Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hittar ej startskivan, går ej att partitionera


Bluefan57

Rekommendera Poster

Min MB Air 11" (mid-2013) slutade scrolla av någon anledning efter senaste systemuppdateringen. (Men min MB Pro hade inga som helst problem).

 

Så jag testade med att ladda ned systemet igen (fungerade inte) och från time machine. Fick den att fungera, scrollen alltså, efter back-upen från time machine. Lade ned uppdateringen igen. Slutade fungera. Och sedan hände något.

 

Nu hittar den inte den interna startskivan. Den vägrar komma upp. Får upp skivan i Skivverktyget och gör skivkontroll inga som helst problem.

 

I startläget har jag fått ett felmeddelande att det var något fel på GUID. Det skulle fixas genom att jag i skivverktyget skulle gå till Partitionera, välja Volymssystem och sedan Alternativ.

MEN nix, allt är gråmarkerat. Kan inget göra och partitioneringen står på 120 gb. Vilket väl stämmer rätt bra med SSD-hårddiskens storlek.

 

Jag kan inte radera, jag kan inte göra något med den interna hårddisken fast den anges som felfri. Är det ändå fel på den?

 

Kan starta datorn och få den att fungera (inkl scroll) från en återskapad extern time machinekopia på en separat hårddisk.

 

Har prövat de flesta råd, med omstarter i olika kombinatet inkl alt+cmd+P+R som jag misstänker kan orsakat något. C-uppstart, säker uppstart (skift).

 

Några råd eller är det ny SSD-hårddisk som gäller fast diagnosen säger att skivan är ok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har något nytt hyss för sig i och med Yosemite att installationen gör en CoreStorage av partionen på flashdisken på nyare datorer.

Du kan ju kolla om så är fallet och manuellt ta bort denna och se om det kan få ordning på din dator.

ALLT kommer att raderas på disken om du följer dessa steg.

 

Starta från internet recovery eller USB-installationsminne (interna recoverypartionen lär inte fungera då även denna kommer raderas)

Starta Terminalen

Skriv diskutil cs list

Notera den översta siffer/bokstavs harangen vid logisk volymgrupp (copy paste fungerar)

Skriv diskutil cs delete siffer/bokstavsharangen

Stäng Terminal

Starta skivverktyget och partionera om disken på nytt

Stäng skivverktyg

Installera OSX på nytt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple har något nytt hyss för sig i och med Yosemite att installationen gör en CoreStorage av partionen på flashdisken på nyare datorer.

Du kan ju kolla om så är fallet och manuellt ta bort denna och se om det kan få ordning på din dator.

ALLT kommer att raderas på disken om du följer dessa steg.

 

Starta från internet recovery eller USB-installationsminne (interna recoverypartionen lär inte fungera då även denna kommer raderas)

Starta Terminalen

Skriv diskutil cs list

Notera den översta siffer/bokstavs harangen vid logisk volymgrupp (copy paste fungerar)

Skriv diskutil cs delete siffer/bokstavsharangen

Stäng Terminal

Starta skivverktyget och partionera om disken på nytt

Stäng skivverktyg

Installera OSX på nytt

Tack för försöket men jag fick det inte att fungera.

Kanske för jag är osäker på vad harangen är?

Är det ~eller det s som ser ut som ett dollartecken efter hårddiskens namn (mitt) eller är det det sista i första raden? (Last login; Mon Apr 27, 17_43_17 on ttys000)

Jag försöker alla....

Eller kan det vara för att jag är tvungen att köra på ett externt system för att ens komma åt Terminalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, ville inte men det kan vara för att jag kan inte Terminal.

 

Så här ser skivverktyget ut under Partitionera men inget som går att klicka på eller använda. Allt är gråmarkerat.

'

 

post-77780-0-85859300-1430151601_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt skivhanteraren körs corestorage då den visar att Logisk Volymgrupp används.

Så gör om och gör rätt gällande tidigare instruktioner du fått.

 

Harangen eller sifferkombinationen eller vad man nu ska kalla det för inom röd fyrkant är intressant.

 

 

post-65695-0-79850700-1430155260_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt skivhanteraren körs corestorage då den visar att Logisk Volymgrupp används.

Så gör om och gör rätt gällande tidigare instruktioner du fått.

 

Harangen eller sifferkombinationen eller vad man nu ska kalla det för inom röd fyrkant är intressant.

