Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag kan inte ominstallera min MBP 11'


Rappebror

Rekommendera Poster

Om jag placerat tråden i fel ämne så får gärna admins flytta på den.

 

Hej! Min Macbook Pro har på senaste tiden blivit väldigt slö.. Det kan ta flera minuter för datorn att starta upp, den klarar inte av dem spelen som den gjorde förut.. och jag känner helt enkelt att det är dags för en ominstallation + diskrensning.

 

När jag sätter i installationsskivan som jag fick med när jag köpte datorn (13-inch Macbook Pro Mac OS X Install DVD) så står det: "Den här versionen av programmet "Installera Mac OS X" kan inte användas med den här versionen av OS X.

Du har "installera Mac OS X" 23.1.1"

 

Jag har OS X Version 10.9.5

 

 

Jag antar att jag är tvungen att nedgradera OS X versionen.. och hur gör man det?

 

Någon vänlig själ som har tid och ork att hjälpa mig?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag placerat tråden i fel ämne så får gärna admins flytta på den.

 

Hej! Min Macbook Pro har på senaste tiden blivit väldigt slö.. Det kan ta flera minuter för datorn att starta upp, den klarar inte av dem spelen som den gjorde förut.. och jag känner helt enkelt att det är dags för en ominstallation + diskrensning.

 

När jag sätter i installationsskivan som jag fick med när jag köpte datorn (13-inch Macbook Pro Mac OS X Install DVD) så står det: "Den här versionen av programmet "Installera Mac OS X" kan inte användas med den här versionen av OS X.

Du har "installera Mac OS X" 23.1.1"

 

Jag har OS X Version 10.9.5

 

 

Jag antar att jag är tvungen att nedgradera OS X versionen.. och hur gör man det?

 

Någon vänlig själ som har tid och ork att hjälpa mig?

 

 

Går inte nedgradera så du får starta skivverktyget från installationsskivan och radera Macintosh HD eller vad nu din systempartion heter innan du kan installera en äldre version av OSX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte nedgradera så du får starta skivverktyget från installationsskivan och radera Macintosh HD eller vad nu din systempartion heter innan du kan installera en äldre version av OSX.

Och hur gör man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du inte installera om den med nuvarande version av OS X? Den ligger på återställningspartitonen.

 

En annan sak är att OS X blir inte "sämre med tiden" som Windows blev förr (vet inte hur det är nu med Windows 8.1) så har du problem med seghet och prestanda i övrigt så ligger felet säkert någon annan stans. Möjligt att man kan lösa det genom att radera och installera men det är som att riva huset och bygga ett nytt istället för att städa :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du inte installera om den med nuvarande version av OS X? Den ligger på återställningspartitonen.

 

En annan sak är att OS X blir inte "sämre med tiden" som Windows blev förr (vet inte hur det är nu med Windows 8.1) så har du problem med seghet och prestanda i övrigt så ligger felet säkert någon annan stans. Möjligt att man kan lösa det genom att radera och installera men det är som att riva huset och bygga ett nytt istället för att städa :whistling:

 

 

Jag vill radera allt som ligger på hårddisken.. Jag antar att det är alldeles för mycket skräp på datorn, vilket är orsaken till att den är så seg..

Kan jag rensa hårddisken och ominstallera datorn till nuvarande version? Om ja, hur gör man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Varför vill du inte installera om den med nuvarande version av OS X? Den ligger på återställningspartitonen.

 

En annan sak är att OS X blir inte "sämre med tiden" som Windows blev förr (vet inte hur det är nu med Windows 8.1) så har du problem med seghet och prestanda i övrigt så ligger felet säkert någon annan stans. Möjligt att man kan lösa det genom att radera och installera men det är som att riva huset och bygga ett nytt istället för att städa :whistling:

 

Jag vill radera allt som ligger på hårddisken.. Jag antar att det är alldeles för mycket skräp på datorn, vilket är orsaken till att den är så seg..

 

Kan jag rensa hårddisken och ominstallera datorn till nuvarande version? Om ja, hur gör man det?

 

Håll inne cmd+r när du startar datorn för att nå recoverypartionen

Starta skivverktyget efter du valt språk

Markera Macintosh HD och välj radera

Stäng skivverktyget

Välj installera om OSX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll inne cmd+r när du startar datorn för att nå recoverypartionen

Starta skivverktyget efter du valt språk

Markera Macintosh HD och välj radera

Stäng skivverktyget

Välj installera om OSX

 

Försökt hålla in cmd+r fem gånger nu, utan att något händer..

 

Ja jag har strömkontakten i..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll inne cmd+r när du startar datorn för att nå recoverypartionen

Starta skivverktyget efter du valt språk

Markera Macintosh HD och välj radera

Stäng skivverktyget

Välj installera om OSX

Kan det bero på att jag kanske inte har någon återställningspartion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Försökt hålla in cmd+r fem gånger nu, utan att något händer..

 

Ja jag har strömkontakten i..

Vad innebär "inget händer"?

Startar datorn OSX istället för recoverypartionen?

Om du håller inne alt när du startar datorn, får du upp återställningspartionen som ett val att starta från då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll inne cmd+r när du startar datorn för att nå recoverypartionen

Starta skivverktyget efter du valt språk

Markera Macintosh HD och välj radera

Stäng skivverktyget

Välj installera om OSX

Jag gjorde som du sa och nu har jag raderat allt på hårddisken. När jag försöker installera om os x så måste jag logga in på mitt app store konto och då står det "Objektet är inte tillgängligt för tillfället"..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att "objektet är inte tillgängligt" meddelandet beror på att jag aldrig köpt något OS X på mitt app storr konto.. Så hur gör jag nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har ett inlogg så att jag kommer förbi den här rutan och kan börja installera os x?

Vill helst inte lägga ut pengar på det igen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte? Hur uppdaterade du till OS X 10.9 om du inte laddat ner det via App Store?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte datorn begagnad för cirka ett år sedan.. Så jag antar att det var den tidigare ägaren som uppdaterade datorn..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då lär du få installera gamla 10.6 via installationsskivan och i efterhand köpa och installera nyare OSX via AppStore med ditt Apple-ID

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera från skivan och uppdatera från den är nog enda lösningen. Starta datorn med C nedtryck när skivan är i så ska installationen starta direkt från den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precia vad jag gjort.. Men jag kan inte installera os x utan att logga in med ett apple konto som köpt os x..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precia vad jag gjort.. Men jag kan inte installera os x utan att logga in med ett apple konto som köpt os x..

Nej du har inte startat datorn från den medföljande SnowLeopard 10.6 installationsskivan.

Du har antingen startat från recoverypartionen på hårddisken eller internet recovery.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De enda skivorna jag fick med är "13-inch mbp applications dvd" och "Macbook Pro Mac OS X Install DVD"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De enda skivorna jag fick med är "13-inch mbp applications dvd" och "Macbook Pro Mac OS X Install DVD"

Macbook Pro Mac OS X Install DVD låter väl lämpligt att boota från om du vill installera OSX, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis det jag gjort.. Är fortfarande tvungen att logga in med ett app store konto..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationen misslyckades. Mac os x kunde inte installeras på din dator.

 

Installeraren kunde inte kopiera nödvändiga hjälpfiler.

 

Klicka på starta om så startar datorn om. Försök sedan installera igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...