Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Script som helt tar bort Mac Keeper?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Pocahontas

Det händer som bekant att det finns de som laddar ner Mac keeper, och får massa problem

Det finns beskrivningar på nätet hur man ska rensa bort det.

Visst, det går väl an för en erfaren användare av Mac, som vet var han ska leta, men inte för novisen.

 

Nu har jag en som tillskrivit mig, och vill ha hjälp, på distans...

 

Så bra det hade varit om det fanns ett script som nån hade gjort, och bara kunnat skicka det.

 

Är nån som känner sig manad att plita ihop något som effektivt tar bort skiten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta här:

#!/bin/sh

# delete MacKeeper files

# Files Outside Home Folder

rm -rf /Applications/MacKeeper.app
rm- rf /Library/Preferences/.3FAD0F65-FC6E-4889-B975-B96CBF807B78
rm -rf /private/var/folders/mh/yprf0vxs3mx_n2lg3tjgqddm0000gn/T/MacKeeper*
rm -rf /private/tmp/MacKeeper*

# Files inside home folder
rm -rf /Users/$3/Library/Application\ Support/MacKeeper\ Helper
rm -rf /Users/$3/Library/Launch\ Agents/com.zeobit.MacKeeper.Helper.plist
rm -rf /Users/$3/Library/Logs/MacKeeper.log
rm -rf /Users/$3/Library/Logs/MacKeeper.log.signed
rm -rf /Users/$3/Library/Logs/SparkleUpdateLog.log
rm -rf /Users/$3/Library/Preferences/.3246584E-0CF8-4153-835D-C7D952862F9D
rm -rf /Users/$3/Library/Preferences/com.zeobit.MacKeeper.Helper.plist
rm -rf /Users/$3/Library/Preferences/com.zeobit.MacKeeper.plist
rm -rf /Users/$3/Library/Saved\ Application\ State/com.zeobit.MacKeeper.savedState
rm -rf /Users/$3/Downloads/MacKeeper*
rm -rf /Users/$3/Documents/MacKeeper*

done
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Hur kör man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Terminalen.

Misstänkte det :whistling:

 

Då får man förklara för min "hjälpsökande" vad Terminalen är för något :D

Så ett program där man bara klickar en gång vore nog bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser lite ofärdigt ut... Och dåligt med info om hur scriptet skall köras. T ex $3 visar att scriptet behöver 3 parametrar (minst) när det körs.

 

Men det var ju bra som visar var grejjerna ligger.

 

- - -

 

Du kan kika i: /var/db/receipts/ ...och leta efter 2 filer som hör till programmet. För Xcode ser de ut så här... Nåt liknande för MacKeeper..?

/var/db/receipts/com.apple.pkg.DeveloperToolsCLI.bom
/var/db/receipts/com.apple.pkg.DeveloperToolsCLI.plist
För att se var den installerat allt kan man köra:

cd /
lsbom -fls /var/db/receipts/<namn på bomfilen>.bom 
Så visas vart allt är installerat. Tar även bort de 2 filerna sen.

 

För att ta bort dem direkt kan man lägga till:

cd /
lsbom -fls /var/db/receipts/<namn på bomfilen>.bom | sudo xargs -I{} rm -rv "{}"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kör man det?

Jag skulle inte köra det alls. Som jag skrev ovan. Det ser inte färdigt/komplett ut.

 

Men använd det och kika på innehållet. Varje rad visar en plats på datorn där grejjerna finns.

 

T ex:

# I scriptet
rm -rf /Users/$3/Library/Preferences/com.zeobit.MacKeeper.plist

# /Users/$3 -> $HOME. dvs...
~/Library/Preferences/com.zeobit.MacKeeper.plist

# Förmodligen ligger det en sån “.lockfile” brevid,
# som också skall tas bort.

I Finder -> Gå -> Gå till folder: ~/Library/Preferences/

 

Så för man göra liknande med de övriga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ett program där man bara klickar en gång vore nog bra

AppCleaner?

 

Har använt det några gånger... När man droppar en app i rutan kommer upp en lista med en massa filer den vill ta bort. Men man får vara lite noga där, för ibland kan den vilja ta bort mer än vad som behövs ...såg jag en gång då jag avinstallerade ett program som även ville plocka bort lite Finderfiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppCleaner?

 

Har använt det några gånger... När man droppar en app i rutan kommer upp en lista med en massa filer den vill ta bort. Men man får vara lite noga där, för ibland kan den vilja ta bort mer än vad som behövs ...såg jag en gång då jag avinstallerade ett program som även ville plocka bort lite Finderfiler.

Ja, den är bra. Ofta har de nog redan dragit appen till papperskorgen och tömt, då är det för sent. När jag vill avinstallera Chromium via AppCleaner vill den slänga Chromes mappar också... Så AppCleaner måste du tycka är tokbra! :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den är bra. Ofta har de nog redan dragit appen till papperskorgen och tömt, då är det för sent. När jag vill avinstallera Chromium via AppCleaner vill den slänga Chromes mappar också... Så AppCleaner måste du tycka är tokbra! :w00t:

:D haha... Ja, bra är den. Men man få hålla ett öga på filerna och ev kryssa ur det man misstänker skall finnas kvar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D haha... Ja, bra är den. Men man få hålla ett öga på filerna och ev kryssa ur det man misstänker skall finnas kvar.

