Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extremt märkligt strul med ljudet...


westrogothia

Rekommendera Poster

westrogothia

Hej!

 

Jag har ett extremt konstigt problem med min iPhone 4S, senaste uppdateringen (men problemet uppstod innan jag uppdaterade senast). För några dagar sen slutade mitt hörlursuttag att fungera som det ska. Det transporterar ljud (eller snarare oljud) till hörlurar eller AUX-sladd när jag kopplar in den, men ljudet är extremt högt, knastrigt, glappigt och fullständigt olidligt att lyssna på. Det enda jag tål lyssna på är radio, på lägsta volym (och då är det så man hör klart och tydligt, men med ett väldigt trist och högt brus i bakgrunden).

 

Jag var inne hos en reparatör och bytte hörlursuttaget och hela den "delen", men det har inte hjälpt. Det fungerar som vanligt att spela upp musik via dockningsstation eller genom de inbyggda högtalarna dock, vilket gör att det känns osannolikt att det har med mjukvaran att göra… för mig som lekman.

 

Det är förövrigt "hela" ljudssystemet som strular när telefonen är kopplad till lurar eller AUX, dvs det låter lika för jävligt oavsett om ringsignalen går igång, man lyssnar på Spotify eller om man lyssnar på SR Play, t.ex. Problemet är detsamma oavsett vad man använder för hörlurar.

 

Vad kan man göra? Ska man ge upp om funktionen? Har någon haft liknande problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel på hörlursutgången. Jag hade ett sådant fel på min första iPhone 4, jag lämnade in den och fick en ny (eller reparerad). Det gick på garantin. Inga problem sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

westrogothia

Hej och tack så mycket för svar Raphael! Jag har också tänkt så, men det rimmar ju illa med att hörlursutgången nu är utbytt, samtidigt som problemet kvarstår… ska jag be reparatörerna ta en till, närmre titt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var den inne för reparation hos Apple eller någon annan? Jag skulle ge reparatörerna bakläxa i detta fall. Jag hade som sagt ett fel på min som var precis som du beskriver...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

westrogothia

Hos en lokal reparatörfirma, Repair24, tror inte de är Apple-ombud. Vad kan man dock egentligen säga till dem, de har ju bytt ut hörlursuttaget så de kan väl hävda att något annat är fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle helt klart gå tillbaka till stället du "reparerade" den på. Dom har ju bevisligen inte gjort sitt jobb men ändå tagit betalt. Hade samma problem för några år sedan med min iPhone 4. Fick den helt utbytt av Apple i Täby C, gratis. Men felet satt i hörlursgången.

 

Om dom hävdar att felet är något annat kan man ju fråga sig varför dom bytte hörlurskontakten från första början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamera reparationen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

westrogothia

Ja, lutar starkt åt att jag gör det. Problemet är väl bara om de hävdar att de inte visste var problemet var, men att enda lösningen som de såg det var att byta ut uttaget. Nu när de har gjort det och det ändå inte funkar kanske de försöker svära sig fria just pga detta… men skam den som ger sig, sticker dit när jag har tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En seriös firma tar inte betalt för ha fixat något som inte är fixat. Du lämnade in telefonen för att de skulle fixa till den. De har uppenbarligen inte fixat till telefonen eftersom det fortfarande är fel på den. De har alltså inte gjort det du har betalat dem för att göra. Deras uppdrag som reparatörer är att felsöka telefonen, reparera den och sedan stämma av så att reparationen verkligen har lyckats. Ärligt talat så är jag tveksam till om de verkligen har bytt ut uttaget eftersom telefonen fortfarande har fel, och om de har bytt ut det så kan det vara så att de inte har gjort det på rätt sätt.

Du säger att du har lämnat in den på Repair 24. De skriver själva på sin hemsida "Som extra trygghet erbjuder vi även 6 månaders garanti på våra reparationer."


Du kan absolut gå tillbaks och reklamera reparationen, de har ju garanti på reparationen - de garanterar alltså att den reparerade enheten ska fungera. Eftersom den inte gör det så får de försöka igen och du ska inte behöva betala något extra utöver det du redan har betalat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker absolut att du ska gå tillbaka med den eftersom dom bevisligen inte har gjort sitt jobb, vilket var att laga din telefon.

 

Om det inte är så att du specifikt sa att du enbart ville byta ut hörlursdelen? I annat fall skulle jag kräva pengar tillbaka eller att dom fixar den så den faktiskt fungerar.

 

Om allt skiter sig skulle jag rekommendera dig att bege dig till en auktoriserad Apple butik som utför reparationer. Där vet du att du får jobbet gjort och en garanti på jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

westrogothia

Absolut maccswe. Har gått tillbaka med den till reparatören nu, får se hur de löser det. Annars kräver jag nog pengarna tillbaka och går till en Apple-butik, vet faktiskt inte varför jag inte tänkte på det innan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

westrogothia

Tillbaka från reparatören nu, fick pengarna tillbaka då han sa att han provat med ytterligare två hörlursdelar och att det fortfarande inte fungerade. Så, tillbaka på ruta ett… han sa att det skulle kunna vara något med moderkortet, vilket de tydligen inte beskäftigar sig med.

 

Vad kan man göra? Funderar på att köpa en ny nu, just lyssnandet är en fullständigt vital del av min iPhone-användning…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om allt skiter sig skulle jag rekommendera dig att bege dig till en auktoriserad Apple butik som utför reparationer. Där vet du att du får jobbet gjort och en garanti på jobbet.

En Auktoriserad verkstad får inte peta på telefonen efter denna icke auktoriserade reparationen.

Så det får väl bli att spela dum och inte nämna något om den i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Auktoriserad verkstad får inte peta på telefonen efter denna icke auktoriserade reparationen.

Så det får väl bli att spela dum och inte nämna något om den i så fall.

Det är bara om du hävdar garanti och så verkar inte vara fallet här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...