Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur sparar man massor av bilder externt med användning av "Bilder&


Ingemar Gross

Rekommendera Poster

Ingemar Gross

Jag har haft alla mina bilder på pc men ska övergå till mac och har lite oklarheter om hur jag ska gå tillväga, kanske någon kan hjälpa till.

 

Jag har sparat i pc med Lightroom som bildredigeringsprogram men känner inte för det längre eftersom det i framtiden innebär inte längre att man köper programvaran och använder den utan att man i fortsättningen ser ut att behöva prenumerera och betala månadsavgift i Creative Cloud.

 

Jag har kollat Youtubeklipp om fotografer i framförallt USA och det verkar det som om nästan varenda fotograf i det stora landet i väst använder Mac så av detta har jag blivit inspirerad. Ett problem är att jag inte funnit något om lagring och om det går att använda nya programmet Bilder på externa hårddisken.

 

Jag har cirka 30 000 bilder sparade och det är inte möjligt att spara i min MacAir. Så jag undrar hur gör ni som har fotografering som det stora intresset.

 

/ Ingemar Gross, Alingsås

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kan lägga Bilder-biblioteket på en extern hårddisk. Du ställer in det i Bilder under Bilder - Inställningar - Allmänt - Biblioteksplats.

Värt att notera är att det finns många alternativ till Bilder, inte bara Lightroom. Bilder är ett ganska enkelt program, och har man mer avancerade krav eller är proffs så kanske man vill ha mer. Ett professionellt alternativ är då Media Pro från våra danska vänner på Phase One.

https://www.phaseone.com/en/Imaging-Software/Media-Pro.aspx?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan visst ha alla dina 30.000 bilder i din Air om du vill om du aktiverar iCloud-bildbibliotek och ställer in optimerad lagring i Air:en. Du kommer dock inte från en månadsavgift för den extra lagringskapacitet du behöver köpa till i iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes Sire, men då är det i molnet istället för på en extern hårddisk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Ingemar Gross

Tack Raphael och Sirknasen för svar.

 

Liksom månadskostnad för Lightroom så vill jag inte heller ha månadskostnad för lagring. Bättre betala en gång och så är det klart. Dessutom brukar det bli billigast i längden. Bästa sättet att kopiera bilder till den externa disken vilket är det, är det att kopiera in på fil via finder och sen till bilder eller vad ?

 

Är det så att miniatyrer kopieras in till Bilder och från Bilder länkas miniatyrerna till den extern disken varje gång man kollar bilden ?

 

Om jag tar bort bilderna från den externa disken försvinner i så fall även miniatyrerna i Bilder, om det nu är så att Bilder lagrar miniatyrer.

 

Vad rekommenderar ni och kanske även andra när det gäller lagring av stor mängd fotografier ? Jag har funderat på hur yrkesfotografer gör men inte hittat något svar någonstans.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du lägger ditt Bilder-bibliotek, det är en biblioteksfil som innehåller bilder, på en extern hårddisk så läser Bilder in bilderna från den externa hårddisken när du använder biblioteket. Har du inte den externa hårddisken inkopplad kan Bilder inte läsa det biblioteket och då är Bilder tomt.

Bilder läser inte in bilder från externt bibliotek till ett bibliotek på lokal hårddisk, Bilder använder ett bibliotek åt gången.

Om du lägger Bilders bibliotek på den externa hårddisken så kommer bilderna du lägger i Bilder läggas på den externa hårddisken.

Jag vet inte hur du har bilderna nu, men om du har dem på en extern hårddisk så kom ihåg att Bilder kräver en extern hårddisk formaterad med Mac OS X extended HFS+, alltså Macens eget filsystem. Om du har en extern hårddisk med Windows filsystem NTFS så kan det enbart läsas, inte skrivas från Mac. Kan skrivas med specialprogram som man får införskaffa...

Först ställer du in att Bilder ska använda bibliotek på extern hårddisk. Du kan ta filen Bilder library som ligger under mappen Bilder i Mac och lägga över den på en extern hårddisk och sedan inuti Bilder tala om att den ligger där (som jag tidigare talat om hur man ställer in).

Nu kan du dra över bilder till ikonen Bilder och de läggs i filen Bilder library på den externa hårddisken. Notera nu att Bilder har sin egen interna struktur, Bilder library är en biblioteksfil, en databas. Du når bilderna genom programmet Bilder och inuti Bilder skapar du olika strukturer, sortering och visning.

***
Detta gäller om du i Bilder har markerat "Kopiera objekt till Bilder biblioteket".
***

 

Om du har avmarkerat "Kopiera objekt till Bilder" så kommer bilderna att länkas in i Bilder. Dvs det är i detta fall som Bilder kommer att innehålla länkar i sitt bibliotek till bilder som egentligen ligger någon annanstans. Och om du här raderar en bild utanför Bilder så bryts länken och Bilder kommer att visa ett frågetecken för den hittar inte bilden. Bättre då att radera bilden inuti Bilder, då försvinner länken - men bilden är kvar på sin originalplats utanför bilder. (då får du radera bilden två gånger).

Med bilder länkade så får du information i Bilder-biblioteket, och det kan du ha lokalt i datorn medan bilderna är på extern hårddisk.

Så det finns två arbetssätt och inställningar:

Antingen bilder inuti Bilder library, eller bilder utanför och då länkade till Bilder library.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att alltid ha en färsk säkerhetskopia på dina bilder (i fall du värdesätter bilderna...)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Ingemar Gross

Tack Raphael och Hummel för svar. Nu har jag två i mac formaterade externa diskar.

Nu flyttar jag om de bilder jag lagt på första disken, hur 17 gör man då ?

 

Den andra disken är en ren backup utan att ha blivit inlagd i programmet Bilder för jag antar att det är bäst så.

 

Men som sagt hur gör man när jag nu flyttat bilderna till andra mappar på den första externa disken. Kan man rensa första disken i bilder på något sätt eller hur gör man ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fotograferat i RAW-format?

Jag misstänker att du kanske förlorar dina redigerar i samband med byta av program men är lite osäker på hur lightroom sparar redigeringar.

 

Du koppar den nya disken till till din PC och "flyttar" bilderna via utforskaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag drar bild (RAW-format) från Lightroom direkt in i Bilder så återställer sig filen till original.

jpg-filer är inget problem då informationen finns lagrad i bildfilen och inte i en extern xmp-fil.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Ingemar Gross

Jag har inga RAW-bilder, allt är jpeg och allt ligger i macens filsystem. "Bilder Library" ligger i den externa disken. Det betyder väl att jag inte belastar min MacAir med begränsat flashminne med några foton överhuvudtaget.

 

Är det så att foton vid import till Bilder kopieras över till "Bilder Library" och ligger där huller om buller ?

 

Jag har tidigare kopierat in bilder i mappar o undermappar i kronologi, dvs först år o sedan mapp med datum och vad fotograferingstillfället visar. Om jag styr in importen i Bilder Library då blir det väl så att bilderna ligger huller om buller. Albumupplägget blir väl någons efterföljande som sedan inte visar sig i mappträdet eller har jag missuppfattat detta ?

 

Tack Raphael för värdefull info, Du skriver att Library är en databas men betyder det att det ligger en bild i databasen med länkningar på justeringar som jag gör och sedan ligger fotot på annan plats i den externa disken ?

 

För att det ska vara ordning och tydlighet så förefaller det i så fall bättre att kopiera in via finder till mappar med kronologi och sedan importera till Bilder och systematisera i album där igen.

 

Någon som har synpunkter eller hur gör Du ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...