Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro är trött?


macko222

Rekommendera Poster

Hej allihopa,

Jag har nu haft min Macbook Pro Retina i drygt 3 år. Detta problemet är long over due som jag beskriver nu, jag har haft detta ett bra tag.

1. Min kamera funkar inte, när jag går in i tex photobooth står det "There is no connected camera". jag har försökt " sudo killall VDCAssistant" i terminalen. Funkar inte inte på skype eller något annat program heller.

2. Inga uttag fungerar på högra sidan av datorn, usb, hdmi och kortläsare. Också varit så ett bra tag.

3. om jag lyfter/lägger vikt på datorn på sidan om touchpaden (långt åt sidan) så klickar musen som ett vanligt klick?

Tack så mycket för alla hjälp/tips ni har!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:



Säker start - lätt städning som fixar småstrul.


Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.


http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE



Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka


http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE



Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm


http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE



Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.


Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.



Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.


Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 Gäller Återställning.


http://support.apple.com/sv-se/HT4718


....


Not 1:


De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.



Not 2:


Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!



Not 3:


Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har för närvarande 180 Gb ledigt på datorn! Har tyvärr ingenting att göra backupen på? Ska jag inte alls göra de två sista då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har för närvarande 180 Gb ledigt på datorn! Har tyvärr ingenting att göra backupen på? Ska jag inte alls göra de två sista då?

Jag bifogade en lista att plocka ur efter eget huvud. OM du inte har gjort en säkerhetskopia på innehållet i datorn och anser att du har ovärdeliga bilder, texter mm så är det det första du ska göra överhuvudtaget att skaffa en extern hårddisk och göra säkerhetskopiering/backup.

...

Jag kan ju inte rekommendera åtgärder som KAN om något skulle gå fel radera delar eller hela din hårddisk utan att propsa på att ha backup. Sannolikheten är liten men finns där som ett mörkt ovädersmoln. Att hårddiskar pajjar händer dagligen. Hårddiskar är att betrakta som förbrukningsvara. Det finns två typer av hårddiskar: den om inte har pajjat än och den som har pajjat.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter onekligen som hårdvarufel på din dator. Har i ärligt talas aldrig hört talas om att någon mjukvaruproblem eller felaktiga inställningar i datorns kretsar som sköter viss hårdvara som man kan återställa i vissa fall skulle göra så att varken kamera eller datorn alla portar skulle sluta fungera.

 

För att utesluta mjukvarufel, prova att logga in på datorns gästkonto, funkar det då så ligger felet i något i ditt användarkonto, är felen kvar så ligger felen på hårdvarunivå eller i ett högst osannolikt fall i OS X. Men för att utesluta det så installera om OS X utan att formatera hårddisken, det som då händer är att alla systemfiler ersätts, så ligger felet i OS X så kommer det då att försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa,

Jag har nu haft min Macbook Pro Retina i drygt 3 år. Detta problemet är long over due som jag beskriver nu, jag har haft detta ett bra tag.

1. Min kamera funkar inte, när jag går in i tex photobooth står det "There is no connected camera". jag har försökt " sudo killall VDCAssistant" i terminalen. Funkar inte inte på skype eller något annat program heller.

2. Inga uttag fungerar på högra sidan av datorn, usb, hdmi och kortläsare. Också varit så ett bra tag.

3. om jag lyfter/lägger vikt på datorn på sidan om touchpaden (långt åt sidan) så klickar musen som ett vanligt klick?

Tack så mycket för alla hjälp/tips ni har!

Reklamera? Snabba dig innan 3 år har gått bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Du läst TS kommentarer, drygt tre år, alltså ingen tid kvar för reklamation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Du läst TS kommentarer, drygt tre år, alltså ingen tid kvar för reklamation.

Drygt betyder mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...