Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lägga till mp3 i itunes


wesse_11

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en fundering rörande iTunes. Jag har hela mitt musikbibliotek på en extern disk (formaterad för mac) som jag kör mot min Mac mini. När jag lägger till alla låtar i Macen så tar det 10 timmar att scanna igenom och lägga till allt i biblioteket. Men när jag kopierade över alla låtar till en windowsdator (ntfs-filsystem) som jag har ståendes här så tog samma procedur bara 20 minuter. Vad kan det bero på att det tar så lång tid på Macen? Är det nån inställning eller tweak man kan göra nånstans? Har senaste versionen av iTunes på båda datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen kopieras låtarna utöver att de läggs till och ordnas i biblioteket i det första fallet medan de bara läggs till och ordnas i biblioteket i det andra fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen kopieras låtarna utöver att de läggs till och ordnas i biblioteket i det första fallet medan de bara läggs till och ordnas i biblioteket i det andra fallet.

Nix. Inget kopieras. Har stängt av det. Låtarna bara scannas och läggs till i itunesbiblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du den externa disken via USB2 mot macen och har samma musikbibliotek överkopierat och har det liggande internt på PC:ns hårddisk så kan jag mycket väl tänka mig att det går betydligt snabbare på PC:n. USB2 är inget snabbt gränssnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du den externa disken via USB2 mot macen och har samma musikbibliotek överkopierat och har det liggande internt på PC:ns hårddisk så kan jag mycket väl tänka mig att det går betydligt snabbare på PC:n. USB2 är inget snabbt gränssnitt.

USB 3 används. Men även USB 2 skulle gå snabbare. Väldigt många låtar kan ta 10-15 sekunder att lägga till. Det är även så på min Macbook pro med SSD-disk. T.ex så tar det bara 20 sekunder att skanna in mitt bibliotek i winamp på min macbook pro och då är det cirka 45 gig. Samma filer tar minst 45 minuter i iTunes på samma dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB 3 används. Men även USB 2 skulle gå snabbare. Väldigt många låtar kan ta 10-15 sekunder att lägga till. Det är även så på min Macbook pro med SSD-disk. T.ex så tar det bara 20 sekunder att skanna in mitt bibliotek i winamp på min macbook pro och då är det cirka 45 gig. Samma filer tar minst 45 minuter i iTunes på samma dator.

Frågan är ju om det är itunes är känsligt om det skulle vara några fel i id-taggarna. Har testat med en del andra appar och då går det blixtsnabbt att skanna låtarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är ju om det är itunes är känsligt om det skulle vara några fel i id-taggarna. Har testat med en del andra appar och då går det blixtsnabbt att skanna låtarna

 

Enligt den teorin så betyder det att iTunes arbetar på olika sätt i Windows och OS X och det betvivlar jag.

 

En fråga som dyker upp är varför håller du på att scanna in ditt bibliotek mer än en gång?

Har man en gång importerat det så ska man inte behöva röra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattis.se

Har du ställt in ljudkontroll i iTunes? I så fall måste iTunes skanna igenom alla låtar så att alla får samma uppspelningsvolym, och det kan ju ta tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Enligt den teorin så betyder det att iTunes arbetar på olika sätt i Windows och OS X och det betvivlar jag.

 

En fråga som dyker upp är varför håller du på att scanna in ditt bibliotek mer än en gång?

Har man en gång importerat det så ska man inte behöva röra det.

 

Om jag lägger till låtarna en eller flera gånger är väl oväsentligt. Det är ju samma fel varje gång. Den här gången fick jag göra det pga ominstallation av min Mac mini. Jag undrar ju varför det blir så här..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ställt in ljudkontroll i iTunes? I så fall måste iTunes skanna igenom alla låtar så att alla får samma uppspelningsvolym, och det kan ju ta tid.

Ingen ljudkontroll påslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...