Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finder inställning försvann


Minkowski

Rekommendera Poster

Dessa är Desktop inställningar men påverkar alla mappar i Finder så jag undrar varför man inte har dessa inställningar i Finder Preferences också

Dessutom ska här finnas fler inställningar som bara försvann.

T ex har det funnits "use as default", och "items" dvs antal filer i varje mapp

Antal file i en mapp visades då endast på Desktop men det finns inget sådan kolumnval i Finder

Jag tycker att Finder är väldigt komplicerad

post-63217-0-32013100-1431582290.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När försvann inställningarna? Vad hände just då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antal file i en mapp visades då endast på Desktop men det finns inget sådan kolumnval i Finder

Just skrivbordet är lite speciellt för det finns 2 olika där, och det kan vara lite förvirrande kan jag hålla med om.

 

Högerklicka på själva skrivbordet och sen ta fram den rutan... Ja, då får du den rutan du har där på bild. Det är skrivbordet som skrivbord.

 

Om du går in i hemfolderna och högerklickar på foldern: Skrivbord ... där får du upp inställningarna för Skrivbordet och hur det skall se ut i Findermiljön (läs kolumn, ikoner, lista osv).

 

 

Finder-tips: I Finder kan man enkelt switcha läge med. ⌘{1..4}. Spar tid och man slipper ändra i med/via menyerna.

  • ⌘1 - ikoner
  • ⌘2 - lista
  • ⌘3 - kolumner
  • ⌘4 - coverflow
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här får jag med Show View Options vid högerklick på en mapp.

Jag noterar att Finder inställningar kan göras på åtminstone 4 ställen: Preferences, Get Info och Show View Options : Desktop högerklick eller höger klick på en mapp)

Dessa inställningar finns inte samlade på ett ställe. Det gör det hela komplicerad i onödan.

post-63217-0-40360100-1431614770.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just skrivbordet är lite speciellt för det finns 2 olika där, och det kan vara lite förvirrande kan jag hålla med om.

Högerklicka på själva skrivbordet och sen ta fram den rutan... Ja, då får du den rutan du har där på bild. Det är skrivbordet som skrivbord.

 

Om du går in i hemfolderna och högerklickar på foldern: Skrivbord ... där får du upp inställningarna för Skrivbordet och hur det skall se ut i Findermiljön (läs kolumn, ikoner, lista osv). ...

Fast det ena avser "Skrivbord" och det andra avser "Användarnamnet/huset". Båda heter inte Skrivbord. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis du får ju skilja på inställningarna för hur skrivbordet ska visas och hur "mappen" skrivbord/desktop ska visas i Finder.

 

I Finder kan du markera mappen skrivbord/desktop och trycka cmd+j för att få fram din 2:a infoga bild.

 

Om du klickar en gång på skrivbordet så inget annat fönster är aktivt och högerklickar på skrivbordet och väljer Visa visningsalternativ får du fram din första infogade bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen var det en bekant som frågade mig och jag har inte tänkt på det

Det hela verkar på tok för komplicerad. Fortfarande vet jag inte hur det kommer sig

att endast skrivbordets mappar visar antal filer. Varför kan man inte visa det på alla mappar ?

Och var finns inställningen för detta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Egentligen var det en bekant som frågade mig och jag har inte tänkt på det

Det hela verkar på tok för komplicerad. Fortfarande vet jag inte hur det kommer sig

att endast skrivbordets mappar visar antal filer. Varför kan man inte visa det på alla mappar ?

Och var finns inställningen för detta ?

Kanske för att ingen är intresserad av detta, vi vanliga användare är aldrig inne i Finder och trixar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här får jag med Show View Options vid högerklick på en mapp.

Jag noterar att Finder inställningar kan göras på åtminstone 4 ställen: Preferences, Get Info och Show View Options : Desktop högerklick eller höger klick på en mapp)

Dessa inställningar finns inte samlade på ett ställe. Det gör det hela komplicerad i onödan.

Det finns en inställning för "skrivbordet", alltså bakgrunden bakom alla fönster.

 

Det finns en annan inställning för Finder-fönster. Detta fönster kan visa innehållet i mappen Skrivbord. Men det är inte "skrivbordet" i så fall, utan bara en lista av filer som visas på "skrivbordet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#8 har moderatorn ensamrätt att käfta sig ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

#8 har moderatorn ensamrätt att käfta sig ?

 

Korrekt, det är det vi betalar honom för.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande vet jag inte hur det kommer sig

att endast skrivbordets mappar visar antal filer. Varför kan man inte visa det på alla mappar ?

Och var finns inställningen för detta ?

Hur menar du nu... Det syns väl i alla Finderfönster?

 

Öppna ett nytt Finderfönster och se till att det är överst (dvs klicka på det). Gå till menyn Visa och och kolla så raden med statusbar... om det står göm el visa statusrad.

 

post-64246-0-44968200-1431635347.png

 

Kortkommandot för att växla (visa/göm): ⌘/

 

 

Markerar jag en av mina bildfoldrar ser det t ex ut såhär:

 

post-64246-0-25817300-1431635527.png

 

Markerar du en/flera folder i folderna står det t ex: “15 av 123 markerade, 45,67 GB ledigt”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iEricF. Jag ser inte det antal items som du visar fast jag gör precis som du visar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iErikF #14 ; Yosemite visar inte den informationen (folder item counts)

Vad har du för OS version ?

 

Det är många brister i Finder

Här är min uppfattning om några av de minimikrav Finder borde uppfylla

 

- pin window

- new Finder tabs and not new Finder windows;

- allow only one Finder window with two panes !

- folders always on top when sorting;

- folder item count

- automatic adjustment of width of columns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iErikF #14 ; Yosemite visar inte den informationen (folder item counts)

Vad har du för OS version ?

Jag använder inte Yosemite, men bilden där från Yosemite visar exakt samma som på min.

see-storage-yosemite.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Yosemite och Finder visar definitivt antal objekt i en mapp.

 

För övrigt kan du ju visa flikar i Finder-fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag misstog mig. Finder visar antal objekt.

Förresten...

På enna bild ser man att SIZE kolumnen visar antal objekt i en mapp och inte antal Mb som för en fil

Kan man inte få det till att visa Mb även för mappar ?

 

post-63217-0-19913600-1432066008.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kryssa i "Beräkna alla storlekar"

post-11001-0-32852500-1432067088.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag misstog mig. Finder visar antal objekt.

Förresten...

På enna bild ser man att SIZE kolumnen visar antal objekt i en mapp och inte antal Mb som för en fil

Kan man inte få det till att visa Mb även för mappar ?

Ja, i listvy är det annorlunda och har andra inställningar. Den bilden jag hade och den andra bilden var från kolumnvy. Där ser man det längst ner i fönstret - i statusraden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finder är ganska rörig och svår att använda, det inser nu varje intelligent människa - eller hur ?

så frågan som kvarstår är vilka alternativ som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finder är ganska rörig och svår att använda, det inser nu varje intelligent människa - eller hur ?

 

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finder är ganska rörig och svår att använda, det inser nu varje intelligent människa - eller hur ?

Om man verkligen är intelligent så är det inget svårt. :devil:

 

Finder är så enkelt att ett barn klarar av det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finder är ganska rörig och svår att använda, det inser nu varje intelligent människa - eller hur ?

så frågan som kvarstår är vilka alternativ som finns.

 

Du körde ju med tre olika tillägg till Finder, du borde väl vara mer än nöjd? Så varför fråga om vad det finns för alternativ, du har ju löst problemet redan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har brister alla de tre.Har Du testat fler ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...