Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installation av OS X på ny HD (saknar backup).


LuBbe

Rekommendera Poster

Jag har en iMac 24/3.06/2x2G/NVIDIA/500/WM/SWE ... troligtvis från runt 2008 om jag minns rätt.
Denna "gick i ide" för ganska många år sen med en trasig hård-disk (i alla fall tror jag att det är det som är problemet).

 

Har efter många års ångest nu plockat ur den gamla hårddisken och köpt en ny 3,5" SATA 2T

Jag har ingen backup ... var inte smart nog att använda mig av time machine.

Har däremot ngt som heter OS X install disk 1 och 2.

 

Stoppar i DVD 1 och håller in C ... kommer så långt att jag ska välja var OS X ska installeras ... men rutan är tom.

Gissar att hårddisken måste formateras för att fungera i min iMac ... !?

 

Hur gör jag nu ?

(Jag har en gammal iBook G4 med ca 15 år på nacken som fortfarande startar ... om det är till någon hjälp för mig.

Vet att dessa två maskiner har pratat med varandra en gång i tiden när jag skaffade min iMac.)

 

... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Du får starta skivverktyget från installationsskivan och partionera hårddisken innan OSX kan installeras på den nya hårddisken.

 

Mac OS extended (journalförd) med GUID partionskarta. Detta är standardvalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får starta skivverktyget från installationsskivan och partionera hårddisken innan OSX kan installeras på den nya hårddisken.

 

Mac OS extended (journalförd) med GUID partionskarta. Detta är standardvalen.

Fick fundera lite innan jag hittade menyn ... :)

 

Tack så mycket !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Antar det är gamla 10.5 Leopard du lägger in nu. Du få ju igång din dator vilket jag antar är syftet men Leopard är duktigt utdaterat.

Du måste ha 10.6 med uppdateringar för att få tillgång till AppStore för att kunna skaffa dig det senaste operativsystemet om du inte ska fultanka hem det.

http://store.apple.com/se/product/MC573S/A/mac-os-x-106-snow-leopard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en iMac 24/3.06/2x2G/NVIDIA/500/WM/SWE ... troligtvis från runt 2008 om jag minns rätt.

Denna "gick i ide" för ganska många år sen med en trasig hård-disk (i alla fall tror jag att det är det som är problemet).

 

Har efter många års ångest nu plockat ur den gamla hårddisken och köpt en ny 3,5" SATA 2T

Jag har ingen backup ... var inte smart nog att använda mig av time machine.

Har däremot ngt som heter OS X install disk 1 och 2.

 

Stoppar i DVD 1 och håller in C ... kommer så långt att jag ska välja var OS X ska installeras ... men rutan är tom.

Gissar att hårddisken måste formateras för att fungera i min iMac ... !?

 

Hur gör jag nu ?

 

(Jag har en gammal iBook G4 med ca 15 år på nacken som fortfarande startar ... om det är till någon hjälp för mig.

Vet att dessa två maskiner har pratat med varandra en gång i tiden när jag skaffade min iMac.)

 

... :)

Det kan ju bli olika fel på en hårddisk. OM det inte är ett mekaniskt fel utan bara fel på ettor och nollor så att datorn inte startar, går det att stoppa hårddisken i ett kabinett och ansluta till datorn via USB. Är då hårddisken mekaniskt frisk kommer den att synas på skrivbordet som en extern hårddisk och det är bara att dubbelklicka på den och dra filer från den till den nya hårddisken. OM... :crossfingers: Hårddiskkabinett finns på Clas Ohlsson, Kjell & Co. Kolla så den fungerar med Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar det är gamla 10.5 Leopard du lägger in nu. Du få ju igång din dator vilket jag antar är syftet men Leopard är duktigt utdaterat.

Du måste ha 10.6 med uppdateringar för att få tillgång till AppStore för att kunna skaffa dig det senaste operativsystemet om du inte ska fultanka hem det.

http://store.apple.com/se/product/MC573S/A/mac-os-x-106-snow-leopard

Jo ... Jag upptäckte det ... Har beställt en installationsskiva ... Får den på tisdag:)

 

Läste att vissa tycker att "snow leopard" är det stabilaste.

Ska/kan jag nöja mig med den installationen eller är det bättre att uppdatera till nyare OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju bli olika fel på en hårddisk. OM det inte är ett mekaniskt fel utan bara fel på ettor och nollor så att datorn inte startar, går det att stoppa hårddisken i ett kabinett och ansluta till datorn via USB. Är då hårddisken mekaniskt frisk kommer den att synas på skrivbordet som en extern hårddisk och det är bara att dubbelklicka på den och dra filer från den till den nya hårddisken. OM... :crossfingers: Hårddiskkabinett finns på Clas Ohlsson, Kjell & Co. Kolla så den fungerar med Mac.

Så här långt hade jag redan tänkt ...

Köpte ett kabinett för 299:- ... Och ... Ja ... Även om det tog ca 4 timmar så gick det att rädda 170 av 190 GB ...

Ca 100 GB med foton och filmer på barnen när dom var små är återställda :)

 

För att slippa ångesten i framtiden ...

Är det värt att investera i en time capsule eller ska jag nöja mig med en vanlig 2T HD för mindre än hälften av pengarna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har du redan en router så är det väl gott nog med en vanlig hårddisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här långt hade jag redan tänkt ...

Köpte ett kabinett för 299:- ... Och ... Ja ... Även om det tog ca 4 timmar så gick det att rädda 170 av 190 GB ...

Ca 100 GB med foton och filmer på barnen när dom var små är återställda :)

 

För att slippa ångesten i framtiden ...

Är det värt att investera i en time capsule eller ska jag nöja mig med en vanlig 2T HD för mindre än hälften av pengarna ?

Jag kör med en 2 TB Freecom extern hårddisk via FireWire och TimeMachine så klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK ...

Får min skiva med snow leopard i morgon.

Så här långt är jag ganska nöjd med att ha fått igång en relativt dyr "multimediamaskin".

 

Frågan är vad jag kan använda den till på sikt ...
Har googlat lite men det finns en del frågetecken.

 

Fixar min gamla hårdvara att bootas i "64-bit mode" ... Vågar jag ens överväga att installera ett program som "Final Cut Pro" i den?

 

Äger en Inspire 1 med möjlighet att spela in video i "4K 25fps".

Jag har roat mig med att redigera videosekvenser inspelade i 1080p på min iPad air (1).

Tänker att min gamla iMac borde mäkta med åtminstonde motsvarande ... eller !?

Det handlar om minutlånga videosekvenser som redigeras och klipps ihop till ngn minut eller två långa "filmer".

 

Några goda råd ? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...