Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari vägrar visa www.nyteknik.se


MacNamara

Rekommendera Poster

Jag har fått ett märkligt specifikt litet problem med Safari. Det funkar utmärkt att surfa på alla sajter - utom www.nyteknik.se. Där visas sedan i våras endast ett erbjudande om att prenumerera, istället för hemsidan med nyheter etc.

 

Den fungerar däremot som förväntat i Chrome och Firefox.

 

Alla tillägg är avstängda i Safari, OSX, Safari och Flash är fullt uppdaterade till sista version. Jag har varit i kontakt med Ny Tekniks webansvarige som inte hade nån idé om vad det skulle kunna vara heller.

 

Är det nån mer som har något liknande problem eller nån idé på lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-11001-0-49127700-1432031241_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är regelbundet inne på NyTeknik med Safari utan problem. Vilket OS X har du och vilken Safari har du?

...

Har du provat att återställa Safari eller ominstallerat Safari?

...

Har du provat..

 

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått ett märkligt specifikt litet problem med Safari. Det funkar utmärkt att surfa på alla sajter - utom www.nyteknik.se. Där visas sedan i våras endast ett erbjudande om att prenumerera, istället för hemsidan med nyheter etc.

 

Den fungerar däremot som förväntat i Chrome och Firefox.

 

Alla tillägg är avstängda i Safari, OSX, Safari och Flash är fullt uppdaterade till sista version. Jag har varit i kontakt med Ny Tekniks webansvarige som inte hade nån idé om vad det skulle kunna vara heller.

 

Är det nån mer som har något liknande problem eller nån idé på lösning?

Har du tagit bort de cookies nyteknik.se lagt i din dator? Skriver du adressen manuellt i adressfältet, googlar eller har du en gammal länk som behöver bytas ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått ett märkligt specifikt litet problem med Safari. Det funkar utmärkt att surfa på alla sajter - utom www.nyteknik.se. Där visas sedan i våras endast ett erbjudande om att prenumerera, istället för hemsidan med nyheter etc.

Har du tagit bort de cookies nyteknik.se lagt i din dator? Skriver du adressen manuellt i adressfältet, googlar eller har du en gammal länk som behöver bytas ut?

Tänkte också på det... låter som någon gammal cache'ad version &/el en cookie som bråkar.

 

Hur ser själva erbjudandet ut? Finns det ngn “stängknapp” för det, eller “Nej tack”... Kör en reset på Safari. Där kan du nolla cookies, cache osv...

 

post-64246-0-02839000-1432040121.png

 

post-64246-0-20529600-1432040122_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte också på det... låter som någon gammal cache'ad version &/el en cookie som bråkar.

 

Hur ser själva erbjudandet ut? Finns det ngn “stängknapp” för det, eller “Nej tack”... Kör en reset på Safari. Där kan du nolla cookies, cache osv...

 

attachicon.gifSafari_reset_01.png

 

attachicon.gifSafari_reset_02.png

Börja med att ta bort endast nyteknik.se cookies. Andra cookies kan man vilja ha kvar. >Inställningar >Integritetsskydd >Detaljer >Sök "nyteknik" >Ta bort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är regelbundet inne på NyTeknik med Safari utan problem. Vilket OS X har du och vilken Safari har du?

...

Har du provat att återställa Safari eller ominstallerat Safari?

...

Har du provat..

 

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

 

Hej,

 

 

Använder:

 

OSX Yosemite 10.10.3 (senaste)

Safari 8.0.6 (senaste)

 

Ja jag har återställt Safari. Även manuellt tagit bort installerade tillägg mm.

Har kört säker start och reparerat skivbehörigheter.

 

Återstår att ominstallera Safari - ska prova det med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte också på det... låter som någon gammal cache'ad version &/el en cookie som bråkar.

 

Hur ser själva erbjudandet ut? Finns det ngn “stängknapp” för det, eller “Nej tack”... Kör en reset på Safari. Där kan du nolla cookies, cache osv...

 

attachicon.gifSafari_reset_01.png

 

attachicon.gifSafari_reset_02.png

 

Jo, har även tagit bort NyTekniks cookies.

 

Jag tror du har en äldre version av Safari än jag. Det finns inte längre någon reset möjlighet i Safari-menyn i denna version, tyvärr.

