Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min iMac 27" går som lus på limmad sticka, nästa omöjligt logga in


MrMaFurb

Rekommendera Poster

Har en late 2012 iMac 27" med 32 MB Ram, 3 TB Disk, den står nästan hela tiden påslagen.

 

För 7 dagar sedan körde jag Macphuns program CleanMy Mac 3 vilket jag aldrig haft problem med tidigare. Någon timme efter att jag använt det programmet hade jag surfat och läst e-post och sedan varit borta från datorn ½ timme. När jag kommer tillbaka är allt trögt och jag får badboll vad jag än gör. Stänger av datorn via meny, väntar en stund och slår sedan på den igen.

 

Om jag loggar in på mitt huvudkonto kommer jag inte genom inloggningsfasen, det som brukar ta 3-5 minuter står bara och tuggar fortfarande efter 2 timmar.

 

Om jag istället väljer något annat konto med admin rättighet, bara skapat och inlogga en gång tidigare på, går inloggningen på några minuter men sedan går alt trögt och det blir badboll igen...

 

Normalt brukar jag ha både en lokalt kopplad USB-disk och en Apple Time capsule på lokala nätet på vilka backuper sparas. På grund av flytt och allt varit nedpackat och stått där jag inte kommer åt själv(sitter i rullstol) har de inte varit inkopplade på ett bra tag.

 

Har dock haft en app och ett abonnemang från Backblaze dit allt blivit säkerhetskopierat via internet. Har beställt hem en USB-disk med 1.3 TB data som levereras hem till mig från USA. Det är en kopia av min dators hårddisk och innehåller alla filer från roten med de Mappar som finns där tex User med användarmappar.

 

Det följer inte med något program eller verktyg för att kopiera in filerna på disken i min dator, jag kommer ju inte heller in på ett konto så att jag kan kopiera filer via Finder eller annat verktyg, allt går ju som på en limmad sticka...

 

Vad är bäst att göra? Formatera om min Mac som ny dator, skapa ett likadant grundkonto och sedan kopiera in filer från den externa hårddisken?

 

Andra tips på att reparera filer eller OS så att inte omformatering blir nödvändig...

 

CleaMyMac hittade inga fel på minnas och det har inte heller andra verktyg gjort.

 

Kan det vara hårdvarufel och i så fall vad?

 

Alla tips mottages tacksamt!

 

Bilden visar katalogstruktur på USB-disken från Backblaze med backupen

 

post-72605-0-86816800-1435687740_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I katalogstrukturen visas något från Kaspersky. Kör du Kasperskys anti-virus för mac?

I så fall pröva att avinstallera det. Kasperskys kext (kernel extension) har för vissa användare spårat ur och gjort macen oanvändbart långsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort skitprogrammet Clean My Mac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I katalogstrukturen visas något från Kaspersky. Kör du Kasperskys anti-virus för mac?

I så fall pröva att avinstallera det. Kasperskys kext (kernel extension) har för vissa användare spårat ur och gjort macen oanvändbart långsam.

Fick med Kaspersky vid ett köp av ett "bundle" alltså ett antal program för ett lägre pris. Fick direkt problem så jag har haft programmet kvar men inte aktiverat i ca 1 år. Just nu kan jag inte ta bort då allt går så seeeeegt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...