Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Finder kan ej sortera filer efter namn


Minkowski

Rekommendera Poster

Minkowski

Här visas sortering efter namn i Finder

Men det är inte korrekt. som synes

Man vill först och främst ha alla mappar samlade och inte spridda

Sen stämmer inte den alfabetiska sorteringen heller.
Filerna ligger huller om buller.

post-63217-0-36424100-1430855096.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 78
  • Created
  • Senaste svar

Här visas sortering efter namn i Finder

Men det är inte korrekt. som synes

Man vill först och främst ha alla mappar samlade och inte spridda

Sen stämmer inte den alfabetiska sorteringen heller.

Filerna ligger huller om buller.

Jag tror faktiskt inte på att du har sorterat efter namn. Din skärmavbild säger inget om hur mappen är sorterad eller vad för typ av mapp det är, dvs om det är en vanlig mapp eller en smart mapp.

 

Vill du ha mappar för sig och filer för sig så får du nog köra Windows.

 

För min del vill jag ha det i alfabetisk ordning. Jag vill inte vara tvungen att alltid hålla reda på om jag ska leta efter objektet bland mapparna eller bland filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minkowski

Telly: Jag har testat några Finder appar alternativ t ex Xtra Finder

De respekterar principen Mappar och Filer separat sorterade.

Det är endast Finder som inte respekterar den principen

och jag förstår liksom inte vitsen med det.

Den bild du visar är ambitiös, men kan inte identifera med min Yosemite (English)

Men jag förstår vad du menar.
Varför ska man gömma visningsalternativen ? jag vill se Namn kolumnen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska man gömma visningsalternativen ? jag vill se Namn kolumnen

Normalt sett står det "Visa visningsalternativ".

 

Men när nu visningsalternativen visas så står det i stället "Göm visningsalternativ" så du ska kunna stänga visningsalternativfönstret när du är klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man väljer Innehåll - Som lista, och sedan Sortera efter Namn så listas allting efter namn i bokstavsordning. Fungerar utmärkt. Yosemite respekterar principen på Mac att mappar och filer blandas när man listar i bokstavsordning. Detta är inget nytt, så har det ju varit länge. Jag tycker det är bra, det är precis så jag vill ha det. De app:ar och tillägg på Mac som gör på ett annat sätt, de respekterar inte Mac och jag förstår inte vitsen med att inte respektera de principer som gäller på Mac.

Det går även att sortera efter Typ. Då får man mappar separat, och inom varje typordning så sorteras filerna i bokstavsordning. Så det kan vara ett alternativ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yellowman

Om man väljer Innehåll - Som lista, och sedan Sortera efter Namn så listas allting efter namn i bokstavsordning. Fungerar utmärkt. Yosemite respekterar principen på Mac att mappar och filer blandas när man listar i bokstavsordning. Detta är inget nytt, så har det ju varit länge. Jag tycker det är bra, det är precis så jag vill ha det. De app:ar och tillägg på Mac som gör på ett annat sätt, de respekterar inte Mac och jag förstår inte vitsen med att inte respektera de principer som gäller på Mac.

 

Det går även att sortera efter Typ. Då får man mappar separat, och inom varje typordning så sorteras filerna i bokstavsordning. Så det kan vara ett alternativ.

 

Du har helt rätt. Om jag väljer att sortera i bokstavsordning då skall det göras det också. Utan undantag! Att mappar sorteras för sig är ett dumt Windows-påfund som jag aldrig gillat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt. Om jag väljer att sortera i bokstavsordning då skall det göras det också. Utan undantag! Att mappar sorteras för sig är ett dumt Windows-påfund som jag aldrig gillat.

 

Nu är det något som TS inte håller med utan det är fel på oss och OS X :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minkowski

Som sagt, Finder är så vitt jag vet, enda app i datorvärlden som sorterar mappar och filer utan åtskillnad.

Det är inte endast Windows som gör så. Xtra Finder, XFile, PathFinder också. Jag har testat.

Ni vill inte lära er något vettigt, tänka i nya banor.

Vakna nu. Vi har passerat medeltiden för länge sen

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_file_managers (Wiki: Comparison of file managers)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad bra att du har alternativ som du är nöjd med :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac är Mac. Idén med Mac är inte att vara samma som WIndows eller göra samma som Windows. Att göra som Windows tycker inte jag är att tänka i nya banor...

Finder skiljer på dokument och mappar när man sorterar efter Typ, och då får man också sorterat i bokstavsordning under varje typ. Sorterar man däremot i första hand efter bokstavsordning ja då är det ju bokstavsordning på allt, det är det mest logiska anser jag. Vill du ha mappar och dokument separerade, då vill du i första hand inte sortera hårddiskens innehåll efter bokstavsordning utan då vill du sortera efter typ - därför att dokument och mappar är olika typer.

