Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa begagnad imac, tips tack


Challe77

Rekommendera Poster

Tänkte ta steget från pc till mac, och köpa en imac, men har lite frågor.
Ska nog köpa en begagnad imac från 2011 senast, jag vet inte riktigt om jag ska köpa en från blocket eller från ställen där man får garanti på köpet, nackdelen är väl att dom är lite dyrare och inte lika bra hårdvara i snitt jämfört mot blocket.

Hur ofta går imacen sönder i genomsnitt?
Är det oftast hårddisken?
Hur dyr är en reparation i genomsnitt?

Är väl detta jag är rädd för, som pc användare kan man ju byta ut delarna själv oftast om något börjar strula.
Tips mottages :)

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kikar vi här på forumet så är frågorna om trasiga Macar förvånansvärt få och när det gäller iMac så är det oftast kring att hårddisken som gett med sig. Inget stort fel i sig, men de sitter mint sagt otympligt till och man måste lyfta bort bildskärmen för att ens komma åt om jag inte minns helt fel.

 

Men tack vara att Apple har Firewire alternativt Thunderbolt-kontakt på de nyare modellerna så kan man sätta en extern disk istället utan att det blir någon prestandaförlust mot om disken suttit internt i datorn.

 

Prisbilden på eventuellt byte av disk har jag ingen aning om, ring till ett par APR / Apple Store och fråga för att få in lite prisuppgifter är mitt råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hårddiskar är det vanligaste jag byter i iMac's ihop med Radeon 6970m grafikkort i 27" mid-2011.

En och annan nätdel också.

Annars är det förvånansvärt få reparationer på gamla iMac's.

Hårddiskbyte går på drygt 2500kr

Nätdel drygt 2000kr

Grafikkorten byts gratis på förlängd garanti upp till 4år från inköpsdatum vill jag minnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent generellt skulle jag råda att inte köpa äldre än 2011. Apple gjorde ett stort tekniklyft 2011 och det är en del viktiga skillnader. 2011 kom en dubbelt så snabb hårddiskbuss SATA 6 Gbps mot tidigare 3 Gbps. Det är viktigt med tanke på om man vill utnyttja en SSD fullt ut.

...

Anslutningsmässigt kom Thunderbolt 2011 och ger möjlighet till externa snabba enheter. 2010 är FireWire det snabbaste på iMacen och idag är det inte mycket att hurra för.

...

Prestandamässigt ska du titta efter i7 både 2010 och 2011. Det är riktigt bra drag i dessa och katftfulla som dagens minsta iMac-modeller. Dessa årgångar är i7 50% kraftfullare än i5!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, tänkte mig inte än äldre än 2011. en 2011, I7:a låter bra, men är inte ssd mer avgörande på prestandan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en dator utan SSD. Det gör så pass mycket för prestandan och upplevelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, tänkte mig inte än äldre än 2011. en 2011, I7:a låter bra, men är inte ssd mer avgörande på prestandan?

 

Vilken prestanda?

...

SSD skyfflar program och filer, den snabbar inte upp processorn eller nåt annat. Tänk så här. RAM-minne är arbetsbänk, hårddisk förråd och processorn är du. Är arbetsbänken för liten i för hållande till vad du ska göra blir inget bättre av större hårddisk eller bättre processor. Vill du öppna program eller starta datorn fem gånger snabbare hänger allt på hårddisken och inget annat. När allt är optimalt kan processorn göra det jobb den är byggd för i den hastighet som är designat. Avviker det går det saktare. Massor av extra RAM eller gigantisk hårddisk gör inte jobbet snabbare.

...

Så en SSD gör stor skillnad på allt som är hårddiskrelaterat och den bästa investsteringen om man vill få mer sprutt i datorn generellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken prestanda?

Vad tror du?!?

Diskprestandan så klart! Tar det mer än 0,5 sekunder att starta ett program får man ju psykbryt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror du?!?

Diskprestandan så klart! Tar det mer än 0,5 sekunder att starta ett program får man ju psykbryt.

:hihihi:

Nu var ju inte frågan ställd till dig.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:dumstrut:

Det tog fem minuter på dig att svara. Jag hade förväntat mig max 1 sekund. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tog fem minuter på dig att svara. Jag hade förväntat mig max 1 sekund. :whistling:

Haha, ja ibland så. Men måste jobba lite emellanåt också :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ja ibland så. Men måste jobba lite emellanåt också :whistling:

Aha. Ok. Laie_27.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...