Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes, byta biblioteket från en dator till en annan dator.


Hede

Rekommendera Poster

Detta kan bli lite långt och svårt att förklara men så här är det.

 

Jag har en nätverkshårddisk där all musik ligger. På min gamla MacBook ligger iTunes där jag har lagt in i princip alla album, några spellistor har jag dock inte gjort förutom en favorit lista. Ingen av skivorna är dock överförda på hårddiskens MacBook.

 

Nu iom min "nya" iMac så vill jag ta över iTunes biblioteket till Imacen. Eftersom ingen av låtarna/albumena ligger på hårddisken utan enbart på nätverkshårddisken så känns det som om det borde gå men i så fall hur. Alla album har jag lyckats få med JPG-bild så det skulle vara så himla tråkigt om det försvann.

 

Jag har kunnat dela med mig av iTunes från macbooken till iMac men då krävs det att macbookens iTunes är igång och det är inte så jag vill ha det.

 

Någon som har lite råd och hjälp att ge mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill alltså få över innehållet från din MacBooks iTunes till din iMac?

 

Inställningarna för iTunes och dess databas bör väl ligga i iTunes-mappen i biblioteksmappen som finns i din användarmapp. Borde vara så enkelt som att du kopierar över den mappen från MacBook till iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du läser in iTunes-biblioteket från din nätverkshårddisk i din nya iMac genom att leta upp det biblioteket och ange det som sökväg i iTunes - Inställningar - Avancerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du läser in iTunes-biblioteket från din nätverkshårddisk i din nya iMac genom att leta upp det biblioteket och ange det som sökväg i iTunes - Inställningar - Avancerat.

Om jag fattade saken rätt så låg biblioteket (utan musiken) på MacBooken, medan själva musikfilerna låg på nätverksdisken.

Men om jag fattat fel och HELA biblioteket ligger på nätverksdisken så kan man göra som du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om iTunes-biblioteket ligger på den interna hårddisken på en Mac så är det bara att kopiera över det, exempelvis på en USB sticka eller liknande, och sedan lägga på den nya datorn i mappen Musik. Dvs ersätta det iTunes-bibliotek som redan ligger där med iTunes biblioteket (iTunes library) från den gamla datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om iTunes-biblioteket ligger på den interna hårddisken på en Mac så är det bara att kopiera över det, exempelvis på en USB sticka eller liknande, och sedan lägga på den nya datorn i mappen Musik. Dvs ersätta det iTunes-bibliotek som redan ligger där med iTunes biblioteket (iTunes library) från den gamla datorn.

Ja, det var väl det jag skrev?

Inlägg #4, med länk till Apples artikel och allt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på jobbet och skall hem och se vad jag kan göra men spännande är det, återkommer :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var väl det jag skrev?

Inlägg #4, med länk till Apples artikel och allt. :)

Javisst, jag bara skrev som jag tyckte kanske lite mer lättillgängligt än Apples info. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack pojkar jag gjorde som ni skrev och då funkade det perfekt, underbart bra. Nu väntar jag med spänning på vad jag kommer att utmana er med för ny fråga, jag har ingen nu men det kommer säkert :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig, tackar för återkoppling, så vi vet att det blir rätt ;):kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Lyfter en gammal tråd då mitt problem är ganska likt.

 

Jag har precis köpt loss min jobbdator och ska börja använda den hemma istället för min gamla iMac. Jag har i stort sett (till 95%) samma låtar, drygt 18.000 st, i varje burk, så jag behöver inte flytta över så värst många till den nya.

Kruxet ligger i spellistorna.

På den gamla iMacen har både jag och min fru egna samt gemensamma spellistor som jag nu skulle vilja få över till den nya datorn utan behöva lägga in allt, låt för låt. Går det att göra?

När jag testade att exportera en spellista fick jag endast en textfil med låtarnas info och den kommer jag ju inte långt med.

 

Så jag undrar om det finns något bra tillvägagångssätt för att lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du importerar textfilen så har du din spellista.

Naturligtvis så måste låtarna redan finnas i biblioteket annars så går det inte .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du importerar textfilen så har du din spellista.

Naturligtvis så måste låtarna redan finnas i biblioteket annars så går det inte .

Så det var inte svårare än så? Jag tänkte att det kunde vara en möjlighet men vidare trodde jag att det inte skulle gå.

Tack för snabbt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...