Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny (system)font i OS X 10.11: San Francisco


xeric

Rekommendera Poster

Såg ett trevligt tweeet från OSXDaily tidigare ikväll...

post-64246-0-76568200-1432153921.png

Why Wait for OS X 10.11? How to Use the San Francisco System Font on OS X Yosemite Now
Input: Fonts for Code — System Font Replacement

Även: How to use the Apple Watch font as the system font on OS X Yosemite | 9to5Mac

- - -

I OS X 10.11 kommer alltså ett nytt typsnitt istället för “Helvetica Neue”. Och är tydligen det som används i Apple Watch. »».

Noterat:

  • Foldern ~/Library/Fonts ... använd inte den utan hellre /Library/Fonts eller /System/Library/Fonts. Står förklarat bl a på “Input”-sidan där om ev varningsrutor om den ligger i hemfolderns fonter »».
  • Som jag förstått det så gäller det bara 10.10 som det går att byta på det sättet som de beskriver. För tidigare versioner kan man ju ta ner dem och använda på vanligt sätt, i dokument, mail osv.

 

Beskuren exempelbild från zipfilen...

post-64246-0-16473600-1432155635.jpg

 

- - -

En annan font är Fira. Mozilla's open source-font. ... https://github.com/jenskutilek/FiraSystemFontReplacement

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett informellt erkännande att det inte blev så bra med Helvetica Neue som systemtypsnitt?

 

Apple har säkert sett Alix poster här på forumet :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett informellt erkännande att det inte blev så bra med Helvetica Neue som systemtypsnitt?

 

Apple har säkert sett Alix poster här på forumet :D

:D Ja, om SF är fonten i Apple Watch och sen kommer i 10.11 så lär de ju ha tagit till sig kritiken och läsbarhet.

 

Jag tycker näst sista kommentaren på OSXDaily-sidan var riktigt bra. Det skulle man vilja se, och så är det ju i bl a Linux med - att man kan rodda lite själv med det s a s.

 

Apple needs to just suck it up and make a “Font” option in the General appearance preferences of OS X:

 

Font Family: Helvetica, Lucida, San Fran

Font Size: Small, Medium, Large

Font Weight: Thin, Normal, Bold

Now THAT would satisfy everyone!

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett informellt erkännande att det inte blev så bra med Helvetica Neue som systemtypsnitt?

 

Apple har säkert sett Alix poster här på forumet :D

då har de spioner ute som vi inte vet om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Haha gjorde värsta blundern nyss - ladda ner zip-filen med teckensnitten och tänkte "Åh, kan va bra att ha, behöver inte ändra i Yosemite, men kan ändå installera iaf för användning i ex. Photoshop osv...

 

- När jag sen installerat dom genom "Typsnitt" appen i OSX... Ändrade sig allt i Yosemite ändå.... Råkade ju installera dom med namnet "System San Fransisco... ttf" ...så då skrev dom ju över systemets fonts...

 

Haha...

 

Oops..

 

Oh well, snygg är det iaf! Fräschare look på allt känns det som!

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha gjorde värsta blundern nyss - ladda ner zip-filen med teckensnitten och tänkte "Åh, kan va bra att ha, behöver inte ändra i Yosemite, men kan ändå installera iaf för användning i ex. Photoshop osv...

 

- När jag sen installerat dom genom "Typsnitt" appen i OSX... Ändrade sig allt i Yosemite ändå.... Råkade ju installera dom med namnet "System San Fransisco... ttf" ...så då skrev dom ju över systemets fonts...

 

Haha...

 

Oops..

 

Oh well, snygg är det iaf! Fräschare look på allt känns det som!

 

:totaltgalen:

[+] Kul. Bra med lite bra feedback... :yeahbaby: Det var lite så jag kände med - att kunna ha till PS och annat. Har ju inte Yosemite och är (mer än) nöjd med Lucida Grande, men nya fräscha fonter är ju alltid trevligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Skillnaden verkar vara att det nya är lite mer äggformat / ovalt? Samt en helt omgjord snabel till R.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett informellt erkännande att det inte blev så bra med Helvetica Neue som systemtypsnitt?

 

Apple har säkert sett Alix poster här på forumet :D

Ja, det är ett erkännande. Jag, och många med mig, har skickat arga meddelanden till Apple. I artikeln står det:

 

"The thin Helvetica Neue font currently used in OS X and iOS has been somewhat controversial, some users find the font to be difficult to read, particularly on non-retina displays."

 

Precis som jag själv tycker (det är så).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

[+] Kul. Bra med lite bra feedback... :yeahbaby: Det var lite så jag kände med - att kunna ha till PS och annat. Har ju inte Yosemite och är (mer än) nöjd med Lucida Grande, men nya fräscha fonter är ju alltid trevligt. :)

 

Kan tillägga att dom antagligen kommer uppdatera rätt många mallar och UI för t.ex. Safari och iTunes efter det nya teckensnittet då ifall dom nu ändrar i OSX 10.11... Vissa texter blir väldigt täta och ojämna för mig nu... Lite sånt man får ta dock, om man som jag inte var beredd på förändringen ju :P haha

 

post-74999-0-84710700-1432215650.png

 

Lite tätt mellan bokstäverna här.... ;)

 

post-74999-0-40229300-1432215680_thumb.png

 

Vissa delar ser för tunna ut och andra för täta här med...

 

Sååå... Inte riktigt meningen att det ska användas med Yosemite...