 

 

attachicon.gifSkärmavbild 2015-04-27 kl. 19.14.03.png

OK, det där gick över mitt huvud (är inte direkt någon programmerare), men nu kan jag ju försöka kopiera hur du skrivit och lägga till raden med delete och "harangen". Utgår från att jag ska skriva "diskutil cs list" och trycka på return för att få fram de uppgifterna....

Men då jag behöver datorn ikväll för lite fotbollsstream (FA Youth Cupfinal ;) som ska live kommenteras på den andra.... ) får jag vänta till imorgon. Återkommer med om jag kan lösa det. Tack för ditt engagemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej vi tar det från början.....

 

1. Starta datorn från internet recovery. alt+cmd+r vid uppstart

2. Välj språk vid uppmaning

3. Starta terminalen via "verktygsprogram"

4. Skriv följande följt av enter: diskutil cs list

5. Notera sifferkombinationen vid "Logical volume Group" (det inom röda rutan i tidigare skärmdump) Det går bra att markera sifferkombinationen med musmarkören och trycka cmd+c

6. Skriv i terminalen följt av enter (byt ut X:en mot din sifferkombination, det går bra att klistra in med cmd+v): diskutil cs delete XXXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXXXXXXX

7. Avsluta terminalen

8. Starta skivverktyget och markera din interna hårddisk och välj partionera. (MAC OS extended, journalförd)

9. Avsluta skivverktyget

10. Välj installera OSX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej vi tar det från början.....

 

1. Starta datorn från internet recovery. alt+cmd+r vid uppstart

2. Välj språk vid uppmaning

3. Starta terminalen via "verktygsprogram"

4. Skriv följande följt av enter: diskutil cs list

5. Notera sifferkombinationen vid "Logical volume Group" (det inom röda rutan i tidigare skärmdump) Det går bra att markera sifferkombinationen med musmarkören och trycka cmd+c

6. Skriv i terminalen följt av enter (byt ut X:en mot din sifferkombination, det går bra att klistra in med cmd+v): diskutil cs delete XXXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXXXXXXX

7. Avsluta terminalen

8. Starta skivverktyget och markera din interna hårddisk och välj partionera. (MAC OS extended, journalförd)

9. Avsluta skivverktyget

10. Välj installera OSX

Dubbelkoll. Jag har nu öppnat datorn från sparad time machine-skiva på en extern hårddisk (genom alt+uppstart). Då får jag fram programmen, inkl Terminal.

 

När jag gör internet recovery (uppstart+R) får jag bara rutan med fyra alternativ (återskapa från Time Machine, Installera om OSX, öppna skivverktyg (och ett alternativ som jag just nu inte kommer ihåg då jag inte vågar röra datorn inför kvällens övningar ;) Jag är som sagt inte vad vid termerna då jag är en sådan där som använder datorn, inte helt förstår den. Låter förmodligen som ett barn, men trots din väldigt fina beskrivning vill jag vara absolut säker på att jag gör rätt saker imorgon.

?-6. Jag ska alltså inte trycka enter efter skrivit in delete och harangen!

Och när jag partitionera sa felmeddelandet att jag skulle välja alternativ där., men det är kanske meningslöst nu när allt raderas och jag sedan börjar om från början med sparad time machine-kopia, sedan får jag se om jag vågar ladda ned uppdateringen efter 6 april (senaste time machine) som fick styrplattan att sluta scrolla.

tack för hjälpen, jag återkommer imorgon när jag kunnat testa, för som sagt jag behöver datorn om dryga halvtimmen och några timmar framöver ikväll och just nu fungerar det jag behöver den till med hjälpt av externt system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min spydighet nu men vad är problemet?!? Inte läskunnig?

Hur kan du misslyckats redan vid punkt 1?

Internet recovery når du med alt+cmd+r nedtryckta vid start av datorn och ingenting annat.

 

Behöver du din Air fungerande om en halvtimme får du nog allt skynda på att återställa den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbelkoll. Jag har nu öppnat datorn från sparad time machine-skiva på en extern hårddisk (genom alt+uppstart). Då får jag fram programmen, inkl Terminal.

 

När jag gör internet recovery (uppstart+R) får jag bara rutan med fyra alternativ (återskapa från Time Machine, Installera om OSX, öppna skivverktyg (och ett alternativ som jag just nu inte kommer ihåg då jag inte vågar röra datorn inför kvällens övningar ;) Jag är som sagt inte vad vid termerna då jag är en sådan där som använder datorn, inte helt förstår den. Låter förmodligen som ett barn, men trots din väldigt fina beskrivning vill jag vara absolut säker på att jag gör rätt saker imorgon.

