Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bilder från PC till Mac


sabina69

Rekommendera Poster

Hej,

 

Som många andra är jag ny och har införskaffat mig en Macair. Har varit en van PC användare förr och van vid uppbyggnad av utforskaren där jag byggt upp alla mina mappar med bilder av mina barn.

 

Nu när jag förde över bilderna från PC så hamnade alla dessa mappar i Finder men där är ett antal saker som förvirrar mig och har därför ett antal frågor:

 

1. Försöker sortera efter datum i mina mappar i Finder men verkar vara omöjligt. Många av bilderna har också tappat sina ursprungsdatum av någon konstig anledning?

 

2. Nu när nya bilder och filmer ska in från telefonen så hamnar dom i Bilder. När jag då försöker flytta över dom i Finder där jag redan gjort mappsystemet så tappar dom alla sina ursprungsdatum och får dagens datum när förflyttningen sker?

 

3. Kom nästan till den punkten och ville ge upp och tänkte att "okej, då gör jag tvärtom" Dvs, flyttar bildmapparna från finder till "Bilder" istället. Men när jag då importerar bilderna så behåller dom sina datum men tappar sin huvudmapp. Dvs, jag måste göra om ALLA mappar igen som "händelser" istället... SUCK!!! Vi pratar bilder och filmer på ca 40GB så tar sin tid..

 

Ha tålamod med mig men hade uppskattat ALL hjälp som i grund och botten handlar om att jag vill desperat behålla bildernas fotodatum..

 

Stort tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så finns det olyckligt nog ett program som heter "Bilder" och en mapp som heter "Bilder". Det framgår inte med någon önskvärd tydlighet vilket som avses.

 

Rent generellt: Ska du använda programmet "Bilder" (eller föregångaren iPhoto) så ska du INTE hålla på och flytta runt filerna i Finder. Låt programmen ordna bilderna åt dig. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många av bilderna har också tappat sina ursprungsdatum av någon konstig anledning?

Det kan bli så när man kopiera över bilder, mellan 2 olika hårddiskar, även Windows<->Windows. Det som händer är att man flyttar inte bilden utan en ny kopias skapas, och det är det datumet som blir på den nya bilden. En enkel lösning om du har kvar det bilderna är att du komprimerar dem i ett arkiv först (göra en zip-fil), sen flyttar arkivet och packar up på plats, så borde det bli bra. :crossfingers:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder kan inte importera en existerande mappstruktur från Finder, utan man får göra strukturen från början i Bilder. Bilder är Macens inbyggda program för bildbibliotek samt bildredigering. I Bilder kan du sortera i Projekt, Album och Händelser, detta är nu bara sorteringar - egentligen ligger alla bilder typ på samma ställe.

 

Finder kan sortera dokument och filer, gäller även bilder, efter Skapelsedatum, Tilläggsdatum, Ändringsdatum eller Senast öppnad - vilket då förutsätter att bilderna har rätt datum från början. Men det är smidigare att ha bilderna i Bilder-biblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Som många andra är jag ny och har införskaffat mig en Macair. Har varit en van PC användare förr och van vid uppbyggnad av utforskaren där jag byggt upp alla mina mappar med bilder av mina barn.

 

Nu när jag förde över bilderna från PC så hamnade alla dessa mappar i Finder men där är ett antal saker som förvirrar mig och har därför ett antal frågor:

 

1. Försöker sortera efter datum i mina mappar i Finder men verkar vara omöjligt. Många av bilderna har också tappat sina ursprungsdatum av någon konstig anledning?

 

2. Nu när nya bilder och filmer ska in från telefonen så hamnar dom i Bilder. När jag då försöker flytta över dom i Finder där jag redan gjort mappsystemet så tappar dom alla sina ursprungsdatum och får dagens datum när förflyttningen sker?

 

3. Kom nästan till den punkten och ville ge upp och tänkte att "okej, då gör jag tvärtom" Dvs, flyttar bildmapparna från finder till "Bilder" istället. Men när jag då importerar bilderna så behåller dom sina datum men tappar sin huvudmapp. Dvs, jag måste göra om ALLA mappar igen som "händelser" istället... SUCK!!! Vi pratar bilder och filmer på ca 40GB så tar sin tid..

