Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virus på MacBook Pro? MacKeeper bra dåligt?


fridalovisa

Rekommendera Poster

fridalovisa

Hej alla duktiga Mac-fantaster!

 

- Fick upp den här bilden på skärmen igår. Är det något att oroa sig över?! Stämmer det som står i pop-up-rutan eller är det skitsnack?

 

- Har fått för mig att Macar inte kan få virus?? Sen undrar jag över MacKeeper, det är väl skit eller har jag fel? Jag har inte skaffat det iaf!

 

- Bör jag skaffa någon typ av virusprogram?? Har brandväggen på såklart.

 

Tacksam för hjälp! :)

post-77377-0-80053500-1431770910_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

- Installera aldrig MacKeeper. Det ÄR ett adware....

 

Finns inga VIRUS till Mac, finns adware, trojaner och liknande men dessa behöver du inte heller oroa dig för så länge du inte går in på sidor som delar med sig av olagligt innehåll, så som pirat-sidor med musik, filmer och serier...

 

Dessa brukar nämligen vara fulla av pop-up som MacKepper som försöker sprida sig och installera adware på din dator.

 

Så för att sammanfatta - Så länge du besöker sidor som går att lita på behöver du inte oroa dig...

Vill du däremot besöka sidor som kan innehålla olagligt innehåll. Så får du tänka mer än en gång varje gång du klickar på en länk. Är den äkta, är den bra?
Det enda du kan lita på är att du ska ALDRIG lita på dessa sidor. Vad den än vill att du ska göra tryck NEJ.
Sen är det sunt förnuft som gäller, så länge du kan hålla dig till detta så ska det nog gå bra utan att du får in skit på din mac!
Lycka Till!
:totaltgalen:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är aldrig en bra ide att installera något skit från en popupsida på nätet...

Dessa sidor/banners existerar bara så länge det finns lättlurat folk som klickar på dem, så sluta upp med det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MW har skrivet om MacKeeper i veckan: https://forum.macworld.se/topic/173214-allvarlig-saekerhetsbrist-i-kontroversiellt-program/

 

Här är en annan artikel från bloggen Macken: http://www.macken.xyz/modules.php?name=Content&op=showcontent&id=32918&cat=14

 

MacKeeper använder sig av popups, plugins som styr och tar över din trafik och råkar du illa ut så får du en dator som titta som tätt hävdar att du smittats, att du måste ladda ned MacKeeper och betala för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM virus:



Det finns alltså inte VIRUS i ordets rätta bemärkelse. Det finns en bunt trojaner som man kan råka att ladda hem via siter som inte är Apples eller andra företags officiella sida. Det är väldigt sällsynt att få en trojan i Appledatorn. En trojan är ett program som inte kan hoppa in i datorn eller sprida sig, utan man måste ladda in det själv.


...


Det som har varit största bekymret en tid är reklamtillägg som lägger sig i webbläsaren och ger dig en massa reklam i onödan. Fixas med AdwareMedic.


...


Sen ska man akta sig för programmet MacKeeper som säger sig fixa saker men ställer till det i stället. Ladda inte heller ner något från Cnet som "skänker" extra program som ställer om webbläsaren mm. Inget är direkt skadligt eller farligt av dessa men man blir milt sagt irriterad.


...


Största hotet är intrång i datorn. Se till att ha OS X inbyggda brandvägg på, som kollar all trafik till datorn. Sätt gärna datorn i dolt läge så är det svårare för obehöriga att hitta den. Hittas under Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg



Är man riktigt nojjig kan man bota det med att köra Little Snitch som kollar all utgående trafik vilket inte brandväggen gör. Det är överkurs och inte helt nödvändigt, men om man är nojjig så finns det hjälp.



Bra artikel i MacWorld som tar upp detta.


http://macworld.idg.se/2.1038/1.609249/sa-blir-du-av-med-skadeprogram-pamacen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur är det med de virusmail som florerar nu, som t ex påstås komma från CDON eller Skatteverket? Är eventuell trojan något att oroa sig för när man är mac-användare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med de virusmail som florerar nu, som t ex påstås komma från CDON eller Skatteverket? Är eventuell trojan något att oroa sig för när man är mac-användare?

om du är orolig så ska du nog inte installera något som någon mailat till dig.