Kom en ny stabil Chrome idag, version 43.0.2357.65. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nu kan jag ju inte köra det på distans, utan jag får skicka över detta till den det berör, så får jag se om hon klarar det.

:crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Som jag nämnde, finns många tips om det om man googlar..

 

 

och

http://www.iskysoft.com/data-recovery-mac/uninstall-mackeeper.html

 

osv ...

 

Glömde detta

 

 

Vad 'MacKeeper' är och varför du bör undvika det.
Av Peter Cohenonsdag, 21 Jan, 2015 a 6:55 am EST

Bokstavligen varje gång jag arbetar i datorn butiken, vi kommer att få en kund vars Mac plågas med problem som de inte förstår: deras Mac fungerar långsamt.Det kraschar. Och mer. Och i fler fall än inte, finner vi att de har installerat ett program som heter MacKeeper. Ta bort MacKeeper löser problemet. Så vad ärMacKeeper och varför ska du undvika det? Läs vidare för Detaljer

MacKeeper utvecklades ursprungligen av ett företag som heter Zeobit och såldes ett par år sedan till en annan firma kallas Kromtech. Programvaran utger sig för att vara en svit av mer än ett dussin enskilda verktyg som faktiskt ska förbättraprestanda och stabilitet i din Mac – antivirusprogram och optimeringsprogramvara, skräp flyttande redskap.

MacKeeper använder skrämma annonser som visas som "pop-under" annonser på webbplatser, tala om för folk att rengöra sina Mac-datorer. Popunder-verksamheten är det första som jag verkligen inte tycker om MacKeeper. Ärligt talat, jag tror det är en riktig botten-feeder teknik och verkligen låg-klass för att göra affärer, och det säger mig att de inte handlar om vad folk tycker om dem.

Mackeepers utvecklare har kallats tidigare för värd falska webbplatser som främjar deras produkter och även för "sockpuppeting" falska användarrecensioner. När de har kallats på problemet tidigare, har de bekvämt skyllde det på alltför nitisk affiliate marknadsförare, säga det är inte dem, är det någon annan. Jag skulle ståndpunkten att om din affiliate marknadsföring strategi är att locka liggande douchebags och avskum, då du är problemet så mycket som de är.

Men de verkliga problemen med MacKeeper som jag kan se är att det ger tvivelaktigt värde för de flesta användare kan destabilisera en annars stabil Mac och bäddar in sig så grundligt i operativsystemet att ta bort det är en obekväm och konstiga process.

Ta bort en Mac app bör aldrig vara mer engagerade än att dra den till papperskorgen och tömma papperskorgen, och kanske in ett administratörslösenord om det är en legit app som du hämtat från Mac App Store. MacKeeper försöker komma i din väg, gör du kontrollera att du inte vill det, och även uppmanas du att förklara varför. Det är inte coolt. Det är sannerligen inte något stöd av Apples egna gränssnitt riktlinjer för legitima app utvecklare.

Vad är mer, "avinstallera" MacKeeper inte bli av med allt – du hittar olika spår av det i din Mac system library-mappen, och de tar lite att bli av med (bara söka för något med zeobit eller MacKeeper i namnet och du kommer att dyka upp filer).

Jag har sett mängder av foruminlägg och kommentarer på webbplatser som kräver MacKeeper ett virus eller en malware-paketet. Det patetiska är att det inte är. Det är bara extremt långlivade, dåligt utvecklad programvara vars utvecklare försöker mycket hårt att hålla dig med hjälp av programvara och engagerar sig i riktigt skumma taktik att få dig att använda det i första hand.

Jag förstår inte riktigt alla varför av MacKeeper destabiliserande ett operativsystem, men jag kan säga er otvetydigt att när vi drar det från kundernas Mac, de inte har de samma problem längre.

Folk som säljer denna programvara är inte tjuvar, för vad det är värt. Min egen far provat det på sin Mac, betalt för det, och omedelbart ångrat det. När han slutligen lösgjort MacKeeper från sin Mac, han begärt återbetalning – och efter en tid fick en, lyckligtvis. Så de återbetalar dig om du känner att du fick lurade . (Och nej, han kom inte till min butik för att ha det fast – han är lite mer självförsörjande.)

Men det vore bättre om du inte känner slet bort till att börja med.

Så om du någonsin sett en annons för MacKeeper – även om det är här på iMore — och tänkte ge det ett försök, min rekommendation är att inte. Och om du gör och stöter på problem, inte säga att jag inte varnade dig.

Har något att säga om denna historia? Lämna en kommentar! Behöver du hjälp med något annat? Fråga i vårt forum!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...