Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Måste vara något fel...


norda72

Rekommendera Poster

 

Det var en jävla Mac Pro att vina, för 20 000 för två år sen. Står snart inte ut med oljudet längre. Aldrig mer superdyr dator. Varför började jag med Mac när jag blev med dator sommaren 1998? Jo för att vara kompatibel med jobbet på Bollnäs Allehanda. Har aldrig ägt en pc. ’’Bli som folk och köp en pc’’ har somliga sagt. Vill byta hårddisk, till en SSD, men det är väl ingen lösning på problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VAd är det som viner? TAr för givet att det är fläktarna men är det annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget annat än fläktarna. Ibland är det mindre, men just nu ganska påtagligt. Det är väl bara jag som hör det. Har haft den inne på verkstad två gånger, men den var så normal så, tyckte man för ett år sedan, men grafikkortet byttes på garantin. Vid start hörs det tydligt när fläktarna börjar snurra. Jag har dryftat detta här förr så man känner sig lite tjatig, men jag måste få skriva av mig. Hade en 08:a före denna och det var väl bra att jag bytte till en 12:a innan de försvann för ca 2 år sedan och ersattes av superdyra svarta cylindern. En 08 hade varit riktigt illa att ha kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att dammet på fläktbladen gör att det låter mera nu än när Macen var ny.

 

Tag ut Macen i Guds fria natur och gå lös på Macen med en flaska tryckluft. :)

(Blås aldrig med munnen, då får du bara Macen full med klibbiga salivdroppar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brusar inte fläktarna, och hårddiskarna som viner?

Om det blir lite bättre efter rengöring ställ den på en gummimatta eller gummifötter så inte bordet vidarebefodrar ljudet samt ställ nån bok eller nåt ljudabsorberande mellan den och dig, eller om du kan flytta iväg den något bakom eller under nåt som blockerar ljudet. (Avtar inte ljudet med kvadraten på avståndet?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget annat än fläktarna. Ibland är det mindre, men just nu ganska påtagligt. Det är väl bara jag som hör det. Har haft den inne på verkstad två gånger, men den var så normal så, tyckte man för ett år sedan, men grafikkortet byttes på garantin. Vid start hörs det tydligt när fläktarna börjar snurra. Jag har dryftat detta här förr så man känner sig lite tjatig, men jag måste få skriva av mig. Hade en 08:a före denna och det var väl bra att jag bytte till en 12:a innan de försvann för ca 2 år sedan och ersattes av superdyra svarta cylindern. En 08 hade varit riktigt illa att ha kvar.

Min MPro är från 2010. Har inte haft några fläktproblem med den. Viss den låter lite grann och man hör fläktarna, spec när man har den står på skrivbordet precis brevid sig. Fronten är ju öppen s a s. Men fläktarna ligger på ≈ 4-800rpm.

 

“Vid start hörs det tydligt när fläktarna börjar snurra.”

Det är normalt.. De låter spec mkt vid uppstart då man gör en omstart, annars är det inte så farligt.

 

Det som kan göra att fläktarna låter mer är skıt. Det brukar kunna lägga sig en hel del avlagringar på fläktbladen vilket gör att de blir tyngre och få gå mer för att få samma effekt.

 

post-64246-0-89466800-1431272339.jpg

 

Ett par fläktar som är svåra att komma åt är den inne i PSU (strömenheten) och de som sitter inbäddade i CPU-paketet.

 

Däremot har jag ett lite halvirriterande “hummande” ljud, som jag nästan alltid har haft. Det är tydligen nedre bakre fläkten, som brukar låta så efter ett tag (känt slitfel).

 

Har en gammal G5'a också, som har samma chassi/fläktar. Den låter en hel del och man hör att fläktarna har gjort sitt.

 

En riktigt rengöring skulle jag ha börjat med. Bra “verktyg” är tryckluft på burk, topz ... men även en barntandborte (xtra mjuk). Ett underskattat datorverktyg. :ThumbsUp:

 

post-64246-0-20489600-1431272339.jpg

 

- - -

 

@SirKnasen kanske kan komma med lite bra tips och knep med.

