Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nybliven MacBook Air-ägare


Magnus76

Rekommendera Poster

Hej alla macexperter!

 

Har just köpt mig en Macbook air. Har kört windows i alla år och ville testa något annat.

 

Installerade allt och kopplade ihop min MBA med mitt apple id som jag har till min ipad. Men jag känner mig väldigt förvirrad.

 

Hade hoppats att det inte skiljde så mycket som det verkar göra gentemot windows/android. Tex så hittar jag ingen bildvisare som visar kort som det tex gör på windows. Har en usbdisk kopplad till min router. På den disken har jag alla mina foton och filmer. Men vilket program ska jag använda för att enkelt titta på korten/filmerna?

 

Kollar jag på usbdisken genom finder visas korten ett och ett. Man kan liksom inte bläddra igenom mappen med foton. Har inte lust i nuläget att betala för en iCloud för att kunna titta på kort smidigt, det borde gå ändå...

 

Min ssd på MBA är bara på 128 gb så det är inget alternativ att lagra allt i datorn.

 

/Magnus

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Markera första bilden i en mapp, tryck på mellanslag och stega till nästa bild med piltangenterna är ju ganska enkelt.

 

Det går att optimera lagringen när man kör igång iCloud-bildbibliotek så orginalen i fullformat ligger i iCloud och lägre upplösta kopior lagras i datorn, iPad och telefonen för att spara plats på enheterna.

Mitt optimerade bildbibliotek med 8500 bilder på min Air med 128GB lagring tar inte ens upp 10GB.

Jag måste dock betala för 200GB iCloudlagring, 35Kr/mån men det tycker jag det är värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon.

 

Visst det fungerade att göra så. Men finns det något annat program när man ser foto i helformat?

 

Det känns som att om man ska köra med mac bör allt i hemmet vara apple. Annars stöter man på patrull verkar det som...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda Förhandsvisning och via cmd + O bläddra till och öppna en hel mapp med bilder om du vill. Skift + cmd + F ger helskärmsläge. Piltangenterna bläddrar. Med esc tar du dig ur helskärmsläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog kommit fram till att apple inte är min grej. Kan inte riktigt se vad som är så bra med den. Iaf inte en macbook air. Saker som skärmupplösningen och touchpaden reagerade jag på direkt. Dålig upplösning på en så dyr produkt. Irriterande klickljud på touchpaden, kunde varit "tystare".

 

Sen är det öppenheten som saknas. Iaf öppenhet till andra prylar. Kände mig instängd. Fungerar säkert bra om hela hemmet består av apple saker och att man har fullversion av icloud.

 

Kan inte förstå mig på vissa applefanatiker som menar att Apple är så bra. Bra till rätt ekosystem är den säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fabriksåterställer man en macbook air 2015? Vill få den helt som ny Innan jag lämnar tillbaka den.

 

Har ingen dvd eller usb som var medskickad.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar.

 

Håller på nu. Fick bara valet vart jag skulle installera yosemite. Valde då macintosh hd. Inget om att radera, bara installera. Räcker detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Tackar.

 

Håller på nu. Fick bara valet vart jag skulle installera yosemite. Valde då macintosh hd. Inget om att radera, bara installera. Räcker detta?

Nej, du måste radera Macintosh HD i skivverktyget innan installation annars ligger din användare med filer kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Då får jag börja om genom att trycka i cmd+r igen då? Men vart fanns valet om att radera? Fick bara valet att installera, tror jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja min profil fanns ju kvar, får börja om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valde "är du säker på att du vill radera partitionen macintosh hd", det borde vara rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter jag raderade partitionen installerade jag os x yosemite. Borde bli bra nu va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog kommit fram till att apple inte är min grej. Kan inte riktigt se vad som är så bra med den. Iaf inte en macbook air. Saker som skärmupplösningen och touchpaden reagerade jag på direkt. Dålig upplösning på en så dyr produkt. Irriterande klickljud på touchpaden, kunde varit "tystare".

 

Sen är det öppenheten som saknas. Iaf öppenhet till andra prylar. Kände mig instängd. Fungerar säkert bra om hela hemmet består av apple saker och att man har fullversion av icloud.

 

Kan inte förstå mig på vissa applefanatiker som menar att Apple är så bra. Bra till rätt ekosystem är den säkert.

Av dina inlägg att döma så verkar det som om du bara har haft Airen ett par dagar max. Jag vet ingen som byter från Win till Mac som inte behöver ett par veckor att liksom komma in i det. De som berättar om den switchen här på forumet är alla ( så vitt jag kan komma ihåg ) glada att de bytte. Kolla gärna i Presentera mig tråden som innehåller en hög med sådana.

...

Du påpekar att det är en dyr produkt. Du klagar över sådant man lätt kan läsa sig till eller upptäcka om man kollar produkten i levande livet. Ingen har påstått att Air har en bra skärm. Det är det första jag påpekar till dem som undrar om skillnaden mellan Air och Pro. Det finns tester på MW hemsida, på nätet och YouTube så det känns LITE märkligt att klaga på det sättet. Själv kollar jag alltid nästan in absurdum, men vet vad jag får och det stämmer också i verkligheten.

...

Pris är relativt. Med alla Macar medföljer ett programpaket som är väldigt omfattande och har mycket hög teknisk nivå. För inte så länge sedan kostade Apples "Word" och "Powerpoint" en del pengar men följer med gratis. Garageband som är mycket kompetent och tangerar proffsnivå. Bilder, iMovie mfl mycket utmärkta program som borde kosta ett par tusen sammanlagt. Apples stora uppgraderingar är gratis nuförtiden. Vad kostar det att uppgradera Windows?