 

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att dom antagligen kommer uppdatera rätt många mallar och UI för t.ex. Safari och iTunes efter det nya teckensnittet då ifall dom nu ändrar i OSX 10.11... Vissa texter blir väldigt täta och ojämna för mig nu... Lite sånt man får ta dock, om man som jag inte var beredd på förändringen ju :P haha

 

attachicon.gifsafari1_sanfran.png

 

Lite tätt mellan bokstäverna här.... ;)

 

attachicon.gifiTunes1_sanfran.png

 

Vissa delar ser för tunna ut och andra för täta här med...

 

Sååå... Inte riktigt meningen att det ska användas med Yosemite...

 

:whistling:

Ja, jag såg det på ngn sida att de nu jobbar igenom de olika programmen och delarna för att de skall anpassas. Det där såg lite tätt ut, men till PS lär det ju funka bra .... bara att spreta ur texten lite grann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Man ser att San Fransisco inte riktigt kan hantera avstånd mellan 7 och 1 på ett bra och tydligt sätt. Blir det likadant i Apple Watch? Jag tycker efter en tids användning inte att San Fransisco är lika tydlig som Lucida Grande. Bättre än usla Helvetica Neue, dock. Men det är ju ett hack i Yosemite, kanske det förbättras till El Capitan.

 

post-28798-0-36093200-1434786126.png

 

post-28798-0-28633800-1434786127.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Har ju använt SanFran ett tag nu i Yosemite och som Alix skriver (och som jag själv la ut bilder på längre upp i denna tråd) så är ju avståndet antagligen något som inte är upprättat än... Som sagt, det är ju inte meningen att det ska köras i Yosemite, så El Cap har väl andra förinställda radavstånd och sånt tjofräs som fixar till det...

 

En annan sindot är ju nedan:

 

post-74999-0-33182300-1434800237_thumb.png

 

- Antar att detta också är fixat i El Cap...

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet vid sidan av ämnet:

De flesta stavar Francisco på fel sätt. Det ska vara två 'c' och ett 's'. Inte tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Litet vid sidan av ämnet:

De flesta stavar Francisco på fel sätt. Det ska vara två 'c' och ett 's'. Inte tvärtom.

 

Blir lätt felstavat känner jag, man skriver utan att tänka hur staden i fråga stavar det...

:whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet vid sidan av ämnet:

De flesta stavar Francisco på fel sätt. Det ska vara två 'c' och ett 's'. Inte tvärtom.

Såg det nu. Fixade rubriken... Måste ha slarvat för jag brukar skriva rätt och det var/är rätt i taggarna. :)

 

En enkel minnesregel är att tänka på dator/server-företaget: Cisco. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dumt av mig att skriva fel, jag skulle ju aldrig skriva något annat än Franciskus, exempelvis. Det enda jag kan skylla på är att jag inte har studerat spanska... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns två varianter av San Fransisco, en för text i mindre storlekar och en för text i större storlekar - och systemet ska själv välja vilken av dem som används beroende på punktstorleken, det kan vara den biten som inte fungerar i Yosemite...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Här var lite intressant för er som jobbar med grafik/typografi

I Left My System Fonts in San Francisco • furbo.org

“But it’s the system font, so how is this possible?

Apple has started abstracting the idea of a system font: it doesn’t have a publicly exposed name. They’ve also stated that any private names are subject to change. These private names all begin with a period: the Ultralight face for San Francisco is named “.SFNSDisplay-Ultralight”. To determine this name, you need to dig around in the font instances returned by NSFont or UIFont; it’s not easy by design.”


Även nya namn att arbeta med i CSS

-system, -apple-system, -webkit-system-font

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Finns två varianter av San Fransisco, en för text i mindre storlekar och en för text i större storlekar - och systemet ska själv välja vilken av dem som används beroende på punktstorleken, det kan vara den biten som inte fungerar i Yosemite...

 

Japp, såg också detta - står även i deras filnamn innan man installera dom... Vissa heter ex. "San Francisco Text BoldItalic.ttf" medan andra har namnet "San Francisco Display Bold.ttf"

 

Antar att detta då har helt att göra med var El Cap ska läsa in dom ja, så självklart inte något Yosemite fattar...

 

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Japp, såg också detta - står även i deras filnamn innan man installera dom... Vissa heter ex. "San Francisco Text BoldItalic.ttf" medan andra har namnet "San Francisco Display Bold.ttf"

 

Antar att detta då har helt att göra med var El Cap ska läsa in dom ja, så självklart inte något Yosemite fattar...

 

:P

Här har du en lösning för att köra San Fransisco i Yosemite. Jag testade den och det funkade rätt bra. Till skillnad från Yosemite då... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Här har du en lösning för att köra San Fransisco i Yosemite. Jag testade den och det funkade rätt bra. Till skillnad från Yosemite då... :P

 

Verkar inte som det är någon skillnad på deras installation och den jag redan har installerat...? - Dessutom har jag 10 SanFran fonts installerade, dom har bara 5 i sin zip-fil... :P

 

Så tror inte det bli bättre än vad jag redan har, får vänta på El Cap istället för att få det perfekt...

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Verkar inte som det är någon skillnad på deras installation och den jag redan har installerat...? - Dessutom har jag 10 SanFran fonts installerade, dom har bara 5 i sin zip-fil... :P

 

Så tror inte det bli bättre än vad jag redan har, får vänta på El Cap istället för att få det perfekt...

 

;)

Perfekt? Tja, kanske i Mac OS X El Capitan 10.11.5. Och då är det ändå snart dags för att prångla ut nästa feature rich bug fiest... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...