Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips på bra och billigt trådlöst nätverk.


Lello

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

Min time Capsul verkar ha lagt av, lampan lyser inte överhuvud taget och man kommer inte in i TCn från datorn. Den är igång för man känner de små vibrationerna och den är lite lagom varm, det trådlösa nätverket syns inte heller.

 

Det gjorde så här för några månader sedan men då kom den igång när jag dragit ut sladden...

 

Men nu händer det inget...

 

Några idéer om hur jag kan få igång den?

 

Om den är paj... hur skulle ni lösa säkerhetskopieringen/lagringen... köpa abonnemang på typ Dropbox eller liknande? Vad är för och nackdelar med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 83
  • Created
  • Senaste svar

Enklaste och billigaste sättet att fixa säkerhetskopieringen är till en extern hårddisk och är din TC helt kass så hår det att slakta den och sätta den hårddisken i ett externt chassi, blir en totalkostnad på någon hundralapp. Vibrationerna du känner är troligtvis hårddisken som spinner, så den är gissningsvis helt OK.

 

Du kan prova med att köra en reset på din TC, det finns en liten knapp som du kan peta in med en penna eller liknande, stäng av din TC, håll in knappen, sätt i sladden och håll inne den i ca 1 minut, har du tur så startar din TC igen och du får sena konfigurera om den igen. Men var inte orolig, det påverkar inte innehållet på hårddisken att fabriksåterställa den.

 

Gissningsvis så har den dock gjort sitt och behöver du ändå kika på nytt så kan ju en ny TC vara intressant. Annars kan man köpa en AirPort Extreme och koppla den externa hårddisken till den, blir exakt samma funktion som med en TC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående för- och nackdelar med "molnbaserad" lagring t ex Dropbox är att det har ingen versionshantering och det är en synkroniseringstjänst, inte avsett för att ha backup av ens filer.

 

Finns ju rena backup-alternativ som Craschplan eller Backblaze mfl, då får man installera en programvara som ersätter TM enkelt uttryckt som sköter backup mot deras tjänst. Nackdelen är att det tar ofantligt lång tid om man inte har riktigt snabbt lina ut på nätet, t ex. så är ett vanligt ADSL-abonnemang oftast 0.8-2 MBit/s ut på nätet, när man ska ladda upp filer, men när man ska ladda ner har man oftast 2-8 MBit/s. Så har man mycket data kan det mycket väl ta en vecka att göra den första backupen.

 

Nackdelen när man ska återställa sina filer är ju att det kan också handla om flera dygn för att läsa hem sina filer igen, mot att det tar någon timme från TC eller extern hårddisk.

 

Sen är det prenumerationstjänster som du får betala löpande för, kör man med TC eller extern hårddisk så har du inköpskostnaden, sedan kostar det inget mer.

 

Jag skulle vilja påstå att online-backup är ett komplement till befintlig lagring hemma för att ha en kopia på annat håll om det värsta inträffar, dvs brand eller stöld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste och billigaste sättet att fixa säkerhetskopieringen är till en extern hårddisk och är din TC helt kass så hår det att slakta den och sätta den hårddisken i ett externt chassi, blir en totalkostnad på någon hundralapp. Vibrationerna du känner är troligtvis hårddisken som spinner, så den är gissningsvis helt OK.

 

Du kan prova med att köra en reset på din TC, det finns en liten knapp som du kan peta in med en penna eller liknande, stäng av din TC, håll in knappen, sätt i sladden och håll inne den i ca 1 minut, har du tur så startar din TC igen och du får sena konfigurera om den igen. Men var inte orolig, det påverkar inte innehållet på hårddisken att fabriksåterställa den.

 

Gissningsvis så har den dock gjort sitt och behöver du ändå kika på nytt så kan ju en ny TC vara intressant. Annars kan man köpa en AirPort Extreme och koppla den externa hårddisken till den, blir exakt samma funktion som med en TC.

Tack snälla för grymt svar. Jag ska testa att återställa den.

 

Om jag måsta köpa ny så är jag nog för snål för att köpa en ny TC, antar att det blir billigare att köra AirPort Extremer och en lös HD eller? Det blir alltså ingen skillnade mot en TC.

Med TC kan man ju inte lägga upp mappar med filer/filmer utan endast säkerhetskopiera med Time machin, om man kör en lös HD till Airprot extreme kan man då även använda den hårddisken med mappsystem för filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående för- och nackdelar med "molnbaserad" lagring t ex Dropbox är att det har ingen versionshantering och det är en synkroniseringstjänst, inte avsett för att ha backup av ens filer.

 

Finns ju rena backup-alternativ som Craschplan eller Backblaze mfl, då får man installera en programvara som ersätter TM enkelt uttryckt som sköter backup mot deras tjänst. Nackdelen är att det tar ofantligt lång tid om man inte har riktigt snabbt lina ut på nätet, t ex. så är ett vanligt ADSL-abonnemang oftast 0.8-2 MBit/s ut på nätet, när man ska ladda upp filer, men när man ska ladda ner har man oftast 2-8 MBit/s. Så har man mycket data kan det mycket väl ta en vecka att göra den första backupen.

 

Nackdelen när man ska återställa sina filer är ju att det kan också handla om flera dygn för att läsa hem sina filer igen, mot att det tar någon timme från TC eller extern hårddisk.

 

Sen är det prenumerationstjänster som du får betala löpande för, kör man med TC eller extern hårddisk så har du inköpskostnaden, sedan kostar det inget mer.

 

Jag skulle vilja påstå att online-backup är ett komplement till befintlig lagring hemma för att ha en kopia på annat håll om det värsta inträffar, dvs brand eller stöld.