...

Apple är fortfarande nästan 100% fritt från skadeprogram så forfarande är det inte ett direkt behov av antivirusprogram.

...

Apple har tänkt åt dig. Operativsystem och program är inte bara en hög med grejjor som du ska sortera och komma på funktionen. Utan allt är genomtänkt med en arbetsordning som hjälper dig och styr dig och underlättar. Vissa känner sig inlåsta när de inte får göra som de vill. Detta är en ren smaksak. Att det ser enklare ut betyder inte att det är simpelt. Men det är Apples väg att inte bara ge dig en dator utan att också med bla pedagoger och beteendevetare hjälpa dig på vägen.

...

Jag tycker det är jättebra. Det betyder inte att det inte finns fel och svagheter. Men det passar mig och hur jag tänker och fungerar. Jag är inte intresserad av att hålla på och mecka med datorn och tweeka och fiddla. Jag ska jobba med minsta möjliga krångel.

...

Sen har jag en Sony Experia. Det går det också.....

...

Så det känns som om du är väldigt ogenomtänkt och hoppar in. Upptäcker att din bild inte stämmer och hoppar ur. Du kanske ska stanna upp och tänka efter. En gång till. Lite längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av dina inlägg att döma så verkar det som om du bara har haft Airen ett par dagar max. Jag vet ingen som byter från Win till Mac som inte behöver ett par veckor att liksom komma in i det. De som berättar om den switchen här på forumet är alla ( så vitt jag kan komma ihåg ) glada att de bytte. Kolla gärna i Presentera mig tråden som innehåller en hög med sådana.

 

Men sen är varken OS X eller Mac för alla, vilket inte är så konstigt, precis som att många på Windows-sidan håller sig kvar med Windows XP med näbbar och klor. Såg en notis idag om att Windows XP fortfarande är Microsofts näst vanligaste OS fast det numera är dödförklarat, Windows 7 var etta och Windows 8 kvalade in på tredje plats.

 

OS X är marginaliserat i jämförelse med antalet datorer som kör Windows.

 

http://www.digitaltrends.com/computing/windows-7-stays-ahead-of-the-pack-retains-operating-system-dominance/

 

Windows 7 is still the clear favorite, and gobbled up a healthy 58.94 percent of all users in the operating system space. Windows XP, despite being the senior citizen of the group, is still holding strong with 15.93 percent, even though Microsoft has stopped all backend support for the ancient OS just over a year ago.

Windows 8.1 on the other hand has never been too popular with kids or their parents, which is why its place in third at 11.61 percent isn’t exactly the most surprising result.

Then we have OS X rounding out the group, with a respectable 4.23 percent, an increase from 3.96 percent just a month earlier.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då är MBA lämnad tillbaka. Allt frid o fröjd. Eller inte egentligen. Är sugen på att köpa ny dator, tyvärr har man en ådra av att jag vill ha nya prylar då och då ;)

 

Hade hoppats att MBA skulle stilla mitt sinne. Men jag kunde inte egentligen komma på vad jag skulle ha den till. Ja förutom till surf etc, men det fungerar ju även på en iPad.

 

Själva datorn kändes väldigt premium. Men i hemmiljön här hemma kände jag att skärmen var för lågupplöst. Man vill ju ha det där trycket i bilden, kanske skulle tagit en MBP istället av det skälet?

 

Men en MBP kommer ju inte heller vara speciellt kompatibel med resten av hemmet. Det är väldigt synd att Apple inte lirar så bra med "andra sidan".

 

Ni som är frälsta i apple/mac, vad har ni datorn till? Är det att det fungerar bra ihop med era iphones, ipads, atv, icloud etc? Visst det finns säkert bra program till mac men hur ofta kommer en sån som jag använda dessa?

 

Ser nu att man kan få 2015 MBP (snikvarianten) för ca 13500kr, men jag är osäker på om jag kommer att känna mig tillfreds. Är det så att jag helt enkelt inte "behöver" en Mac? Borde kanske fortsätta ge förtroendet till windows?

 

Hela mitt inlägg handlar om vad jag ska köpa, eftersom jag helt enkelt gillar nya och roliga prylar. Det är ju snart sommar och varför inte ge sig själv en sommarpresent :)

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte blev nöjd med en MBA varför skulle du då blir nöjd med MBP?

Vad jag kan se är det själva operativsystemet du inte är nöjd med så då spelar det ingen roll att du byter hårdvara eftersom dom har samma operativsystem.

 

Kunde du inte ge dig till tåls att vänja dig med OS X så är det lika bra du köper vilken PC som helst med Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är kanske som så att jag inte trodde det skulle skilja så mycket som det verkar göra. Har ingen som helst erfarenhet av mac os. De enda appleprylar jag använder är en ipad och en iPhone som jobbmobil.

 

Användarupplevelsen är inte speciellt annorlunda mellan tex en iPad och nexusplatta. Visst olika utseende, men båda är enkla att hantera.

 

Däremot så upplevde jag stor skillnad på Mac OS och windows. Hade det bara varit så att macen enkelt kunnat hantera andra plattformar hade inte steget känts så stort. Men man kände sig instängd i en bubbla, som var svår att komma ur.

 

Men visst, man kanske kan vänja sig. Men antar att jag då borde byta plattformar är hemma. Om allt ska gå smidigt alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men en MBP kommer ju inte heller vara speciellt kompatibel med resten av hemmet. Det är väldigt synd att Apple inte lirar så bra med "andra sidan".

 

 

Är nyfiken vad det är som MBP inte är kompatibel med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...