Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Normal temp på MBP när man kör tunga program?


electronica

Rekommendera Poster

electronica

Jag producerar musik och har många tunga plugins (effekter osv).

Är det farligt att tempen går upp i typ 105c?

eller vilken temp börjar bli farlig? vet att datorn stänger av sig själv då det blir för varmt,men ändå nyfiken vilka temperaturer som måste nås till den stänger av?

ger det något slitage på batteriet?

 

 

 

 

Macbook Pro 15" Retina (early 2015)

2,5 GHz Intel Core i7 (quad core)

16gb ram

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se bara till att fläktarna inte blockeras så är det ingen fara. Du behöver inte kolla någon temperatur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

electronica

Tack för ditt svar!

Så det är ingen fara då datorn blir kokhet? är ny på mac.

känns väl iofs mer varmt då den är av aluminium, är van plastig pc laptop :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du känner värme visar det att den leds bort på ett bra sätt. Viktigast är att arbeta med datorn i en så dammfri miljö som möjligt. Öppnade yngsta dotterns MBP iförrgår (fläkten rusade efter ett tag) och tog loss en liten "filt" som satt mellan fläkt och kylflänsgaller. Hon tittar på film i sängen...

 

OM datorn blir överhettad finns det interna sensorer som ser till att stänga av Macen för att förhindra skador.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag vill minnas att den stänger av vid 110 grader. Många har ställt liknande frågor på forumet men det brukar handla om temperaturer kring 80-90 grader. Du har 5 grader till avstängning. Det är små marginaler om det är så att du riskerar att förlora en massa arbete om datorn stänger av sig.

 

Kör du datorn så hela dagarna tar dessutom komponenter stryk jämfört med en dator som körs med halva den tempen hela dagarna.

 

Jag hade kollat fläktarna så att inget täpper till, att de inte är fyllda med damm. Om inte så kan det nog vara värt att investera i en kylplatta om du ligger kring 105 grader dagarna i ända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Borde sitta en sådan här i och där är det visst 100 grader som gäller.

 

http://ark.intel.com/m/products/83504/Intel-Core-i7-4870HQ-Processor-6M-Cache-up-to-3_70-GHz#@product/specifications

 

Så frågan är vart tempen är 105 grader? Antagligen inte i processorn. Eller felvärde i programmet du kollar temp i, eller i datorns temp sensor där info hämtas från. Eller så är nivån för avstängning programmerad att vara högre än den max tillåtna i processor spec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke_med_kniven

Köp en ordentlig kylplatta och ge dina hårdvarukomponenter längre liv.

Ångrar att jag inte gjorde det med min gamla MacBook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon tittar på film i sängen...

 

Det är nästan som att be om att få problem. :)

 

Inte nog med att luftflödet kan blockeras, fläktarna suger in damm från tyget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nästan som att be om att få problem. :)

 

Inte nog med att luftflödet kan blockeras, fläktarna suger in damm från tyget.

Jag vet. Jag har tydligt förklarat att datorn inte ska användas där. Men de är tonåringar... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...