Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Lagringsutrymmet nästan fullt"


Peter Westerlund

Rekommendera Poster

Peter Westerlund

"Lagringsutrymmet nästan fullt" kommer upp med jämna mellanrum.

 

Jag har försökt gå igenom och rensat bilderna och fått bort väldigt många. Jag har tagit bort många tunga appar. Jag har sedan startar om telefonen efter varje åtgärd jag gjort. Men fortfarande kommer meddelandet upp.

 

Går man in under Lagringsinställningarna så verkar det handla om icloud, eller? jag fattar inte. Är det icloud som meddelandet syftar på? Väldigt förvirrande. Jag har hur som helst även nu stängt av icloud och raderat den där säkerhetskopian som verkade finnas, vet inte om den låg på telefonen eller inte men...

 

Hur kan telefonen klaga på lagringsutrymmet trots att jag tagit bort så mycket? Vad vill den att jag ska göra egentligen? Apple som försöker kränga på mig en ny mobil eller? haha, så sjukt detta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Ahaa.. kan varit att jag köpte en bunt nya låtar på iTunes nyligen och en app jag köpt (Airplane! 2) tog extremt mycket plats...

 

Sen tar Bilder fortfarande upp väldigt mycket. 2.0 GB. Finns det något sätt man kan låta bilder ligga så gått utrymmet räcker endast på iCloud? Och så fort en ny bild tillkommer på telefonen så ligger den kvar på telefonen tills att den laddats upp på icloud och då tas bort från telefonen. Går det? Sen skulle jag i nästa vända vilja att icloud gör backups till min Time Capsule om det går. Eller att telefonen lagrar bilder på datorn när den ansluts till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Hittar inget "Optimera iPhone-lagring", var är det? Finns inte under Inställningar->iCloud->Bilder. Där finns:

 

iCloud-bildbibliotek

Min bildström

iCloud-bilddelning

 

Ingen av dom verkar handla om att frigöra utrymme på iPhonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du har inte aktiverat iCloud bildbibliotek? Det kanske inte är något du vill använda.

Annars är det väl helt enkelt så att du har vuxit ur utrymmet i din iPhone så du får skaffa dig en med mer lagringsutrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

iCloud-bildbiblioteket tar väl inte bort bilderna från iphonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud-bildbiblioteket tar väl inte bort bilderna från iphonen?

Nej men man kan optiemera om lagringen så orginalbilderna i fullformat ligger i iCloud och mindre optimerade kopior i telefonen. Men det är inte säkert du kommer frigöra utrymme i telefonen om du har 10-tusentals andra bilder redan i iCloud bildbiblioteket då även dessa kommer laddas ner i telefonen.

Mina 8483 bilder och 65 videos tar just nu 1,5GB lagringsutrymme i telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Ahaa man kan därefter välja "Optimera bilder". Jag kör på det nu, har fått mer utrymme. Har nu 1,2 GB tillgängligt på telefonen och 4,5 GB tillgängligt av 5 GB på iCloud. Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst baconatte

Har samma problem. iCloud är optimerat. Jag har exporterat alla bilder till datorn och svarat ja på om de bilder jag exporterat ska raderas från iphonen. Och går man in på Iphoto och iphonen där finns det inga bilder. Men det finns det fortfarande på Iphonen. Klickar man på en bild för att radera den sägs det att bilden raderas på iCloud.

Det enda jag vill är att lägga över bilderna till datorn och sedan lägga dem på en extern disk och radera alla bilderna på själva iphonen för att få plats.

HUR GÖR MAN?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag försöker också hämta hem alla bilder på iCloud (just nu 1600+ och iCloud skriker efter mer utrymme). iTunes och alla andra Applelösningar säger att det bara finns 187 bilder. Jag har med andra ord fortfarande inte fattat skillnaden på iCloud, bildström och bild-vad det nu heter. Därför har jag lagt ner att försöka få hem alla 1600 bilderna till hårddisken på min MacBookPro och använder en PC för detta - som saknar alla tänkbara Applekopplingar. Men - senast jag i PC:n försökte markera alla bilder och ladda ner dem sa min PC när den var klar att den bara laddat ner 179 st från iCloud. Så jag provar igen. Den här gången med Shift-metoden.

 

Det här borde vara en enkel och logisk sak för Apple att utveckla för användarna. I stället upplever jag det som mycket krångligt. Att föra över bilder från en molntjänst till en hårddisk är otroligt simpelt i andoridvärlden. Hur lyckades Apple krångla till det så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker också hämta hem alla bilder på iCloud (just nu 1600+ och iCloud skriker efter mer utrymme). iTunes och alla andra Applelösningar säger att det bara finns 187 bilder. Jag har med andra ord fortfarande inte fattat skillnaden på iCloud, bildström och bild-vad det nu heter. Därför har jag lagt ner att försöka få hem alla 1600 bilderna till hårddisken på min MacBookPro och använder en PC för detta - som saknar alla tänkbara Applekopplingar. Men - senast jag i PC:n försökte markera alla bilder och ladda ner dem sa min PC när den var klar att den bara laddat ner 179 st från iCloud. Så jag provar igen. Den här gången med Shift-metoden.

 

Det här borde vara en enkel och logisk sak för Apple att utveckla för användarna. I stället upplever jag det som mycket krångligt. Att föra över bilder från en molntjänst till en hårddisk är otroligt simpelt i andoridvärlden. Hur lyckades Apple krångla till det så?

 

Väldigt svårt att ge dig några råd när du inte specificerar vad det du har gjort och hur.

