Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Transparenta symboler i Dock


KMN

Rekommendera Poster

Jag har sedan länge – tror det var sedan Lion – haft en inställning som gör gömda program transparenta i Dock. Effekten fås genom att följande skrivs in i Terminal:

defaults write com.apple.Dock showhidden -bool YES

För att återställa:

defaults write com.apple.Dock showhidden -bool NO

Men det är just detta, att återställa, som nu verkar omöjligt. Är det en förändring i OS X 10.10?

Jag har startat om Dock varje gång jag försökt ändra inställningen. Men icke att det funkar! Någon som vet bättre?

post-13709-0-19251600-1431786985.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan länge – tror det var sedan Lion – haft en inställning som gör gömda program transparenta i Dock. Effekten fås genom att följande skrivs in i Terminal:

defaults write com.apple.Dock showhidden -bool YES
För att återställa:

defaults write com.apple.Dock showhidden -bool NO
Men det är just detta, att återställa, som nu verkar omöjligt. Är det en förändring i OS X 10.10?

Jag har startat om Dock varje gång jag försökt ändra inställningen. Men icke att det funkar! Någon som vet bättre?

 

 

Prova med true/false istället. Har för mig det var något med senare versioner av OS X som skulle frångå det gamla YES/NO. Så,

defaults write com.apple.Dock showhidden -bool true

defaults write com.apple.Dock showhidden -bool false

defaults delete com.apple.Dock showhidden

# + starta om Dock...
killall Dock
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Prova med true/false istället. Har för mig det var något med senare versioner av OS X som skulle frångå det gamla YES/NO. Så,

defaults write com.apple.Dock showhidden -bool true

defaults write com.apple.Dock showhidden -bool false

defaults delete com.apple.Dock showhidden

# + starta om Dock...
killall Dock

Funkade inte det heller.

Testade att köra samma sak på min gamla PowerBook med Leopard 10.5, där fungerar det åt båda hållen.

Men är det inte något med OS X som ändrats i de senare versionerna? Har för mig att jag läst om att det till exempel inte som tidigare är möjligt att redigera .plist-filer…

 

Deeper (under fliken Dock) fixar det åt dig utan terminalkommandon.

Jag hade redan OnyX installerat, så jag testade med det. Funktionen ”Använd genomskinliga ikoner för gömda program” var inte markerad – trots att mina gömda program uppenbarligen är genomskinliga i Dock. Men jag markerade den (då tvingas Dock till omstart) och sedan avmarkerade den igen (med ny omstart av Dock). Nu är ikonerna inte längre genomskinliga!

Tack för tipset.

Jag kan ändå undra varför terminalkommandot inte funkar…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Onyx funkar så klart också, men jag har slutat med det, eftersom rensandet av cachar gjorde datorn komplett obrukbar... Deeper är en snällare variant. Bra att det funkade till slut! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


defaults delete com.apple.Dock showhidden

Såg inte den raden först. Vad gör den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade inte det heller.

Testade att köra samma sak på min gamla PowerBook med Leopard 10.5, där fungerar det åt båda hållen.

Men är det inte något med OS X som ändrats i de senare versionerna? Har för mig att jag läst om att det till exempel inte som tidigare är möjligt att redigera .plist-filer…

 

Jag hade redan OnyX installerat, så jag testade med det. Funktionen ”Använd genomskinliga ikoner för gömda program” var inte markerad – trots att mina gömda program uppenbarligen är genomskinliga i Dock. Men jag markerade den (då tvingas Dock till omstart) och sedan avmarkerade den igen (med ny omstart av Dock). Nu är ikonerna inte längre genomskinliga!

Tack för tipset.

Jag kan ändå undra varför terminalkommandot inte funkar…

Gôtt att det löste sig. :yeahbaby: Ja, Onyx är bra. Har den (även Deeper) installerad med, lite som reserv/backup.

 

Plistfilerna är mkt mer svårediterade numer ja... Inte alla, men f f a de som även har en tillhörande “.lockfile”. Men att köra defaults write på dem skall inte vara nåt problem.

 

Körde du killall Dock efteråt, el var det bara i Onyx som Dock startades om?

defaults write com.apple.Dock showhidden -bool false && killall Dock

# ...alt.
defaults write com.apple.Dock showhidden -bool false
killall Dock
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg inte den raden först. Vad gör den?

med “delete” tar du helt enkelt bort det nyckel/värde-paret.

<key>hidden</key>
<true />

Kan man inte göra på alla såklart men de man lagt till xtra de som är gämda inställngar man aktiverat - de brukar inte vara angivna fr början, och de kan man även ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med “delete” tar du helt enkelt bort det nyckel/värde-paret.

<key>hidden</key>
<true />

Kan man inte göra på alla såklart men de man lagt till xtra de som är gämda inställngar man aktiverat - de brukar inte vara angivna fr början, och de kan man även ta bort.

Aha. Tack för förklaringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Körde du killall Dock efteråt, el var det bara i Onyx som Dock startades om?

 

Jodå, det gjorde jag. Och de program som redan var gömda förlorade transparensen efter den omstarten. Men om jag tog fram dem och gömde dem igen, då var de åter transparenta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det gjorde jag. Och de program som redan var gömda förlorade transparensen efter den omstarten. Men om jag tog fram dem och gömde dem igen, då var de åter transparenta.

Jaha... Du menar så. Ja, det var ju ett udda betéende, nästan lite bug-varning på den kanske. Har inte råkat ut för det själv. :crossfingers: Kanske man behöver starta om lite fler saker eftersom det är fler program berörda (ev cachade). Typ, starta om servern med.

killall SystemUIServer

# eg
defaults write com.apple.Dock hidden -bool false && killall Dock && killall SystemUIServer

Har inte provat ... bara eett långskott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades ju få bort själva inställningen med hjälp av OnyX. Men det verkar ändå skumt att det inte går att ändra med terminalkommandot.

 

Har inte haft något problem med Dock i övrigt. Jo, förresten, ibland kan ”förloppsindikatorn” på Hämtade filer låsa sig och ligga kvar när hämtningen är avslutad. För att få bort den krävs omstart av Dock.

Konstigt nog ligger den kvar på samma ställe även om jag flyttar Dock till skärmens nedre del (har normalt Dock till vänster).

 

Och ja, jag har kört Säker start…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det funkat innan låter det mer som att det är Yosemite som är boven. Är säkert tänkt att fungera, men 10.10 är ju fortf lite av en buggfest.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...