?-6. Jag ska alltså inte trycka enter efter skrivit in delete och harangen!

Och när jag partitionera sa felmeddelandet att jag skulle välja alternativ där., men det är kanske meningslöst nu när allt raderas och jag sedan börjar om från början med sparad time machine-kopia, sedan får jag se om jag vågar ladda ned uppdateringen efter 6 april (senaste time machine) som fick styrplattan att sluta scrolla.

tack för hjälpen, jag återkommer imorgon när jag kunnat testa, för som sagt jag behöver datorn om dryga halvtimmen och några timmar framöver ikväll och just nu fungerar det jag behöver den till med hjälpt av externt system.

Tack för hjälpen, jag återkommer imorgon när jag kunnat testa, för som sagt jag behöver datorn om dryga halvtimmen och några timmar framöver ikväll och just nu fungerar det jag behöver den till med hjälpt av externt system.

Tack, nu fick jag det att fungera. Så långt. Jag är läskunnig, men inte datorspråk-kunnig. Jag hade aldrig förr ens öppnat Terminal. Tack för hjälp och tålamod (mestadels ) och fotbollen gick också bra, ungdomsmästare igen! Jag fick dock återskapa från Time Machine istället för att installera (men det är för att vi har inte trådlöst på jobbet och kollegan med tillgången till det trådlösa nätet inte var här). Men allt verkar funka så jag är nöjd. Lite strul till var det men det gick att lösa själv.

 

Men det dröjer nog innan jag vågar uppdatera till senaste OSX ifall scrollen bangar ur igen. Men jag har sparat dina instruktioner. Stort tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att det löste sig :galetglad:

 

Jag förstår att "det inte bara var att göra" även om SirKnasens instruktioner både var bra och tydliga. För oavsett så när det strular på detta viset så kan man både vara rädd och osäker och för den ovane så är terminalen en ogästvänlig miljö. Men stort tack till SirKnasen för den stora kunskapen han besitter och jag tror inte att någon annan av oss hade kunnat detta tricket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har liknande problem, hittar inte startskivan. En förbudssymbol kom upp vid uppstart, har följt stegen i bild 3. Har även följt SirKnasens guide, får felmeddelanden (se bif)

 

Någon som har tips på åtgärder?

 

 

post-78152-0-54155500-1438087923_thumb.jpg

post-78152-0-91620000-1438087927_thumb.jpg

post-78152-0-75187400-1438088058_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum var att vid nästa uppgradering av Mac OSX kom felet tillbaka. Den här gången blev jag rätt sur och bestämde mig för att rensa istället. Så jag gjorde det tuffa jobbet att ominstallera allt istället för något skit hade kommit in. Kanske för att jag aldrig hade installerat rent tidigare utan bara flyttat system och program från tidigare datorer med flyttassistenten och genom åren hade nog både ett och annat kommit in som inte borde varit kvar.

 

Sedan dess inga problem.

 

(Men tricket jag fick lära funkade tills Apple kom med ny uppdatering igen, så det var något internt verkar det som, inte något från Apple - om jag får gissa)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Hejhopp! Väcker liv i den här gamla tråden. Jag har ett liknande problem. MacBook air a1466 som plötsligt slutat fungera. Startar i recovery mode från nätet och varken skivberktyg eller installationsprogram för OS x hittar någon skiva eller i skivberktyg anges Mac OS x base system (kapaciteten anges till 1,19GB) och inget annat. Testade terminalgrejjen som anges i tråden men då står det "no corestorage logical volume groups found". Är ssd trasig eller finns det något annat man kan hitta på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen också. Kan man köpa ny någonstans? Jag har sökt på nätet men hittar inte. Känner mig korkad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A1466 säger inte så mycket. Är det en 13" Mid-2012, Mid-2013, Early-2014 eller Early-2015?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack vad hjälpsam du är!! Jag har dock försökt knappa in det serienummer som står på maskinens undersida men Apple skriver att det är fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill betala för Apples hutlösa priser finns mig veterligen bara Transcent JetDrive 520 och OWC Aura Pro 6G som 3:e parts alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var den första jag hittade och jag gjorde ingen ansträngning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...