Bara det att du säger att du försöker använda iTunes för att ladda ner bilder från iCloud säger mig att du inte vet vad du håller på med.

För iTunes har ingenting med det att göra utan den är Bilder som man använder för att ladda ner bilder från iCloud Bildbiblioteket.

 

Som man kan se på denna bild att jag gör just nu.

 

post-45175-0-39610600-1457960581_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker också hämta hem alla bilder på iCloud (just nu 1600+ och iCloud skriker efter mer utrymme). iTunes och alla andra Applelösningar säger att det bara finns 187 bilder. Jag har med andra ord fortfarande inte fattat skillnaden på iCloud, bildström och bild-vad det nu heter. Därför har jag lagt ner att försöka få hem alla 1600 bilderna till hårddisken på min MacBookPro och använder en PC för detta - som saknar alla tänkbara Applekopplingar. Men - senast jag i PC:n försökte markera alla bilder och ladda ner dem sa min PC när den var klar att den bara laddat ner 179 st från iCloud. Så jag provar igen. Den här gången med Shift-metoden.

 

Det här borde vara en enkel och logisk sak för Apple att utveckla för användarna. I stället upplever jag det som mycket krångligt. Att föra över bilder från en molntjänst till en hårddisk är otroligt simpelt i andoridvärlden. Hur lyckades Apple krångla till det så?

Och jag lyckades! "Om Gud vill" känns som den enda förklaringen. Den här gången när jag markerade alla bilder i iCloud och valde att hämta filerna till min PC så gjorde den faktiskt det jag bad om! Alla 1600+ bilder är nu nedladdade på min hårddisk. Nu ska jag bara peta över dem på en sticka och fösa in dem i min MacBook Pro.

 

Däremot har jag nu stött på ett nytt problem - jag kan inte radera bilderna som finns på iCloud? Haha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag lyckades! "Om Gud vill" känns som den enda förklaringen. Den här gången när jag markerade alla bilder i iCloud och valde att hämta filerna till min PC så gjorde den faktiskt det jag bad om! Alla 1600+ bilder är nu nedladdade på min hårddisk. Nu ska jag bara peta över dem på en sticka och fösa in dem i min MacBook Pro.

 

Däremot har jag nu stött på ett nytt problem - jag kan inte radera bilderna som finns på iCloud? Haha!

 

Som sagt var om du preciserar mer exakt VAD det är du gör och misslyckas går det att ge råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Väldigt svårt att ge dig några råd när du inte specificerar vad det du har gjort och hur.

Bara det att du säger att du försöker använda iTunes för att ladda ner bilder från iCloud säger mig att du inte vet vad du håller på med.

För iTunes har ingenting med det att göra utan den är Bilder som man använder för att ladda ner bilder från iCloud Bildbiblioteket.

 

Som man kan se på denna bild att jag gör just nu.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-03-14 kl. 14.02.16.png

Där har jag också varit, i den skärmdumpen du visade. Det hjälpte inte. Och i iPhoto. Och i Bilder. Alla säger samma sak: 187 bilder att ladda hem. Men alla de övriga 1400 bilderna finns inte nedladdade i min MacBook... Det borde vara simpelt att ladda hem molnbilder till hårddisk, men efter en googling (eller ganska många) är jag dessvärre långt ifrån ensam om problemet. Problemet är nu löst, som sagt. Men ett nytt problem har uppenbarat sig: jag kan inte radera det som ligger i iCloud. Men det är en senare fråga - bilderna som är där är ju "safe" nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har jag också varit, i den skärmdumpen du visade. Det hjälpte inte. Och i iPhoto. Och i Bilder. Alla säger samma sak: 187 bilder att ladda hem. Men alla de övriga 1400 bilderna finns inte nedladdade i min MacBook... Det borde vara simpelt att ladda hem molnbilder till hårddisk, men efter en googling (eller ganska många) är jag dessvärre långt ifrån ensam om problemet. Problemet är nu löst, som sagt. Men ett nytt problem har uppenbarat sig: jag kan inte radera det som ligger i iCloud. Men det är en senare fråga - bilderna som är där är ju "safe" nu.

 

Och hur gör du när du försöker radera bilderna i iCloud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som sagt var om du preciserar mer exakt VAD det är du gör och misslyckas går det att ge råd.

Var? I alla Mac-program som man ska använda för att ladda hem bilder.

Vad? Programvarorna (samtliga man kan använda för att säkerhetskopiera, överföra etc.) säger att det bara finns 187 bilder. I verkligheten är det över 1600. En smärre diff.

 

Lösning: PC för detta ändamål. Tyvärr! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Och hur gör du när du försöker radera bilderna i iCloud?

Loggar in på iCloud.com. Markerar samtliga bilder jag vill radera och klickar på "Radera". Ingenting raderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggar in på iCloud.com. Markerar samtliga bilder jag vill radera och klickar på "Radera". Ingenting raderas.

Korr: det dröjde en stund. Allt är nu raderat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var? I alla Mac-program som man ska använda för att ladda hem bilder.

Vad? Programvarorna (samtliga man kan använda för att säkerhetskopiera, överföra etc.) säger att det bara finns 187 bilder. I verkligheten är det över 1600. En smärre diff.

 

Lösning: PC för detta ändamål. Tyvärr! :-)

 

Det där var inte specielt specifikt.

 

Finns bara ett program för att ladda ner bilder från iCloud Bildbibliotek till datorn och det är iPhoto/Bilder.

Och webbplatsen iCloud.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...