Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Samsung SSD 850 EVO går ej att Radera/Partionera


Wester

Rekommendera Poster

Hejsan! Jag har samma problem som personen i denna tråd:

http://www.99mac.se/forum/p/2238388

Det kommer upp ett felmeddelande när jag ska Radera/Partionera den nya SSDn som jag stoppat i min macbook pro från 2012.

"Radering av Skiva misslyckades. Fel:

Rensning av volymdata för att förhindra kommande oavsiktliga sonderingar misslyckades."

När jag tryck på Radera.

 

Vad kan vara fel? Får folk samma problem med andra SSD diskar och finns det någon lösning?
Jag har läst allt ifrån att disken är trasig, sata kabeln är trasig, jag måste använda en extern USB-SATA kabel för att formatera och installera Yosemite på SSDn utan att den är inkopplad i macbookens interna SATA kabel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Jag har samma problem som personen i denna tråd:

 

http://www.99mac.se/forum/p/2238388

 

Det kommer upp ett felmeddelande när jag ska Radera/Partionera den nya SSDn som jag stoppat i min macbook pro från 2012.

 

"Radering av Skiva misslyckades. Fel:

Rensning av volymdata för att förhindra kommande oavsiktliga sonderingar misslyckades."

 

När jag tryck på Radera.

Använder du radera el partitionera?

 

Använd partitionera. Välja antal partitioner, sätt tabellen till GUID, hfs+ extended.

 

Exempel:

post-64246-0-91290200-1432268601_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du radera el partitionera?

 

Använd partitionera. Välja antal partitioner, sätt tabellen till GUID, hfs+ extended.

 

Exempel:

attachicon.gifDiskUtility.png

 

Uppdatering: Först när jag hade den ikopplad via den interna SATA kabeln så gick det alltså INTE att Varken Radera eller Partionera. Det blev samma felmeddelande som jag citerade i min första post. Då läste jag på ett annat macforum att det var en som skrev: Testa med en extern SATA-USB kabel. Sagt och gjort jag drog till Kjell och Company och köpte en. Det sjuka är att då gick det att radera och även Partionera så att SSDn visar sig som en Disk och en partion i Skivverktyg. Därefter installerade jag Yosemite på den när den var ansluten via kabeln. Det går då att boota upp med den kopplad extern och komma in i yosemite. Problemet är här att jag kan inte sätta in den i Macbooken och boota från SSDn. Då kommer den bara halvvägs i uppstarten när det är en horisontell "BAR" som fylls, samtidigt som applelogon visas. Den stannar i princip på 50% och står still i över en halvtimme.

 

Då valde jag att stänga ned med strömknappen, varav när jag sen bootar upp och väljer USB minnet så verkar det vara så att SSDn till och från inte finns med bland igenkända diskar när datorn bootar upp och man ska välja. Finns den med så kan man ändå bara komma halvvägs.

 

 

Nu har jag tänkt att testa Radera/partionera SSDn ansluten till extern kabel. För att ha den partionerad med GUID och HFS+. Därefter tänker jag ansluta den INTERNT i macbooken, och se om jag kan installera Yosemite från bootad USB sticka. Det är liksom här jag är nu.

 

MEN, ju mer jag testar in och ut ur macbookens interna( ja jag är less på att skruva nu ). Så misstänker jag att det kan vara SATA kabeln, den interna. Från apple som är kass/trasig/halvdålig. Det var nån på apples egna forum som nämde att en vanlig HDD är inte lika kinkig som en SSD. Så det kan vara så att bara för att en HDD Funkar med den interna kabeln så kan SSDn inte gilla en liiiite skadad kabel. Därför tänker jag i banor att få tag i en ny INTERN Sata kabel.

Detta är väl det jag kommit fram till än så länge:

1. SSDn verkar uppenbarligen funka. Det går att radera/partionera via extern kabel och jag kunde boota via extern kabel när jag hade yosemite på den.

2. HDDn funkar internt men den är påväg att dö för den är hur seg som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en dylika kabel via ebay…200 spänn och plättlätt att byta på nån minut.. 1500 skulle en asr ha för kabel och jobb. Det tog ifs ett par veckor att få hem kabeln från US.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en dylika kabel via ebay…200 spänn och plättlätt att byta på nån minut.. 1500 skulle en asr ha för kabel och jobb. Det tog ifs ett par veckor att få hem kabeln från US.

 

Jaså, okej. Ja det är ju en utväg jag har börjat fundera mer och mer på. När jag har haft den formaterad och redo och monterat den i macbooken. Så när jag skulle installera Yosemite via interna SATA kabeln så får jag felmeddelande att disken inte gick att unmounta. Jag sökte på problemet och såg att jag kunde forcera en unmount via Terminal. Det gjorde jag men sen gick det inte ändå.

jag kan altså formatera/partionera via USB-Sata. och jag kan installera Yosemite på SSDn om SSDn är kopplad till datorn via USB-SATA kabel. Det är ju jävligt skumt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är problemet löst och jag är en erfarenhet rikare.

 

Det som löste det hela var att byta den interna SATA kabeln. Detta var en av de lösningar jag tänkte pröva innan jag skulle testa att byta till en annan SSD av annat fabrikat. Det visade sig att SATA kabeln var lösningen, likt många andra på ex apples forum. Det kan vara bra att veta att om man har en HDD som funkar normalt, men en SSD som inte riktigt lirar med datorns system så kan det vara en skada på SATA kabeln som gör att en "kinkigare" SSD inte riktigt vill fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var fick du tag på en sådan kabel så snabbt och lätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Var fick du tag på en sådan kabel så snabbt och lätt?

Jag kontaktade Grafit i Umeå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...