Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Badbollsfest efter senaste uppdateringen 10.10.3


cfischier

Rekommendera Poster

Är det någon mer än jag som upplevt att macen blivit segare efter uppdatering till 10.10.3? Jag kör en MacBook Pro 15" från 2012. Den har blivit ENORMT seg efter uppdateringen. Fastnar titt som tätt. MYCKET "badbollar" vad jag än gör. Ofta slutar det med att den hänger sig totalt. Då blir det brutal omstart. Någon som känner igen detta?

 

mvh

Christer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.


Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.


http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE




Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom. Skall utföras efter uppgradering av OS X.


Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen Axelman. Jag ska testa. Det finns gott om ledigt utrymme så det är inte problemet. Väldigt irriterande. Jag kan inte arbeta alls på datorn som den beter sig nu :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vanlig hårddisk. Men det är ointressant i denna fråga eftersom det blev såhär efter senaste uppdateringen, som jag gjorde förra helgen. Dator har fungerat utmärkt innan dess :-/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har vanlig hårddisk. Men det är ointressant i denna fråga eftersom det blev såhär efter senaste uppdateringen, som jag gjorde förra helgen. Dator har fungerat utmärkt innan dess :-/

I allra högsta grad intressant. En kass hårddisk med trasiga sektorer och korrupt filsystem ger dessa symtom. Har du kontrollerat och reparerat filsystemet i skivverktyget enligt tidigare tipps?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu håller jag på att återställa OS X med det inbyggda återställningsprogrammet. Intressant att se hur datorn beter sig efter det. Ska köra dom andra verktygen sedan. Jag är tacksam för dom tips jag fått!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I allra högsta grad intressant. En kass hårddisk med trasiga sektorer och korrupt filsystem ger dessa symtom. Har du kontrollerat och reparerat filsystemet i skivverktyget enligt tidigare tipps?

Jag talade om Reparation av skivbehörigheter. Slänger med skivreparationen..

 

 

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.

Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 Gäller Återställning.

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...