Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ntuser.rar + Mac = Problem?


Sylgor

Rekommendera Poster

Hej!

 

Fick en fil mejlad, ntuser.rar, omnämnd som skolarbete, som jag skulle granska. Filen hette ntuser.rar. Jag försökte öppna den som den var, och då öppnades VLC, men inte själva filen. Provade därefter att packa upp och sedan öppna den pagesfil som kom fram, utan att det gick, både med hjälp av app från AppStore och med hjälp av hemsida. Upptäckte sedan en ny fil som hette något med en massa siffror .exe.part. Då kastade jag bort rubbet, i tron att jag fick ett virus mejlat.

 

Mina funderingar är alltså:

1. Kan det vara ett virus/en trojan?

2. Om det är ett virus, påverkar det även Mac eller bara PC?

3. Och i så fall, hur blir jag av med det?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom mailet från någon du kände?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Fick en fil mejlad, ntuser.rar, omnämnd som skolarbete, som jag skulle granska. Filen hette ntuser.rar. Jag försökte öppna den som den var, och då öppnades VLC, men inte själva filen. Provade därefter att packa upp och sedan öppna den pagesfil som kom fram, utan att det gick, både med hjälp av app från AppStore och med hjälp av hemsida. Upptäckte sedan en ny fil som hette något med en massa siffror .exe.part. Då kastade jag bort rubbet, i tron att jag fick ett virus mejlat.

 

Mina funderingar är alltså:

1. Kan det vara ett virus/en trojan?

2. Om det är ett virus, påverkar det även Mac eller bara PC?

3. Och i så fall, hur blir jag av med det?

 

Tack på förhand!

Det är inte en fil, det är ett komprimerat arkiv. Du måste först packa upp den och sen se vad för filer som finns där i.

 

unRarX: http://www.macupdate.com/app/mac/9365/unrarx

  • Är du orolig över innehållet, öppna det inte. Känner du personen du fått det från? Har den ngn mer info om vad den skickat.
  • Du nämner en .exe-fil ... som är för Windows.
  • Enklast att bli av med det är att se till att du inte får ngn skit in i datorn. Bara namnet “ntuser” låter lite sådär väl? Är du en användare av Windows NT? :)

Så... “Fick en fil mejlad, ntuser.rar, omnämnd som skolarbete, som jag skulle granska.”

 

Fick av vem? Av ngn du känner? Om ja: Kolla med den vad det är, annars kasta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick det av en elev, som uppgav att det var skolarbete. Självklart försökte jag öppna det. Har tyvärr inte full koll på allt tekniskt och är van att elever döper arbeten till precis vad som helst. Eleven skulle inte svara om jag frågade. Jag är mest fundersam på om det kan ha funnits något med som kan sno lösenord eller registrera sådant jag skriver in, typ kortnummer, id-nummer, etc. Som sagt var, inte helt tekniskt kunnig. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus behöver du inte vara orolig över, det finns i dagsläget inget känt virus som fungerar på OS X. Det finns enstaka trojaner som man som användare måste luras att själv installera, men gör man inte det så är det ingen fara.

 

Gissningsvis så är det något skit som din elev har skickat, antingen medvetet eller omedvetet om det nu är så att han har fått virus på sin dator (kräver att han kör Windows, vilket man kan även på en Mac). Är du orolig så finns det ett bra program till mac som heter ClamXav som du kan ladda ner och installera, det är ett antivirusprogram som du kan scanna din dator, det hittar och raderar eventuella Windows-virus.

 

Ett annat bra program som kan rensa skit är adwaremedic, det rensar din dator från oönskad reklam och skit som kan komma från illsiniga webbsidor och som kan störa din webbläsare och eventuellt få den helt obrukbar.

 

Sen tycker jag att ni på skolan borde köra lite datorvett med era elever, om man bifogar en fil så kan den inte heta vad som helst, att lära sig att skriva ett e-post är inget konstigare än förr i världen när man fick lära sig hur man skriver ett brev, som vi fick göra när jag gick i skolan på 80/90-talet. Skickar de "skräp" så sorteras det i papperskorgen, där skräp hör hemma helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror dessvärre att personen visste exakt vad som skickades. Jag provade med clamxav, men kommer inte längre än att den behöver uppdatera och inte kan det. Ska prova ditt andra tips. Ja, visst borde man lära ut en massa saker. Vilket man gör. Dock måste också mottagaren välja att lära in.

 

Tack för tips så länge och hoppas att det fungerar!:-) Jag återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick det av en elev, som uppgav att det var skolarbete.

Du kan skriva/svara honom bara (typ) att om han vill ha ett skolarbete granskat får han skicka det som läsbara (vanliga) filer och inte som programfil (eg exe-filen). :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gjorde jag med en gång, när jag väl insett att jag inte kunde öppna filen. Nu vet jag till en annan gång. Man lär så länge man har elever... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...