Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Yosemite - programmapp


Cicero

Rekommendera Poster

Har senaste Yosemite. När jag går in till programmappen via "Användare - michelthorsson" ser jag inga programfiler. Om jag istället att gå till programmappen via "Hårddisken - Macintosh HD" så att säga, där finner jag mina program.

 

Har kört ominstallation, etc etc, dock inte en ren installation. Men detta kvarstår.

 

Se bifogade bilder.

 

Någon?

post-48703-0-09115600-1431516036_thumb.png

post-48703-0-06335700-1431516054_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle problemet vara, menar du?

 

I den tomma mappen installeras normalt sett inga program. Om du uttryckligen begär av ett program att det ska installeras enbart för dig så hamnar de där. Då kan inga andra användare köra programmet. De flesta program erbjuder inte ense den möjligheten, utan installeras alltid för alla användare i den "vanliga" Program"-mappen direkt på "Macintosh HD".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, problemet ligger i att så såg systemet inte ut tidigare. Jag undrar också vari kommer den tråkiga tonen biland här på forumet. Ungefär som om att om du ställer en fråga så är du en idiot. Lite som föregående svarar. Eftersom jag just ställer frågan så är det min uppfattning att det är en frågeställning som jag vill ha svar på. Svar skall inte då inledas med "Vad skulle problemet vara....". Om vederbörande inte kan hålla sig för dylika kommentarer så kan ju personen i fråga strunta i att svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har senaste Yosemite. När jag går in till programmappen via "Användare - michelthorsson" ser jag inga programfiler. Om jag istället att gå till programmappen via "Hårddisken - Macintosh HD" så att säga, där finner jag mina program.

 

Har kört ominstallation, etc etc, dock inte en ren installation. Men detta kvarstår.

 

Se bifogade bilder.

 

Någon?

Programfoldern är eg bara ett alias till den riktiga och visar även de som är speciellt för dig som (din) användare.

 

Men, om du nu har nyligen uppgraderat. Kör en säker start, och det är alltid bra etfer en uppgradering/installation att köra en kolla på diskar och rättigheterna system. Kolla med Diskverktyget i Program->verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programfoldern är eg bara ett alias till den riktiga och visar även de som är speciellt för dig som (din) användare.

 

Men, om du nu har nyligen uppgraderat. Kör en säker start, och det är alltid bra etfer en uppgradering/installation att köra en kolla på diskar och rättigheterna system. Kolla med Diskverktyget i Program->verktyg.

Har gjort detta. Det lutar dock åt att jag får göra en sk ren installation enligt tidigare råd jag fått här på forumet tidigare. Ok, tack för feedback.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, problemet ligger i att så såg systemet inte ut tidigare. Jag undrar också vari kommer den tråkiga tonen biland här på forumet. Ungefär som om att om du ställer en fråga så är du en idiot. Lite som föregående svarar. Eftersom jag just ställer frågan så är det min uppfattning att det är en frågeställning som jag vill ha svar på. Svar skall inte då inledas med "Vad skulle problemet vara....". Om vederbörande inte kan hålla sig för dylika kommentarer så kan ju personen i fråga strunta i att svara.

Det var inte alls meningen att få dig att känna dig som en idiot.

 

Jag ville helt enkelt förstå problemställningen, varken mer eller mindre.

Typ att något program inte fungerade eller inte kunde hittas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Om du går in i Programmappen som du har i din användarmapp, så finns det förmodligen ingenting i den.

I min Programmapp har enbart CrossOver valt att lägga in en mapp

 

post-113-0-59028900-1431520793_thumb.png

 

Nu använder jag Mavericks visserligen, men det ska nog inte vara av betydelse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är normalt för OS X att man inte ser program i programmappen under den egna användaren. Jag har inte ens en programmapp i min Yosemite under min användare, det är en mapp som man inte behöver ha. Programmen installeras under "Macintosh HD - Program", det är där programmen verkligen ligger och då är de tillgängliga för alla användare i datorn. Det är så det normalt ser ut i OS X och det är inget fel.

Om det inte har sett ut så för dig tidigare så, ja det kan vara att du har haft program som särskilt installerat sig under just din användare för att inte vara tillgängliga för fler användare i datorn - exempelvis att du har flera användarkonton i datorn och har installerat olika program för olika användarkonton. Om du bara har ett användarkonto så är det rätt meningslöst ha program installerade i olika mappar, låt dem vara under Macintosh HD - Program där de ska vara enligt standard.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I programmappen under sin användare installerar man program som endast denna användare ska ha tillgång till.

Program i programmappen direkt under Macintosh HD har samtliga användare tillgång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...