Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kortslutet batteri?


Elvitch

Rekommendera Poster

Hej,

 

Helt ny på forumet, ville försöka fixa problemet själv men kommer inte längre.

 

Jag köpte en begagnad macbook pro mid 2009 13" , med trasig skärm. Tänkte jag skulle fixa den sen ge den till tjejen så att hon kunde använda den till plugget.

 

Ska nämna att datorn laddade batteriet innan jag började mecka med den.

 

 

Eftersom skärmen inte fungerade på den så stängde jag av datorn på knappen (TROR JAG om den nu inte hamna i vila?) , öppnade upp bak partiet och började lossa kabel efter kabel sakta men säkert, kom till batteri kontakten och precis innan jag lossa den så slocknade någon lampa , tänkte inte så mycket mer på det utan lossade kabeln.

 

Bytte ut Display data kabeln , skärmen fungerar som den ska men nu känner inte datorn av batteriet, den liksom hittar inte den alls, står ett kryss uppe i hörnet?

 

Vad kan ha hänt?

 

 

Klantig som man är..

 

 

Mvh

Elvis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter märkligt, har du dubbelkollat att batteriet är ordentligt monterat? Återställt SMC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikar man på iFixit.com så finns det inget speciellt man ska tänka på vid byta av batteriet. Tryckte du in och höll nere strömknappen så ska datorn normalt sett stänga av sig och skulle den ha gått ner i viloläge så borde det inte heller spela någon roll, batteriet eller någon styrkrets borde inte ha gått sönder för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mattem,

Batteriet har aldrig varit lossat förutom kabelkontakten så att säga, men det finns inte så många fler sätt att trycka ner det på än på kontakterna :)

 

Jag är mest rädd att jag kommit åt dem små kontakterna framför batteriet så att de orsakat något kortslutning.

Capture.png

 

Har återställt SMC flera gånger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriets status lyser inte upp om ja trycker på knappen på sidan heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Ska man in och gräva i datorn, så är mitt tips:

 

Ta bort batterikontakten det första man gör, då har du minst risk för att det finns spänning kvar i logic-kortet.

 

Kan ju vara så att du inte stängde av den utan är i vila och då finns det ström till vissa funktioner på logic-kortet, minnena exempelvis har ström.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men precis, det är det jag är rädd för har hänt ,

 

vad är worst case scenario?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Byte av logic-board, men den maskinen är ingen ide att lägga pengar på.

Köp en ny som är från 2011 eller nyare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Alla

Nu har jag hållt på med datorn och blir helt galen snart..

 

När jag kör igång datorn med sladden i och drar bort den i uppstarten så kör den på batteri, men går inte att starta enbart på batteri, och den visar ett kryss uppe i batteriet fortfarande även vid batteri drift.

 

 

Om jag plugga ut batteri och kabel. håller power knappen i 10 sek och sen plugga i kabeln och batteriet samt släpper powerknappen när jag pluggat i allt så går den igång på batteri, men då lyser inte massage kabeln istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plus efter att ha kört de sista så går fläkten som fan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...