Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klarar MacBookPro5,5 (13") Yosemite?


Jocke_med_kniven

Rekommendera Poster

Jocke_med_kniven

Hej sitter på en MBP mid 2009 (inte min) som kör 10.6 just nu med 4GB RAM.

Jag vet att datorn klarar 8GB och funderar på att öka den till det i höst.

Samtidigt pratar vi om att uppdatera OS, det är tydligen vissa problem med Safari som inte vill låta sig uppdateras till senaste utgåvan pga att 10.6 är för gammalt.

 

Så till frågan. Hur sent OS kan man byta till med denna dator?

Måste man gå flera steg eller kan man byta till exempelvis Yosemite med det samma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Du kan köra det senaste.

Har du tillgång till App-store, så ladda ner, spara på pinne och lägg in.

 

8Gb ram är nästan vad du behöver, kanske en SSD också, så blir det raket-sprutt i gammeldatorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 GB minne rekommenderas, men sättet att använda minne har också förbättrats ganska ordentligt om jag förstått rätt. Så av den anledningen kan det vara smart att uppgradera till Yosemite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke_med_kniven

Du kan köra det senaste.

Har du tillgång till App-store, så ladda ner, spara på pinne och lägg in.

 

8Gb ram är nästan vad du behöver, kanske en SSD också, så blir det raket-sprutt i gammeldatorn.

Någon SSD finns det inget behov av, datorn startar från viloläge på under 5 sekunder med vanlig HDD.

Har inte hört från ägaren att det är något alls som är segt.

 

Anledning till Varför mer Ram är för att jag inbillar mig att nya OS behöver mer.

På 10.6 var det rekommenderat med 4Gb (datorn såldes med det).

 

Finns det inte något mer "riktigt" sätt att skaffa nytt OS?

Exempel GÅ till en affär och få en riktig DVD så man slipper hålla på med nedladdningar och krånglande USB-stickor. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya OS behöver mer RAM för de är större och kan mer. Det RIKTIGA sättet är borta. Nu är det bara nedladdning som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke_med_kniven

Nya OS behöver mer RAM för de är större och kan mer. Det RIKTIGA sättet är borta. Nu är det bara nedladdning som gäller.

Ack så synd :superirriterad:

Jag avskyr när man måste försöka installera saker från USB-stickor eller bränna misslyckade dvd-skivor.

OS X ska vara enkelt tycker jag, man köper en DVD, sätter i den och kör.

 

Får väl kolla runt efter någon nörd som kan Ladda ner och bränna en ordentlig skiva till mig.

 

Tack för svar ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ack så synd :superirriterad:

Jag avskyr när man måste försöka installera saker från USB-stickor eller bränna misslyckade dvd-skivor.

OS X ska vara enkelt tycker jag, man köper en DVD, sätter i den och kör.

 

Får väl kolla runt efter någon nörd som kan Ladda ner och bränna en ordentlig skiva till mig.

 

Tack för svar ändå :)

 

Du behöver inte alls ha det på DVD eller USB, det är bara att ladda ner från App Store och sedan installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Ack så synd :superirriterad:

 

OS X ska vara enkelt tycker jag, man köper en DVD, sätter i den och kör.

 

:)

 

Jobbit för oss utan DVD-läsare, vi blir bara fler och fler.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke_med_kniven

 

Jobbit för oss utan DVD-läsare, vi blir bara fler och fler.....

Förstår det.

Kan dock inte förstå hur ni klarar er alls.

Min Stationär dator har ingen CD/DVD-Läsare och nästan varje dag måste jag använda lapptoppen som har CD/DVD-läsare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behoven är ju såklart olika. Sen jag började med datorer utan optisk läsare för sisådär 4 år sedan så har jag kanske haft behovet en handfull gånger. Max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Någon SSD finns det inget behov av, datorn startar från viloläge på under 5 sekunder med vanlig HDD.

Har inte hört från ägaren att det är något alls som är segt.

Installera du Yosemite på den, och berätta sen om du fortfarande tycker det. :)

 

Inget illa ment, men SSD borde vara ett officiellt krav för Yosemite. Sitter just idag och ska ominstallera på en iMac från 2009 som blivit trött trots en "hemlagad" fusion drive. Tänkte köra in det direkt på SSDn och se om det hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...