 

en trojan kräver alltså att du själv väljer att installera den på din dator och att du skriver in ditt administratörslösenord för att göra det. det händer alltså inte på något annat magiskt sätt.

 

lösningen är att inte installera och klicka på varenda skit du ser utan välja att installera program från seriösa tillverkare eller ännu hellre direkt från apples App Store så är du säker.

 

givetvis lämnar du inte heller ut dina kontonummer och lösenord till någon du inte känner....men det känns som alla borde kunna det här nu. internet har ju funnits ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med de virusmail som florerar nu, som t ex påstås komma från CDON eller Skatteverket? Är eventuell trojan något att oroa sig för när man är mac-användare?

Du vet ju var du har handlat och vad och för hur mycket. Att kolla ett mail gör inget. OM du laddar ner bifogad fil då händer det saker om du ha Windows. Så vitt jag sett drabbar det inte Apple. Men det är bara att hålla vanlig internet-hygien. Sunt förnuft och vanlig försiktighet. Blir du tveksam, Googla eller kontakta CDON eller vad det nu är så får du klara besked.

 

http://www.expressen.se/kvallsposten/nya-bluffen-oppna-absolut-inte-mejlet/

 

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.628297/bluffmejl-fran-skatteverket-sprider-virus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går normalt sett inte på de där spam/virus-mailen som skickas ut och är en sådan som instruerar andra om att aldrig öppna eller tro på dessa mail. Så fick jag ett mail idag från "Skatteverket" som sa att min deklaration inte var komplett. Jag är egen företagare och deklarerar själv, så jag trodde faktiskt att det var något problem... :blushing:

 

Jag packade upp den bifogade zip-filen, men så fort jag såg att det var en exe-fil, så förstod jag ju att även jag kan bli lurad... :blink: jag slängde filen direkt, så jag har ju inte installet något.

 

Jag vet ju också att jag alltid måste bekräfta alla installationer med lösenord, men jag är inte alls insatt i hur virus/trojaner fungerar. Skönt att de inte är magiska! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag går normalt sett inte på de där spam/virus-mailen som skickas ut och är en sådan som instruerar andra om att aldrig öppna eller tro på dessa mail. Så fick jag ett mail idag från "Skatteverket" som sa att min deklaration inte var komplett. Jag är egen företagare och deklarerar själv, så jag trodde faktiskt att det var något problem... :blushing:

 

Jag packade upp den bifogade zip-filen, men så fort jag såg att det var en exe-fil, så förstod jag ju att även jag kan bli lurad... :blink: jag slängde filen direkt, så jag har ju inte installet något.

 

Jag vet ju också att jag alltid måste bekräfta alla installationer med lösenord, men jag är inte alls insatt i hur virus/trojaner fungerar. Skönt att de inte är magiska! :D

Virus i dess rätta bemärkelse är ett skadeprogram som tar sig in själv, hittar på sattyg och hoppar även vidare för att ställa till sattyg. Det smittar därav namnet. Virus finns inte till OS X. Men det finns några trojaner. Trojaner är förklädda skadeprogram som du ska luras att installera. Väl installerad kan den hitta på vad som helst. Men hoppar inte vidare. exe-filer fungerar tackocklov inte på OS X. Jag har varit väldigt aktiv här i över tio år och det är nästan ingen på dessa år som har haft problem med skadeprogram till OS X. Jag säger nästan för säkerhets skull, för jag minns ingen....

...

Men intrång är en annan sak och är förmodligen det största hotet. Se till att OS X inbyggda brandvägg är påslagen och dolt läge som jag skrev innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandväggen är påslagen och jag har valt dolt läge. Detta visste jag inte om tidigare, men tack vare att jag läste den här tråden tidigare idag så lärde jag mig något nytt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En .exe fil är ett körbart program för Windows, det går inte att köra Windows-program rakt av på en Mac - för att du ska kunna köra den så behöver du ha Windows installerat i någon form via virtualiseringsprogram eller Boot Camp. Du kan alltså vara lugn. Virus i bifogade filer görs uteslutande till Windows, inte Mac (på grund av Windows betydligt högre marknadsandel). Men visst du kan ha ett virusprogram för att hjälpa våra vänner Windows-användare att minska spridningen av virus till deras datorer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...