Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

RCA video in i TV?


Landberg

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en RCA video, alternativt s-video som jag skulle vilja koppla in i min tv. Det fungerar inte via scart. Tänker att den kanske behöver omvandla den analoga signalen på något sätt? Finns detta? och i så fall vart? Jag hittar många exempel på HDMI till RCA men inte tvärt om, det borde finnas?

 

Hur kan jag få en klassisk RCA vide0 (gul) att spela upp det jag strömmar på min digitala TV?

 

600px-Composite-video-cable.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scart är avsedd för just sådana signaler. På Scart-kontakter med RCA-anslutning så går dessa i en riktning (TILL TVn eller FRÅN TVn). Det finns en pil som visar vilken riktning.

I bästa finns det en omkopplare så du kan byta riktning.

 

Annars finns det omvandlare från kompositvideo/S-video till HDMI att köpa för några hundringar. Men, som sagt, det borde funka via scart utan dyr omvandlare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Det funkar inte. Jag försöker koppla in en Tamron Fotovix. Den är till för att scanna negativ till video men jag tänkte ha den för att titta på negativ i realtid. Lite som ett ljusbord vara det att jag får se mina bilder positiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att plocka fram VHS-spelaren ur garderoben för att kolla om det är TVn eller skannern som krånglar. Eller en gammal videokamera. Vad som helst som lämnar en kompositvideosignal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rca till scart-adaptern jag provade med var den som följde med mitt PS3. Men ingen av mina datorer tar emot mitt PS3 via scart. Kanske fel på adaptern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mycket som kan gå fel i den. Det finns ingen elektronik, bara sladdar.

 

Kan du köra din PS3 via den adaptern till den TVn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope. Min PS3 funkar bara via HDMI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står att den klarar både pal och ntsc. Men ska absolut prova en sån adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är här en annan modell som har en manuell omkopplare mellan PAL/NTCS, dessutom billigare.

 

http://www.amazon.com/Generic-Converter-Adapter-HDMI2AV-Support/dp/B00P12BOO8/ref=pd_sim_sbs_147_5?ie=UTF8&refRID=1ASGTRB2W3NE2GCQC0V0

Den går på fel håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en RCA video, alternativt s-video som jag skulle vilja koppla in i min tv. Det fungerar inte via scart. Tänker att den kanske behöver omvandla den analoga signalen på något sätt? Finns detta? och i så fall vart? Jag hittar många exempel på HDMI till RCA men inte tvärt om, det borde finnas?

 

Hur kan jag få en klassisk RCA vide0 (gul) att spela upp det jag strömmar på min digitala TV?

 

600px-Composite-video-cable.jpg

Det är en kompositvideo-kabel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...