Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSD mSATA


jockehemmingsson

Rekommendera Poster

jockehemmingsson

Hej! Jag har ett litet kretskort liggande hemma som kallas SSD mSATA. Vad kan jag använda det till? Kan jag stoppa in de i någonstans i min iMac från 2009? Eller min MacBook (2012) eller MacBook (2010)? :)

 

mvh Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har ett litet kretskort liggande hemma som kallas SSD mSATA. Vad kan jag använda det till? Kan jag stoppa in de i någonstans i min iMac från 2009? Eller min MacBook (2012) eller MacBook (2010)? :)

 

mvh Jocke

Ja, om det passar så. De funkar ju till en del olika bärabara. Det finns även andra kringprodukter du skulle kunna ha det till med. T ex finns det PCI kort där man kan montera på ett sånt, eller att stoppa en (speciell) USB-sticka: http://eshop.sintech.cn/usb-30-msata-ssd-adapter-card-as-disk-driver-p-876.html FInns även adapters så det blir en vanlig SSD av det med (kontakter osv)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det finns inte stöd för mSATA i Apples datorer, möjligt att det kan finnas någon adapter som iEricF nämner. Vanlig SATA SSD passar utan speciellt monteringskitt i dina MacBooks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jockehemmingsson

Tack båda för snabbt svar! :) Okej, får bli en adapter o leka lite med. Jajamen, har redan SSD i MacBook pro. Tänkte mest att kortet kanske skulle kunna avvändas till något bra istället för att ligga oöppnad i en låda.

 

Men vad gör kortet för något? :) Är det typ en vanlig hårddisk (SSD)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är en SSD fast med liten formfaktor, och som korttyp. De brukar inte vara så jättestor i kapacitet 30-40GB brukar har jag sett en del när man köper dem löst. Sitter säkert en 64GB i datorer som kommer med dem (el större)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jockehemmingsson

Ja, det är en SSD fast med liten formfaktor, och som korttyp. De brukar inte vara så jättestor i kapacitet 30-40GB brukar har jag sett en del när man köper dem löst. Sitter säkert en 64GB i datorer som kommer med dem (el större)

 

Okej, så det är bara en lagringsplats? Typ för operativsystemet? Men inget för mac att rekommendera eller?

 

Har försökt att läst på om det på nätet men kan för lite om ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kommer med andra ord att bli som ett snabbare USB-minne med tanke på prestandan och kan fungera som vilken extern hårddisk som helst, antingen för att lagra filer på eller för att flytta filer mellan datorer. Med rätt adapter så passar den lika bra i en mac som i en PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så det är bara en lagringsplats? Typ för operativsystemet? Men inget för mac att rekommendera eller?

 

Har försökt att läst på om det på nätet men kan för lite om ämnet.

Till vad du vill... :ThumbsUp: Stoppa i en dator, sticka, kort, extern disk... ja, vad du nu hittar på med det.

 

 

mSATA är bara en storlekstyp (formfaktor) precis som det finns 3.5", 2.5" osv.

 

msata-flash-ssd,V-4-292720-13.jpg

 

http://www.tomshardware.com/reviews/msata-ssd-flash,2948-3.html

https://duckduckgo.com/?q=mSATA+form+factor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jockehemmingsson

Okej, tack för era svar! Nu har jag fått lärt mig något nyss :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en trevlig liten storlek. Är själv på “halvjakt” efter en sån. Vill ha till min Raspberry Pi. Tror den får plats på insidan där. (≈ 4-5cm)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jockehemmingsson

Ah, okej. Jag köpte den av någon anledning på ebay. Trodde väl att jag skulle kunna uppdatera min dåvarande miniPC till SSD men upptäckte att de inte såg ut som en vanlig hårddisk (2,5) :P:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...