 

Ha tålamod med mig men hade uppskattat ALL hjälp som i grund och botten handlar om att jag vill desperat behålla bildernas fotodatum..

 

Stort tack!

Lika rörigt har jag upplevt när jag bytte från PC till mac. Det är en hel annan logik. Man sorterar i album i stället för att strukturera i mappsystem. Man är tvungen att kompromissa. Finder är inte som "utforskaren" och man får inte samma överkådlighet. Hoppas det ordnar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt skiljer sig Finder från Windows utforskaren?

Man är inte tvingad att använda iPhoto eller Bilder.

Det går utmärkt att lagra sina bilder i valfri mappstruktur om man känner för det utan att använda sig av något bildlagringsprogram.

Finns väl motsvarigheter för Windows med? Adobe Lightroom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Anänder inte Bilder, använde aldrig iPhoto, har alla bilder liggandes i mappar inne i finder. Fungerar utmärkt det med! Däremot är det där med original-datum lite trisst tyvärr, vissa av mina bilder visar fortfarande rätt medans andra visar helt fel år till och med...

 

Går att göra som iEricF säger om man vill, enkelt och behändigt - jämfört att försöka krångla till det i Bilder-appen...

 

Önska jag tänkt på det tidigare :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt skiljer sig Finder från Windows utforskaren?

Man är inte tvingad att använda iPhoto eller Bilder.

Det går utmärkt att lagra sina bilder i valfri mappstruktur om man känner för det utan att använda sig av något bildlagringsprogram.

Finns väl motsvarigheter för Windows med? Adobe Lightroom?

Någon bildredigeringsprogram måste man väl ha och då lagras bilderna där också.

Det är inte omöligt att sortera bilder via Finder men det är hopplöst krångligt pga inte samma fönsterdelning som i utforskaren.

Jag använder mig av LR som bildredigeringsprogram och hela min mappstruktur visas där. Dock är inte optimalt ändå eftersom de ändringar som görs i LR på en bild uppdateras inte automatiskt i Finder. Man måste exportera / ersätta den gamla bilden vilket är tidsödande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan bli så när man kopiera över bilder, mellan 2 olika hårddiskar, även Windows<->Windows. Det som händer är att man flyttar inte bilden utan en ny kopias skapas, och det är det datumet som blir på den nya bilden. En enkel lösning om du har kvar det bilderna är att du komprimerar dem i ett arkiv först (göra en zip-fil), sen flyttar arkivet och packar up på plats, så borde det bli bra. :crossfingers:

 

Okej, ja har kvar bilderna i PC.. Ska göra ett försök. Men återstår ju det där problemet med nya bilder som ska in som hamnar i programmet bilder. Vill ju ha allt samlat i samma program oavsett om det är finder eller bilder (programmet).

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder kan inte importera en existerande mappstruktur från Finder, utan man får göra strukturen från början i Bilder. Bilder är Macens inbyggda program för bildbibliotek samt bildredigering. I Bilder kan du sortera i Projekt, Album och Händelser, detta är nu bara sorteringar - egentligen ligger alla bilder typ på samma ställe.

 

Finder kan sortera dokument och filer, gäller även bilder, efter Skapelsedatum, Tilläggsdatum, Ändringsdatum eller Senast öppnad - vilket då förutsätter att bilderna har rätt datum från början. Men det är smidigare att ha bilderna i Bilder-biblioteket.

 

Tack tack, då förstår jag bättre. Lite olyckligt kan jag tycka =((

Detta då det verkar som om jag måste göra om allt från början om jag vill ha in alla gamla bilder i i programmet bilder. :oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ja har kvar bilderna i PC.. Ska göra ett försök. Men återstår ju det där problemet med nya bilder som ska in som hamnar i programmet bilder. Vill ju ha allt samlat i samma program oavsett om det är finder eller bilder (programmet).

 

Tack!

Tack tack, då förstår jag bättre. Lite olyckligt kan jag tycka =((

Detta då det verkar som om jag måste göra om allt från början om jag vill ha in alla gamla bilder i i programmet bilder. :oroligoledsen:

Det går att köra programmet Bilder utan att bilderna hamnar där i, så du kan/får sköta biblioteket själv. Skrev lite om det här, och en artikel finns här: http://osxdaily.com/2015/04/22/show-original-file-from-photos-app-mac-finder-osx/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...