Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min iMac fryser och låser sig efter 5 - 30 min, hjälp


Eld22

Rekommendera Poster

Köpte en begagnad iMac 27 tum, och blev lurad. Enligt Apple är den såld 2010, men försäljaren sa att den var mycket nyare.

 

När jag sätter på den fungerar den en kort stund, men sen fryser allt fast. Det går att röra på muspekaren men den bara snurrar runt. Enda sättet är att trycka på strömbrytaren i 10 sekunder så startar den om.

 

Jag har provat att starta datorn från installations dvd, och då fungerar den hur länge som helst. Jag provade att installera IOS på en extern hårddisk. Installationen gick bra men när jag startar datorn från hårddisken är felet kvar och den fryser efter 5-30 minuter.

 

Går det att sänka hastigheten på processorn, ifall det är den som blir överbelastad?

 

Finns det någon vänlig själ som vet vad det är för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra att du blev lurad, hoppas att det inte är för mycket pengar i sjön, men det låter rimligt att den är från 2010 om du har DVD-skivor för installationen, vilket var sista årsmodellen som hade det. Även 2011 års modell av iMac levererades med DVD-media för installationen.

 

Låter märkligt med frysningarna samt att felet även uppstår på en helt ny installation men inte händer om du startar upp installationsprogrammet. För att inte skapa missförstånd så heter operativsystemet för Mac OS X (OS 10), iOS är operativsystemet för iPhone/iPad.

 

Du är helt säker på att du startade från den externa hårddisken och inte den interna? Håll nere ALT när du startar datorn och välj att starta från den externa disken.

 

Om du startar datorn i säkert läge, håll nere shift när den startar, låser den sig då också efter att du loggat in och är på skrivbordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka ur hälften av RAM-minnena. Funkar det då så är det fel på (ett av de) minnena du tog ut.

Funkar det inte, tag ur andra hälften och sätt tillbaka första hälften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Har hittat felet, det är hårddisken. På min externa fungerar allt bra nu. Hur svårt är det att byta hårddisken? Förr satte jag ihop mina egna PC datorer, men det var ju nästan som att bygga med lego.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Chiroptera

Vill inte starta en helt ny tråd så jag lånar denna

 

Min Imac är kopplad via nätverket och jag har en NAS i vardagsrummet. På min TVIX mediaspelare har jag en del bilder. Via nätverket kasserade jag en del bilder från mediaspelarens HDD via nätverket. En av dessa filer har lagt sig i min Imacs papperskorg och jag kan inte ta bort den. Korgen är tömd, men ikonen i dock visar att det ligger någonting i korgen.

 

Hur får jag bort denna skräpfil?

 

På info-filen verkar den ligga i min externa Iomega Cashe?

post-78068-0-20451300-1436434710_thumb.png

post-78068-0-93462700-1436434710.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chiroptera

Löste det :)

 

Använde skivverktyget på min externa HDD. Men blev uppmuntrad om att formatera om HDD:n, just för att den har vissa defekter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löste det :)

 

Använde skivverktyget på min externa HDD. Men blev uppmuntrad om att formatera om HDD:n, just för att den har vissa defekter.

Skivverktyget läser bara av informationen på hårddisken och kontrollerar filträdet som OS X hänger på. Den fysiska skivan vet den inget om. Så om Skivverktyget informerar om problem är det ettor och nollor som har kommit i oordning. Det KAN i och för sig bero på fysisk defekt men det vet den inte.

...

Om man väljer Säkerhetsalternativet Överskrivning av nollor raderas verkligen hårddisken men alla defekta sektorer, oavsett orsak, undantas så man får bästa förutsättningarna för säker och stabil drift. Vanlig radering tar bara bort adresserna var filerna ligger och skriver över dessa ovetande om vad som skrivs över och eventuella problemsektorer är fortfarande där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chiroptera

Men en formatering till Mac (Journalförd) hoppas jag löst en del. Jag har iallafall formaterat om min externa hdd och lägger nu över filerna på nytt. Jag skall ändå byta HDD i månadsskiftet till en USB 3.0.

 

När jag får min nästa HDD så får jag formatera den enligt den standard som du angav, eller räcker det med Mac OS Extended?

 

Tänk på att jag köper en helt ny disk :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag talar om raderingsalternativ, inte formateringsalternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chiroptera

Ok jag förstår.

 

Kom till rätta med min externa HDD iallafall och den är nu formaterad utan fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...