Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook pro 2012, dålig laddning trots nytt batteri


oml

Rekommendera Poster

Jag har en Macbook pro 13" från 2012, inte retina modellen, som jag nyligen satt i ett nytt batteri i.

 

Det gamla batteriet räckte vid slutet ungefär 3 timmar vid normal användning (surfande, spotify) och drog ungefär 10% under natten. Det nya batteriet räcker ungefär 4-5 timmar vid samma typ av användning vilket är en förbättring, men drar fortfarande ungefär 10% under natten.

 

Efter bytet förväntade jag mig en större förbättring av batteritiden samt att det skulle hålla bättre i viloläge. Därför undrar jag om detta är normalt? Om inte, vad kan man göra för att förbättra situationen?

 

Det ska tilläggas att det nya batteriet inte är någon slags fulkopia.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter inte rätt. Nu har jag inte erfarenhet av den modellen, men MacBook generellt brukar ha bra batteritid.

 

Tar något program mycket el? Klicka på batterisymbolen i menyraden och se vad det står i menyn om program med hög strömförbrukning. (Jag antar att du kör OS X 10.10)

 

Brusar fläktarna? När MacBook Air/Pro jobbar tungt och fläktarna brusar så märker man också att batteri-laddningen förbrukas. Det är normalt. Däremot borde inte fläktarna brusa vid den användning du beskriver.

 

Att dra 10% under natten låter inte rätt. Hur har du ställt in strömsparinställningarna? Tar den säkerhetskopior och söker efter mail när den är i vila?

 

Vad ser du i Aktivitetskontroll? Är det några processer som spårat ur och jobbar hårt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Tar ju ett antal upp och urladdningar innan batteriet maxxas.

 

Men du skall ju klart få ut mer ur batteriet.

 

 

Om du går in under Processor-fliken i AktivitetsKontroll

 

Hur ser det ut där?

Inga processer som ser ut att hå hängt sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Jag har försökt kika på dom punkter ni nämner, dock utan att hitta något som sticker ut. Jag har även provat återställa både SMC och NVRAM utan resultat vad jag märkt. Jag ska prova se över allt en omgång till och se om det kanske var något jag missade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...