Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla ihop två Mac mini - vilken kabel?


Suselia

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har köpt en ny Mac mini och vill föra över iPhoto biblioteket från den gamla till den nya Mac minis program "Bilder". Det är ca 8000 bilder så viktigt att det går smidigt. Tänkte därför sammankoppla den gamla (sent 2009) och den nya Mac mini med en kabel, men vilken sorts kabel skall jag införskaffa? En med USB-port i båda ändar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

USB tror jag inte kommer funka, det krävs att den kontakt du använder implementerar IP-protokoller, exempelvis FireWire eller Thunderbolt. Men tyvärr har du väl inte nån av dem på båda maskinerna.

 

Har du nätverk? Det borde inte ta mer än en timme att skicka allt över ett någorlunda modernt wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast är att koppla ihop de båda maskinerna via nätverket. Antingen kopierar man manuellt eller så använder man flyttassistenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar! Nu har jag startat flyttassistenten men har nu stött på ett nytt problem: jag vill BARA flytta över iPhoto biblioteket och inte all "dokument och data", dvs HELA användarkontot, som man får kryssa i. Det finns så mycket på den gamla datorn som vi INTE vill få med till den nya! Hur gör jag för att kopiera över enbart iPhoto biblioteket och inget annat?? Går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Enkelt. Dra bara över ditt iPhoto Library (eller Photos Library om du har senaste Yosemite). Du behöver inte använda flyttassistenten för en sån här enkel grej.

 

iPhoto Library ligger under "Bilder" i din hemmapp. Lägg den på samma ställe på den nya datorn och starta upp iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På den gamla mac minin gick något fel i senaste uppdateringen av Yosemite, programmet Bilder kom inte med i uppdateringen (!!) utan iPhoto-programmet ligger kvar, men det går inte att titta på bilderna eftersom IPhoto inte verkar vara kompatibelt med den senaste versionen av Yosemite(!!!) Hur som helst tänkte vi försöka lösa denna soppan genom att föra över vårt iPhoto-bibliotek som vi dumt nog inte hade gjort någon säkerhetskopia av från vår gamla dator till vår nya Mac mini med den senaste versionen av Yosemite installerad och därigenom förhoppningsvis åter få tillgång till vårt bildbibliotek!! Men jag är urkass på datorer. Hur menar du att jag enkelt bara ska flytta över? Med hjälp av en extern hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna lösa det via nätverket.

 

Frågan är vad som gick "fel" vid uppdateringen av din gaml Mini. iPhoto ska fortfarande fungera även på senaste versionen av Yosemite. Dessutom så borde du ha programmet Foto/Photos som ska fungera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det undrar jag också vad som gick fel! På båda datorer ligger iPhoto i mappen program, men med en stoppskylt över. När jag försöker öppna iphoto står det "innan du öppnar iphoto måste du uppdatera till den senaste versionen. Den version av iPhoto som är installerad på datorn är inte kompatibel med OS x Yosemite. Hämta den senaste versionen kostnadsfritt från Mac app store". När jag sedan klickar på länken till app store står det: "objektet som du har begärt är inte tillgängligt just nu i den svenska affären" !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Ursäkta det sena svaret, men här kommer det.

 

Jag antar att du har ett nätverk som båda datorerna är kopplade till. Om så är fallet räcker det att du slår på Fildelning i Systeminställningar > Delning, på minst en av datorerna

 

Sen ska du kunna "se" den från den andra datorn genom att öppna ett Finder-fönster och titta i listan till vänster.

 

Se om detta funkar, så ska du kunna kopiera ditt fotobibliotek sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

När jag sedan klickar på länken till app store står det: "objektet som du har begärt är inte tillgängligt just nu i den svenska affären" !

Nej, iPhoto finns inte på App Store längre.

 

Eventuellt kan du se det i listan av dina tidigare köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack, det ska jag prova! Nu har det dock tillstött ytterligare problem med den gamla Mac minin från 2009. När jag försökte göra en sån där omstart när man håller nere shift-tangenten så stängde den plötsligt av sig och nu stänger den av sig mitt under uppstarten varje gång jag försöker få igång den! Får lämna in den på service när de öppnar igen efter semestern... Det blir ju bara värre och värre med den där stackars datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...