Man får göra det manuellt i Inställningar, vilket jag gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte också på det... låter som någon gammal cache'ad version &/el en cookie som bråkar.

 

Hur ser själva erbjudandet ut? Finns det ngn “stängknapp” för det, eller “Nej tack”... Kör en reset på Safari. Där kan du nolla cookies, cache osv...

 

attachicon.gifSafari_reset_01.png

 

attachicon.gifSafari_reset_02.png

 

Erbjudandet ser ut som bifogat.

 

post-36109-0-16387700-1432041029_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar upp ett nytt fönster för "privat surfning" eller vad det kan heta i Safari, funkar nyteknik.se då?

 

Om du markerar adressfältet, hur ser adressen då ut, står där enbart http://www.nyteknik.se då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har en äldre version av Safari än jag.

Ja, den är rätt gammal - inget jag använder längre (kör Firefox).

 

Erbjudandet ser ut som bifogat.

Och om du klickar “Nej”? Släcker du inte ner den då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar upp ett nytt fönster för "privat surfning" eller vad det kan heta i Safari, funkar nyteknik.se då?

 

Om du markerar adressfältet, hur ser adressen då ut, står där enbart http://www.nyteknik.se då?

 

Nej, blir ingen skillnad när jag använder "Privat surfning".

URL'en innehåller inget konstig hellert: http://www.nyteknik.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den är rätt gammal - inget jag använder längre (kör Firefox).

 

Och om du klickar “Nej”? Släcker du inte ner den då?

 

Jo då försvinner den och ersätts av en tom sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej,

 

 

Använder:

 

OSX Yosemite 10.10.3 (senaste)

Safari 8.0.6 (senaste)

 

Ja jag har återställt Safari. Även manuellt tagit bort installerade tillägg mm.

Har kört säker start och reparerat skivbehörigheter.

 

Återstår att ominstallera Safari - ska prova det med.

 

Installera om Safari är ju inte helt enkelt. Det följer med OSX och aktuella versioner finns inte som separat program i App store eller nån annanstans så då måste jag installera om hela OSX vilket känns lite onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att installera om OS X är betydligt mindre krångligt än vad många tror. Det är busenkelt och en ominstallation rör enbart systemfilerna så när datorn startar om igen så finns alla användare och dess filer, inställningar, bokmärken osv. kvar och allt ser ut som tidigare, med den enda skillnaden i att systemet är nytt och fräscht.

 

Om du loggar in på datorns gäst-konto, uppstår samma det samma fel i Safari?

 

Om ja; då ligger felet säkerligen på systemnivå, om nej, då ligger felet kopplat till ditt användarkonto, att installera om OS X kommer inte att hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där var intressant! Har aldrig tänkt på att testa det.

 

När jag loggar in på gästkontot så funkar sidan precis som förväntat!

Testade sedan att logga in på frugans konto och prova därifrån - men det gick inte, fick samma tomma sida som på min egen inloggning.

 

Med andra ord är det något som är kopplat till inte bara mitt användarkonto utan även hennes.

 

Jag har tagit bort alla tillägg så de är det inte. Återstår såvitt jag förstår bara insticksfiler? Har 12 sådana installerade som jag testade att stänga av i Safaris inställningar men det hjälpte inte.

 

Måste kanske avinstallera dem helt? Eller finns det nåt annat som kan påverka Safari?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju riktigt skumt, funkar alltså på gästkonton men inte på ditt eller fruns konto :fundersam:

 

Om du skapar ett nytt konto, fungerar det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det gör det faktiskt.

 

Och Safari verkade installeras med samma insticksfiler på det kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slut på idéer...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja... har funderat av och till på det men kan inte bli klok på det hela. Så om jag förstår dig rätt så fungerar sidan i Safari på gästkontot och på en ny användare. Men på ditt och fruns konto så fungerar det inte och där finns inga tillägg aktiverade och du har provat att nollställa safari?

 

Om du från säker start provar att öppna sidan, fungerar det då? Dvs gör en säker start, loggar in på ditt konto och prova att gå in på nyteknik.se, fungerar det då?

 

Prova och ladda ner maintenance och låt det köra alla underhållsscript: http://www.titanium.free.fr/maintenance.html

 

Prova även AdWare Medic: http://www.adwaremedic.com/index.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...