Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Aceton på Macbook


iAmAJerk

Rekommendera Poster

Tjenixen mina kära gossar (och kanske räddare i nöd?)!..

 

Idiot som man är så försökte jag få bort klistermärken från min vita macbook med kemisk ren aceton. Jag lyckades som tur är få bort klistret (jippie!), men jag har fasen förstört hela finishen på datorn! Inte tänkte jag på att ytan skulle "fräta" bort. Vet inte om jag ska gråta eller skratta. Jag som just hade tänkt sälja den. Har använt aceton på mina macbook pros utan att skada ytan så jag trodde att det var riskfritt. Vad gör jag nu, finns det något sätt att iallafall få tillbaka den lena ytan då det just nu känns som ett knäckebröd. Gillar knäckebröd i vanliga fall men inte på en dator. Får rysningar bara jag smeker den. Eller måste jag täcka den med klistermärken igen? Jag som just hade börjat tröttna på dessa små färgglada parasiter som biter sig fast och vägrar släppa utan hjälp från anti-simex (bokstavligt talat). En sak är säker, om den var värld något så är den inte värd mer än ett wasa husman knäckebröd idag.

 

Help me någon..?

 

Ja, jag baserade mitt namn här efter mitt misslyckande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idiot som man är så försökte jag få bort klistermärken från min vita macbook med kemisk ren aceton. Jag lyckades som tur är få bort klistret (jippie!), men jag har fasen förstört hela finishen på datorn! Inte tänkte jag på att ytan skulle "fräta" bort.

Aceton är inte att föredra (alls) när det gäller sånt. Skall du ta bort klisterrester är medicinsk besnin (Apoteket »») det bästa. Kostar några tior för 100ml. Aceton tar ytan.

 

Syns det inte på håll är det ju bara du som vet om det, men annars om du är duktig på att lacka kanske du kan fixa till det hyggligt ändå men ny yta/finnish. Men annars kolla med en lackerare. Finns ju duktiga både bil-, inrednings-, modell- och hobbylackerare.

 

I annat fall får du väl leta upp en likadan modell på Tradera/Blocket (likn) och se om du kan hittan ngn trasig, krashad modell du kan få billigt och ta skalet från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ser att det är ganska länge sedan inlägget skrevs, tänkte ändå att jag skulle skriva ett tips till er med klistermärken på ömtåliga ytor, inte bara datorer.

 

OM ni har fått en stroke eller liknande och satt fast klistermärken, eller om dom satt på datorn redan vid köp, (PC-tillverkare har ju någon galen idé om det där med Intel inside och Windows kompatibel och allt vad det nu står på märkena).

Ställ undan allt som fräter bort både locket på datorn och även en del av klistermärket som du irriterar dig på. Gör i stället som så att du drar bort det som går av märket, låt det gå sönder och bli klister kvar på ytan, det är lugnt.

Efter att du tagit bort det som går, ta då och pensla ytan och kvarvarande av märket med olja. Alltså, rapsolja, olivolja, matolja, frityrolja och så vidare, dock inte motorolja! :)

 

Låt det dra och pensla på ytterligare några gånger, sedan ser du när det lossnar så är det bara att dra bort det som är "upplöst" och sen fortsätter du att pensla på olja. rikligt men passa så att det inte rinner in i datorn givetvis.

 

Detta är ett betydligt skonsammare sätt att avlägsna klistermärken på. Visst, det tar tid att göra det men hellre ett dygn eller två med oljepensling, än att sitta med ett förstört chassi, allra helst om man, som i det här fallet, ska sälja den. Det är ju hur surt som helst!!

 

Lycka till!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...