Om man inte vill lära sig arbeta med Mac på Mac-vis, ja då kan det ifrågasättas om man verkligen ska ha Mac. Mac är nu Mac, Windows är Windows, de är inte samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minkowski

Sortering efter TYP ger inte automatiskt bokstavsordning

Jag vet vilken ordning de kommer

Alternativet är inte nödvändigtvis Windows

Det finns ju alternativa appar och det är dessa jag väljer

Jag anävnder just nu PathFinder och de som designat den tänker mer i mina tankebanor än i dina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vill först och främst ha alla mappar samlade och inte spridda

Vill man? Inte jag i a f... Jag vill ha allt i bokstavsordning oavsett om det är en fil eller folder. Det är ju smidigt i foldrarna med när man kan bara trycka en bokstav på tangentbordet så kommer man dit i foldern. Som i iTunes (el rättare sagt tvärt om - iTunes har som i Finder).

 

Som sagt, Finder är så vitt jag vet, enda app i datorvärlden som sorterar mappar och filer utan åtskillnad.

Det är inte endast Windows som gör så. Xtra Finder, XFile, PathFinder också. Jag har testat.

 

// ... //

 

Ni vill inte lära er något vettigt, tänka i nya banor.

Nej, alla filhanterare har/gör så, men däremot så är Finder en av de som saknar alternativet du söker att kunna permanent sortera filer/foldrar för sig. Det vanliga i andra filhanterare/system är att man kan ställa in om man vill ha så.

 

Det finns tydligen ett litet “hack” man kan föra i en fil som gör just det du vill. Tyckte jag såg det ngnstans häromdagen. Kan se om jag kan leta upp det igen, om du vill. Var inget svårt, men kanske lite “pilligt”.

 

 

Det där med att “tänka i nya banor” blev väl ändå lite fel nu? :blink: För det du vill göra, är att få det som du vill ha el har haft innan. Som sagt, det kanske är dags att börja tänka i nya banor?

 

Vad som är “vettigt” är ju högst subjektivt. De allra flesta här tänker i nya banor, hela tiden. Oavsett om det är ett nytt program man skaffat el en ny uppdatering med nya funktioner/sätt, så får man tänka nytt och lära sig vad/hur programmet/systemet fungerar. Inget svårt... och med tiden hittar man egna sätt och rutiner hur man gör saker på ett smidigt sätt som passar ens arbete.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sortering efter TYP ger inte automatiskt bokstavsordning

Jag vet vilken ordning de kommer

Alternativet är inte nödvändigtvis Windows

Det finns ju alternativa appar och det är dessa jag väljer

Jag anävnder just nu PathFinder och de som designat den tänker mer i mina tankebanor än i dina

 

om pathfinder och övriga tredjepartsprogram funkar på det sätt du vill, varför är du här o gnäller då? borde inte allt vara frid och fröjd? fortsätt köra med de programmen så behöver du inte oroa dig mer.

 

vill du beställa nya specialfunktioner till apples egna program måste du vända dig till dem med dina önskningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minkowski

Tjorven är tjurig

Jag vill också ta del av hur ni andra använder sorteringen i Finder, och om det finns några som använder alternativ till Finder.

Era svar visar på användning som för mig verkar konstigt så jag förstår inte vad fördelen är att jobba på det sättet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjorven är tjurig

Jag vill också ta del av hur ni andra använder sorteringen i Finder, och om det finns några som använder alternativ till Finder.

Era svar visar på användning som för mig verkar konstigt så jag förstår inte vad fördelen är att jobba på det sättet

 

Den enda som är tjurig här du för du gnäller på ALLT :)

 

Jag sorterar efter typ och sen alfabetisk ordning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Jag tittar ungefär aldrig efter filer i Finder, det mest akuta ligger på skrivbordet, övrigt hittas med Spotlight.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör kolumnvy och alfabetisk ordning på vad det än månde vara och har alltid gjort det. Har haft Mac sedan 1990.

 

Edit: Vill jag hitta något jag inte vet var det finns och utan begränsningar (Spotlight letar inte överallt) kör jag iFileX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Den enda som är tjurig här du för du gnäller på ALLT :)

 

Jag sorterar efter typ och sen alfabetisk ordning.

Ett tips i all vänlighet. Lägg inte ut en bild som innehåller ditt namn och personnummer.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips i all vänlighet. Lägg inte ut en bild som innehåller ditt namn och personnummer.

Tyckte jag redigerade bilden????

Spelar ingen roll heller för mitt namn finns redan på MW och går att söka på Ratsit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tyckte jag redigerade bilden????

Spelar ingen roll heller för mitt namn finns redan på MW och går att söka på Ratsit

Ja det gjorde du men det svarta är genomskinligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det gjorde du men det svarta är genomskinligt.

 

Jaja jag har inget att dölja och mitt riktiga namn har skrivits på forumet redan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Okidok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappens identitet framgår ingenstans tycker jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Sammanfattnig:
Eran attityd är tydligen "det du vill är helt galet ! Apple är enda rätta vägen! Rätta dig efter Apple och allt blir frid och fröjd!
Kom inte och våga vara kritisk mot Apple's fantastiska logik! du bara irriterar oss..."

Vet ni vad en sådan attityd kallas ?
Hjärntvätt. Ni är intoleranta, arroganta, elaka.

Varför ? jag försöker diskutera objektivt men så går ni Lappen, Telly m fl till motattack.
Så är det med alla min inlägg i Forumet.
Då är det ingen mening att väcka en diskussion här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...