 

- - -

 

Nolla SMC?

https://support.apple.com/en-us/HT201295

 

Kolla med ett fläktprogram om det går att justera.

http://www.macupdate.com/app/mac/23049/smcfancontrol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni har nämnt det mesta redan.

Ryck hårddiskarna och se om det gör någon skillnad.

Har stött på någon enstaka MacPro med "Coil Noise" från nätaggregatet.

Sätt örat mot nätaggets utblås och hör om det betydligt mer påtagligt där.

Justera fläktarna med fläktprogram tycker jag inte ska behövas. Det går att plåga MacPro's duktigt mycket innan fläktarna börjar varva upp öht.

 

Som redan nämnts, hur är datorn placerad?

På skrivbordet i huvudhöjd 20cm från huvudet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byta till iMac? Knäpptyst dator med mycket bra prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen och tack för alla tips!

Det finns ett datorföretag i Falun som heter BK Data dit jag skickade min bärbara MacBook Pro för cirka ett år sedan och fick service samt montering av en fot som lossnat. Jag skulle kunna fråga dem om jag kan skicka dit Mac Pro:n för genomgång, om jag inte vill ge mig på det själv. Är väl inte så väldigt van vid att hålla på med datorer, förutom att jag monterat in ett USB 3.0-kort i denna maskin samt mer minne i den bärbara, som numera är såld. Jag blev så sugen på en ny MacBook i slutet av mars då en med 512 gigs hårddisk (SSD) bara kostade 19 990 kronor hos Webbhallen. Men jag blev tvungen att avstå. Ekonomin höll inte. Detta var före prishöjningen. Nu kostar samma dator 27 490 i de flesta butiker, även på nätet. Och då är det den gamla modellen.

Har tänkt tanken att gå över till en bärbar Windows-dator men jag tvekar lite inför Windows 8.1. Det sägs inte vara så roligt, men Windows 10 ska bli bättre. Köper jag en pc så kan jag inte arbeta med vare sig mina hemsidor eller den bytidning jag gör. Dessa kräver Mac-miljö. Den har ju blivit extremt dyr det sista året. Trodde priserna skulle gå ner. Men de verkar bara gå upp när det gäller Mac.

 

I Falun städar de säkert upp i datorns innandöme och gör fläktarna rena. Men det kostar väl. Det finns ingen garanti kvar på datorn heller. Jag tyckte inte jag hade råd att förlänga med AppleCare Protection Plan. Jag hade en sån försäkring på den förra Mac Pro:n, den från 2008. Det ligger visst en skiva kvar i fodralet, men den kanske inte går att använda nu.

 

Datorn är placerad på golvet en meter från mig uppskattningsvis. Intill är skrivbordets ena kortsida. Där har alltid min dator stått ända sedan juni 1998 då jag blev med Mac första gången. En Power-PC som hette 6500 tror jag. Jag har varit med om nästan hela MacOS 8- och 9-epokerna. I slutet av 2003 köpte jag en G4 som hade både 9:an och då ganska nya MacOS X installerade. I juli 2004 gick jag över till det nya operativsystemet.

 

Det här var det sista inlägget från mig angående denna dators ljudnivå. Efter två verkstadsbesök under garantin och ventilering av problemen här så ska jag vara nöjd med den även om den av många bedömare ansågs vara ’’väldigt eftersatt’’ redan 2012. Då väntade alla på att något nytt skulle komma. Det kom en svart, dyr sak utan optisk enhet. Och utan tangentbord och styrdon. Sådana följde i alla fall med när jag köpte denna.

 

Med vänliga hälsningar Norda72

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... så ska jag vara nöjd med den även om den av många bedömare ansågs vara ’’väldigt eftersatt’’ redan 2012.

Fördelenmed MacPro (den stora), är att den blir inte eftersatt. Är bara att byta ut &/el komplettera med saker varteftersom, så blir den “som ny”. Det finns/fanns en artikel då nya askkopps-macPron kom om hur man kan uppgradera den till en liknande. Man får såklart inte samma värden och prestanda, men man får en riktigt snabb bra burk. F f a det är mkt billigare än att köpa en ny.

 

Enda som är lite surt är att minnena är såpass mkt dyrare eftersom de är ECC-minnen i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...