar o storlekar. Längst till vänster och högst upp radas de största mapparna:

 

Users 7,1 / Private 5,4 / Applications 5,2 / Library 4,8 / System 4,5

 

Det blir ju inga 92, snarare 27, eller hur?

 

Vad mer kan man göra för att gräva fram de osynliga mapparna eller vad det nu är.. Ska jag kanske installera om operativsystemet? är ju lite meck men ändå görbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm?

Finder säger 86 GB upptaget, Skivkontroll 92, OmniDiskSweeper cirka 27. Inte en siffra rätt, med andra ord.

 

Låter du OmniDiskSweeper köra färdigt innan du kollar? Det kan ta en stund, nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har Finder korrigerat till ca 92 Gb också, precis som OmniDS. Vet ej varför de fluktuerar så (från dag till dag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, OmniDS säger samma sak som Finder; att HD är 92 GB full (om man står i "Drive List"-läget), men på en nivå ner (dubbelklicka på enheten), hittar jag bara mappar med sammanlagd storlek av ca 27 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många användare har du på datorn?

 

Om du (i Finder) kollar i mappen "Användare", vad har du för mappar där?

(Du borde ha ditt "hus" där och en mapp "Delat".)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 användare varav en är jag (= huset) + Guest.

 

I användarmappen finns 5 ovan mappar + mappen Delat, sammanlagt 6 mappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det vara så att OmniDiskSweeper inte får/kan titta vad de andra användarna har för filer.

 

Fäll ner triangeln på mappen Users och kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det vara så att OmniDiskSweeper inte får/kan titta vad de andra användarna har för filer.

 

Fäll ner triangeln på mappen Users och kolla.

 

När jag klickar på triangeln för Users så listas storleken på de andra användarna (den största är på 1,6 MB). Jag kan också söka vidare ner i trädstrukturen och se vad som finns i de olika användarnas mappar. Så inget verkar vara "gömt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...