Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Val av hårddisk vid köp av imac 5k


barmaster

Rekommendera Poster

Hej.

Jag tänkte köpa en ny imac 5k med följande setup.
4,0 GHz fyrkärnig Intel Core i7, Turbo Boost upp till 4,4 GHz
DDR3 SDRAM – 2 x 4 GB
256 GB flashlagring
AMD Radeon R9 M295X 4 GB GDDR5
Minne köper jag inte av apple
priset landar på 30495kr vilket är lite väl mycket för en dator men orkar inte köpa en dator som jag sedan känner mig begränsad med. Det jag använder datorn till är mest foto men vill kunna redigera 4k video och känna att after effects tex flyter på bättre än med min 4 år gamla imac.
Det jag inte har riktig koll på är vad jag ska välja för hårddisk. jag väljer en snabb SSD i datorn och tänker bara ha programmen och operativt på den. Planen är sedan att ha allt annat externt. Har tittat på en Thunderbolt 6gig disk men det är ytterligare 6000kr utöver själva datorn. Skulle jag klara mig med usb3 disk som är billigare? Hur ska jag tänka ikring valet av hårddisk?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som har lite kunskap och en min över att ge mig lite tips på hur jag ska tänka här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att ge råd, hur du än gör så blir det dyrt. Men att ha projektfiler och det du arbetar med på externa diskar låter klokt. Om du kommer att behöva TB är svårt att säga, jag hade nog börjat med USB 3 och provat, blir det för långsamt hade jag skaffat TB. Du lär ändå behöva ett flertal diskar, dels till backup och som arkivering gissar jag, så inköpet av en USB 3-disk är ju inte bortkastat oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att ge råd, hur du än gör så blir det dyrt. Men att ha projektfiler och det du arbetar med på externa diskar låter klokt. Om du kommer att behöva TB är svårt att säga, jag hade nog börjat med USB 3 och provat, blir det för långsamt hade jag skaffat TB. Du lär ändå behöva ett flertal diskar, dels till backup och som arkivering gissar jag, så inköpet av en USB 3-disk är ju inte bortkastat oavsett.

 

Tack för svar. Får prata med dom jag köper datorn av så kanske jag får mer kött på benen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...