Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Övervaka nätanvändningen


Angelica__

Rekommendera Poster

Hej

Jag har för tillfället bara tillgång till mobilt bredband och därmed en begränsad datamängd varje månad. Jag har ibland tyckt att det går sjukt mycket data utan att jag har gjort något särskilt. Fick tips om att ladda ner netlimiter men det fanns ju bara för Windows. Finns det någon här som vet om det finns något liknande eller så för Mac? Jag vill ju bara kunna se var min data försvinner, gissar att det är automatiska uppdateringar eller syncningar som sker i bakgrunden men svårt att börja leta på måfå i inställningar också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har för tillfället bara tillgång till mobilt bredband och därmed en begränsad datamängd varje månad. Jag har ibland tyckt att det går sjukt mycket data utan att jag har gjort något särskilt. Fick tips om att ladda ner netlimiter men det fanns ju bara för Windows. Finns det någon här som vet om det finns något liknande eller så för Mac? Jag vill ju bara kunna se var min data försvinner, gissar att det är automatiska uppdateringar eller syncningar som sker i bakgrunden men svårt att börja leta på måfå i inställningar också.

Kan det här vara nåt för dig kanske: http://peakhourapp.com/

 

Verkar vara ett riktigt bra program ... fast det kostade några pengar. ~ €7-8,-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något som du synkar mellan olika enheter? T ex via Dropbox, Google Drive, iCloud? Exempelvis bilder om du fotograferar mycket?

 

Automatiska uppdateringar i sig drar inte mycket kraft, men t ex har både OS X och iOS uppdaterats denna månaden vilket var två större uppdateringar som totalt blev 4-5 GB och har du då mer än en dator/telefon så är det bara att börja multiplicera.

 

Att strömma TV/Film är också något som äter data.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något som du synkar mellan olika enheter? T ex via Dropbox, Google Drive, iCloud? Exempelvis bilder om du fotograferar mycket?

 

Automatiska uppdateringar i sig drar inte mycket kraft, men t ex har både OS X och iOS uppdaterats denna månaden vilket var två större uppdateringar som totalt blev 4-5 GB och har du då mer än en dator/telefon så är det bara att börja multiplicera.

 

Att strömma TV/Film är också något som äter data.

Jag är inte riktigt säker på hur det är med iCloud, men det är den enda som skulle kunna dra någon data. (använder inte de andra) Har försökt hitta något i inställningar så jag kan stänga av syncen just nu när jag har så här men hittar inget?

 

Jag fick världens bästa exempel just nu, jag satte på wifi:n på datorn, gick in ppå banken och gjorde några överföringar och fem minuter senare hade det dragits över 2Gb data! Måste ju vara någon form av sync eller automatiska uppdateringar, men kan man inte välja att stänga av dessa så att jag kan göra dem när jag är någonstans där jag har fast bredband? Det är ju så jag gör med allt annat, jag "sparar" ex. strömning av film/tv eftersom det drar så mycket.

 

Edit: Hittade inställningen för automatiska uppdateringar i AppStore så har stängt av denna, får se om det hjälper.

 

Angelica

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det här vara nåt för dig kanske: http://peakhourapp.com/

 

Verkar vara ett riktigt bra program ... fast det kostade några pengar. ~ €7-8,-

Ska kolla, hade hoppats på att hitta något gratis :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Med TCPBlock kan du lägga till vissa program/processer i en "blacklist" och stoppa dem. Det bygger såklart på att man vet vad man behöver stoppa. Programmet är gratis.

 

http://www.macupdate.com/app/mac/35914/tcpblock

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kolla, hade hoppats på att hitta något gratis :whistling:

Jo, det hade varit bra. De hade i a f en test peroid på 10 (?) dagar. Tänkte att det var smidigt, och om det handlar om att spara trafik och att köpa mer trafik kostar - kanske 80,- är värt att slippa behöva köpa mer trafik om man har koll på den. :)

 

Det finns lite olika (olika bra) program. Men de flesta av dem installerar man/kör i Terminal. Ett av dem är vnstat som är rätt bra/smidigt och visar bra statistik. Men, det är rätt pilligt att installera själv.

 

Men jag tycker det programmet ovan påminner mest om vnstat (i utdata och sammanställning), fast det är mer användarvänligt/hanterbart.

 

- - -

 

I Aktivitetshanteraren (Program/Verktyg) kan du se nättrafik - men det är ju sen datorns senaste uppstart, så du får hålla lite koll själv då varje dag ... kanske skriva ner, anteckna. Är samma med de olika menytilläggen som finns - de visar data sen uppstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 GB... ja , det är inte lite det. Gällande iCloud så är det bildström som skulle kunna käka data, men 2 GB låter lite väl saftigt för att synka bildbiblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...