Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken extern 27" skärm till Macbook Pro?


o0anna0o

Rekommendera Poster

Har bestämt mig för att köpa en Macbook Pro 15" Retina. Behöver dessutom en extern 27" skärm (gärna 4K), men vet inte vilken jag ska välja? Arbetar mest i Photoshop och Illustrator. Har fått tips om att BenQ och Eizo är bra, men sen då. Vad är egentligen kraven för att den ska funka med en Macbook Pro? Kikade på Apples lista för godkända externa skärmar, men där fanns bara fyra alternativ om jag minns rätt. Är det någon som har något tips eller erfarenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikade på Apples lista för godkända externa skärmar, men där fanns bara fyra alternativ om jag minns rätt.

Vad för slags lista och var finns den?

 

Var det bara en lista över de skärmar som råkar säljas på Apple Store?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBP har ju Thunderboltanslutning men det finns inte så många skärmar som använder den. Man kan använda en Thunderboltadapter för andra skärmar som använder tex Minidisplayport. Så det finns högvis med skärmar.... Men ju nyare teknik desto bättre. Bifogar en bild på en drös adaptrar. Sitter just nu och skriver på min MacBook Air som har en Thunderboltadapter till VGA som min platt-TV är inkopplad på som skärm. ( Det blir en massa ord och begrepp, jo jag vet. )

 

echo15tbdock_displayadapters.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för slags lista och var finns den?

 

Var det bara en lista över de skärmar som råkar säljas på Apple Store?

På Apples hemsida/support. De skärmar som nämndes var:

  • Sharp PN-K321
  • ASUS PQ321Q
  • Dell UP2414Q
  • Dell UP3214Q
  • Panasonic TC-L65WT600
  • LG 31MU97 4K
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På Apples hemsida/support. De skärmar som nämndes var:

  • Sharp PN-K321
  • ASUS PQ321Q
  • Dell UP2414Q
  • Dell UP3214Q
  • Panasonic TC-L65WT600
  • LG 31MU97 4K

 

De har hundratals sidor. Har du ingen länk till just denna sidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På Apples hemsida/support. De skärmar som nämndes var:

  • Sharp PN-K321
  • ASUS PQ321Q
  • Dell UP2414Q
  • Dell UP3214Q
  • Panasonic TC-L65WT600
  • LG 31MU97 4K

 

Jag gissar att de är de skärmar som fungerar med 4K upplösning. Vi är ju i början på den nya tekniken så det finns inte många skärmar som klarar detta överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 K ger möjlighet till större bild med bra skärpa. Men en teknik betyder inte att det är likställt med att det är bra. Sätt en Porschemotor i en Fiat. Låter ju bra men fungerar inte som det var tänkt. Färgrymd, färgkorrekthet, betraktningsvinkel mm är minst lika viktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 K ger möjlighet till större bild med bra skärpa. Men en teknik betyder inte att det är likställt med att det är bra. Sätt en Porschemotor i en Fiat. Låter ju bra men fungerar inte som det var tänkt. Färgrymd, färgkorrekthet, betraktningsvinkel mm är minst lika viktiga.

Det är just därför jag behöver hjälp, tips och råd. Har inte riktigt koll på exakt vad som är viktigast och vilka värden alla olika parametrar ska ha... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just därför jag behöver hjälp, tips och råd. Har inte riktigt koll på exakt vad som är viktigast och vilka värden alla olika parametrar ska ha... ;)

Inte jag så mycket heller. Du kan söka efter tester på nätet. Men 4k skärmar är dyra och du klarar dig väldigt bra utan. Det här är så dyra grejjor att du ska bege dig till en Apple-återförsäljare typ Macoteket eller liknande som har kunskap. Sitt inte hemma och gissa.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte jag så mycket heller. Du kan söka efter tester på nätet. Men 4k skärmar är dyra och du klarar dig väldigt bra utan. Det här är så dyra grejjor att du ska bege dig till en Apple-återförsäljare typ Macoteket eller liknande som har kunskap. Sitt inte hemma och gissa.... ;)

Jag har försökt göra det, men kan ändå inte bestämma mig. Har varit och pratat med den enda premium-ÅF för Apple som finns här i stan, men de kunde inte tipsa om externa skärmar öht. Får kanske maila Macoteket och fråga dem...

 

Tack! Ska läsa asap.

Nej, det behöver inte vara exakt 27", men det kändes som en lagom storlek. 28" borde också funka, men helst inte större än så. Och inte mindre än 24".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Appleexperten Digital in har drösvis med skärmar på nätet i alla fall.

http://www.digitalinn.se/produkter/soekresultat?search=bildskärm&category=10650

Men alla var av märke ASUS.

Tack för infon! Jag blir inte klok på det här med skärm så jag tror jag skippar det och kör på den jag har sen tidigare. En Dell U2412M. Verkar funka bra med MBP enligt en del foruminlägg jag läst. Den är inte i närheten av en ny skärm, men den får funka över sommaren, då jag förhoppningsvis inte behöver jobba så mycket och dessutom kommer vara en hel del på resande fot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in och hälsa på någon företagare eller företag i samma branch och be om tips. Du kör PS och vill ha 27". Vad ska jag ha? Köp en sådan och var nöjd. Du får grymt bra skärm för 5-6.000:- vilken du än väljer men se till att den passar det du ska göra. En skärm för spel kanske inte är så bra för design.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har också tankar på att införskaffa en extern skärm till min Macbook Pro. Vore skönt med en sådan arbetsplats. Har någon erfarenhet av Asus PB278QR 27"? Känns som en väldigt prisvärd skärm för just grafisk design och webb.

 

EDIT: Eller är det mer prisvärt med en Thunderbolt Display?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hopppar på denna tråd istället för att starta en ny.

 

Är på jakt efter en ny extern skärm till min MBP 2014 och tittar på Dell P2715Q. Ska användas för foto/video redigering på hobbynivå, ej spel. Någon med erfarenhet utav denna skärm?

 

https://www.dustinhome.se/product/5010814550/p2715q

 

//Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...