Intressant, vi får strax fiber indraget i villan, kommer välja Banhof 100/10 så farten kanske räcker men som du säger så är det en kostnad varje månad.

 

Får fundera lite hur jag ska göra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till.

 

Om jag inte väljer AirPort extrem utan tar ett vanligt trådlös router och en lös HD hur blir förutsättningarna då?

Kan man även då köra TM via nätverket eller med sladd för att säkerhetskopiera datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för grymt svar. Jag ska testa att återställa den.

 

Om jag måsta köpa ny så är jag nog för snål för att köpa en ny TC, antar att det blir billigare att köra AirPort Extremer och en lös HD eller? Det blir alltså ingen skillnade mot en TC.

Med TC kan man ju inte lägga upp mappar med filer/filmer utan endast säkerhetskopiera med Time machin, om man kör en lös HD till Airprot extreme kan man då även använda den hårddisken med mappsystem för filer?

 

Precis, det blir exakt som en TC tillsammans med en extern hårddisk. Vill du inte börja på en ny kula så kan du som sagt bryta upp och montera ur hårddisken från din trasiga TC och montera den i ett externt chassi.

 

En fråga till.

 

Om jag inte väljer AirPort extrem utan tar ett vanligt trådlös router och en lös HD hur blir förutsättningarna då?

Kan man även då köra TM via nätverket eller med sladd för att säkerhetskopiera datorn?

 

Rent generellt så skulle jag säga att det inte fungerar, TM kan enbart användas med en mac-formaterad hårddisk (HFS+) och jag är nästan helt säker på att inga andra routers stöder det, brukar vara NTFS eller FAT32 som gäller. Men det får du kika i specifikationerna för routern, stöder dom TM så lär det framgå tydligt då det helt klart är ett försäljningsargument.

 

Annars så är lösningen att koppla en extern hårddisk direkt till din Mac, men vill du köra TM från flera macar i hushållet så blir det ju en klumpig lösning om du inte vill sätta en extern hårddisk till varje dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok toppen.

 

Om man kopplar en extern HD direkt till Mac Minin kan man säkerhetskopiera hela Mac minin då eller hur funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Ok toppen.

 

Om man kopplar en extern HD direkt till Mac Minin kan man säkerhetskopiera hela Mac minin då eller hur funkar det?

Går utmärkt, men tänk på att mata ut den innan du kopplar från den från datorn.

Rekommenderar att man alltid har flera backup, och förvarade på olika platser.

Kör både TM och clonad kopia med hjälp av SuperDuper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toppen, hur startar men själva kopieringen, behöver man något program eller hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Om du menar clonad kopia finns Carbon Copy Cloner eller SuperDuper att köpa.

Time Machine har du ju redan i datorn, formattera den externa disken för Mac och låt TM välja din externa disk..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så TM funkar om man kör den externa hårddisken med kabel till datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Ok så TM funkar om man kör den externa hårddisken med kabel till datorn?

Visst gör den det.

Jag kör TM mot en extern och mot min TimeCapsule, (inte samtidigt förstås)

 

Vad har du för anslutningar på din Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har senaste Mac minin, har inte koll på vilka uttag den har men det har säkert du ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för grymma svar.

 

Vad skulle ni rekommendera för trådlös router och HD (att koppla in i Mac minin för säkerhetskopiering med TM)

Länka gärna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är skillnaden mellan AirPort Express och Extream ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er.

 

I veckan som kommer får vi fiber indraget i villan. Nu behöver jag tips på bra och billigt trådlöst nätverk.

 

Länka gärna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kombinationen av bra och billigt i samband med trådlöst nätverk existerar inte.

 

Finns massor av faktorer som påverkar, förutom rent ytmässigt hur många m2 som ska täckas, hur många våningsplan, material i huset, dragning av elkablar, grannars nätverk, antal enheter, vad nätet ska användas till, vad för hastighet vill du uppnå, osv....

 

Kabel är kung, ju fler enheter du kan hålla inkopplade med kabel ju bättre är det, framförallt enheter som ska strömma material som TV, mediaspelare, osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kombinationen av bra och billigt i samband med trådlöst nätverk existerar inte.

 

Finns massor av faktorer som påverkar, förutom rent ytmässigt hur många m2 som ska täckas, hur många våningsplan, material i huset, dragning av elkablar, grannars nätverk, antal enheter, vad nätet ska användas till, vad för hastighet vill du uppnå, osv....

 

Kabel är kung, ju fler enheter du kan hålla inkopplade med kabel ju bättre är det, framförallt enheter som ska strömma material som TV, mediaspelare, osv...

Hehe förstår det, men säg så här då:

Mac minin kommer sitta på kabel och till den streamar vi massor.

Till det trådlösa kommer följande kopplas: 4st iPhons, 3 st iPad, 1 st Apple TV.

Så det som ska vara kopplat till det trådlösa kommer inte ladda ner speciellt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska ni ha Apple-TV till om ni inte strömmar video till den?

 

Jag skulle satsa på en kabel till Apple-TV. Sitter den illa till? Kör med Home-plug. Finns på Kjell & Co med flera.

 

Jag skulle skaffat en Apple Airport Extreme. Har en själv, dock inte senaste modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska ni ha Apple-TV till om ni inte strömmar video till den?

 

Jag skulle satsa på en kabel till Apple-TV. Sitter den illa till? Kör med Home-plug. Finns på Kjell & Co med flera.

 

Jag skulle skaffat en Apple Airport Extreme. Har en själv, dock inte senaste modellen.

Självklart streamar vi till Apple TVn :) Vad har den för uttag på baksidan ?

 

Vad är skillnaden mellan AirPort Extreame och Express?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Instämmer. Apple Tv bör kopplas in med kabel och Airport Extreme är en bra router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...