Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Safari bara tuggar, popup reklam hela tiden


Secc20

Rekommendera Poster

Har länge haft ett stort problem att min Mac Mini öppnar nya flikar med popup reklam, och då menar jag exakt hela tiden. Till och med på denna hemsidan, annonserna vid sidan om hemsidan blir också mer av, och där jag drar pilen kommer det upp reklam. På sidor som jag tror inte har någon reklam, jag jämför min min Macbook air, där är ingen reklam på samma sidor.. Inne på tex Swefilmer så bara jag rör på pilen så poppar det upp en ny flik, det är otroligt störigt. Detta händer inte på den bärbara eller sambons dator. Den är satt på Blockera pop-up fönster på Safari inställningarna.

 

En tid tillbaka så rullar hjulet fruktansvärt många gånger per dag, särskilt inne på Safari. Fram till igår (då jag gjorde en säker start) så funkade inte ens Swefilmer, bara hackade. Men det blev bättre sen, men fortfarande inte bra. Finns där något bra rensningsprogram, man hör olika - att vissa segar ner datorn i stället. Och något program som stödjer swefilmer - eller blockerat popup fönster. Snälla hjälp mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har länge haft ett stort problem att min Mac Mini öppnar nya flikar med popup reklam, och då menar jag exakt hela tiden. Till och med på denna hemsidan, annonserna vid sidan om hemsidan blir också mer av, och där jag drar pilen kommer det upp reklam. På sidor som jag tror inte har någon reklam, jag jämför min min Macbook air, där är ingen reklam på samma sidor.. Inne på tex Swefilmer så bara jag rör på pilen så poppar det upp en ny flik, det är otroligt störigt. Detta händer inte på den bärbara eller sambons dator. Den är satt på Blockera pop-up fönster på Safari inställningarna.

 

En tid tillbaka så rullar hjulet fruktansvärt många gånger per dag, särskilt inne på Safari. Fram till igår (då jag gjorde en säker start) så funkade inte ens Swefilmer, bara hackade. Men det blev bättre sen, men fortfarande inte bra. Finns där något bra rensningsprogram, man hör olika - att vissa segar ner datorn i stället. Och något program som stödjer swefilmer - eller blockerat popup fönster. Snälla hjälp mig!

När det gäller Swefilmer verkar de gjort om lite nyligen. Den spelaren som är eländig in absurdum är videomega och verkar ligga som förstaval. Den spyr ut skit när man använder den. Gör inte det. Välj alternativ om det finns.

...

Installera tillägget Adblock till Safari så hjälper det en hel del generellt på nätet förutom att blockera popupfönster. Sen om reklamen verkar gå bananas så är tipset som Poca nämner ovan.

...

Som tur är så är det (än så länge!) helt ofarliga men väldigt irriterande reklampåhopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fram till igår (då jag gjorde en säker start) så funkade inte ens Swefilmer, bara hackade. Men det blev bättre sen, men fortfarande inte bra. Finns där något bra rensningsprogram, man hör olika - att vissa segar ner datorn i stället. Och något program som stödjer swefilmer - eller blockerat popup fönster. Snälla hjälp mig!

Att ge sig ut på sidor som Swefilmer är helt på egen risk och man får faktiskt skylla sig själv. Ok. Lite hårt men man ber om problem. Normalt sköter sig Macen alldeles själv. Säker start fixar de flesta småstrul. Bifogar lite tips angående VIRUS!!!

 

 

OM virus:

Det finns alltså inte VIRUS i ordets rätta bemärkelse. Det finns en bunt trojaner som man kan råka att ladda hem via siter som inte är Apples eller andra företags officiella sida. Det är väldigt sällsynt att få en trojan i Appledatorn. En trojan är ett program som inte kan hoppa in i datorn eller sprida sig, utan man måste ladda in det själv.

...

Det som har varit största bekymret en tid är reklamtillägg som lägger sig i webbläsaren och ger dig en massa reklam i onödan. Fixas med AdwareMedic.

...

Sen ska man akta sig för programmet MacKeeper som säger sig fixa saker men ställer till det i stället. Ladda inte heller ner något från Cnet som "skänker" extra program som ställer om webbläsaren mm. Inget är direkt skadligt eller farligt av dessa men man blir milt sagt irriterad.

...

Största hotet är intrång i datorn. Se till att ha OS X inbyggda brandvägg på, som kollar all trafik till datorn. Sätt gärna datorn i dolt läge så är det svårare för obehöriga att hitta den. Hittas under Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg

Är man riktigt nojjig kan man bota det med att köra Little Snitch som kollar all utgående trafik vilket inte brandväggen gör. Det är överkurs och inte helt nödvändigt, men om man är nojjig så finns det hjälp.

Bra artikel i MacWorld som tar upp detta.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.609249/sa-blir-du-av-med-skadeprogram-pamacen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...