Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Försvinnande filer


Arlanda

Rekommendera Poster

Hej!

På grund av ett problem med min iMac som gör att den nu bara kan köra Windows håller jag på att försöka säkerhetskopiera min macpartition från den och har stött på ett udda problem med ett par filer.

 

Jag ser filerna precis som vanligt i Windows och kan kopiera över dem till en annan enhet, när jag sen kopplar in den enheten till min MB Air finns inte filerna där.

Jag har testat med flera olika hårddiskar, sd-kort och via nätverket, och det är samma sak oavsett vilket. När jag ansluter från Airen till iMacen och öppnar och tittar i mappen jag kopierar filerna till kan jag se att de tillfälligt dyker upp i mappen för att sedan försvinna efter ca en halv sekund. Finder hävdar att mappen är tom även om Windows tycker att det ligger saker i den.

 

Det rör sig inte om att filerna är gömda, för problemet är detsamma även om jag visar gömda filer.

 

Jag tänkte försöka ansluta direkt till macpartitionen från Airen, men jag lyckades inte få Windows att dela ut innehållet på den disken över nätverket.

Target Disk Mode är inte heller möjligt på grund av samma fel som gör att jag bara kan köra Windows.

(Har beskrivit det felet här: https://discussions.apple.com/thread/6676184 )

 

Någon som har några idéer?

 

//Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan komprimera dem först? Zip, eller så. Eller ladda upp dem till en molntjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan komprimera dem först? Zip, eller så. Eller ladda upp dem till en molntjänst.

 

Tack för idén. När jag försökte komprimera dem i Windows gnällde den på ogiltiga tecken i filnamnet. Hade å, ä och ö med och när jag raderade dem försvann prickarna först som ett eget tecken, måste ha blivit något fel med teckenkodningen. När jag bytt till a och o istället fungerade det att flytta över nätverket som vanligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...