Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför dashboard?


vilhelmef

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är fortfarande lite ovan vid Mac-miljön. En av de funktioner jag inte alls har insett vitsen med är dashboard. Den ser ju helt värdelös ut, som en extremt dålig lågbudgetvariant av Windows 8-startsidan men bara extremt mycket sämre. De få widgetar som finns är ju rena skämten. Det känns som om jag har missuppfattat hela grejen för det är inte likt Apple att skapa vad som i mina ögon ser ut som rent skräp. Kanske någon Apple-fantast kan få mig att tänka om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av de funktioner jag inte alls har insett vitsen med är dashboard. Den ser ju helt värdelös ut, som en extremt dålig lågbudgetvariant av Windows 8-startsidan men bara extremt mycket sämre.

 

De få widgetar som finns är ju rena skämten. Det känns som om jag har missuppfattat hela grejen för det är inte likt Apple att skapa vad som i mina ögon ser ut som rent skräp.

Jo, det ser väl ut som en lågbudgetvariant av startsidan - vilket kan bero på att det inte är ngn startsida. Se det som ett “space” för ett gäng småprogram. Varken mer el mindre.

 

De inbyggda widgetarna som följer ed är kanskeinte alltid så roliga, f f a alla kanske inte har nytta el användning för dem. Men det går att söka och leta upp andra.

 

Jag använder den inte så mkt, men jag har en del grejjer där som passar mig.

 

post-64246-0-62915700-1429654589_thumb.jpg

 

Unix time, lite temp o sånt för fläktar och diskar, en widget till Pastebin, kunna convertera färgkoder, hitta html enteties, en xtra terminal, Lorem Ipsum, JSLint (testa syntax i javascript) osv...

 

Andra kanske gillar program för väder osv... Man behöver inte ha allt som finns där utan du kan ta bort och lägga till de program du själv vill ha synliga där. Klicka på (+) nere till vänster så får du upp lite olika program. Plus att du får upp ett kryss på de som redan syns så du kan ta bort dem.

 

https://duckduckgo.com/?q=OS+X+dashboard+widgets

 

- - -

 

Sen bara för att den finns så måste man ju inte använda den alls. Är ungfär som med “LaunchPad”. Den har jag aldrig ens använt. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dashboard introducerades i Tiger för en herrans massa år sedan. då var tanken att man snabbt skulle komma åt småprogram som väder och miniräknare i ett "lager" över det vanliga skrivbordet. väldigt smidigt. och när det var "trendigt" fanns det massvis med smarta widgetar som hjälpte dig i ditt arbetsflöde.

men i senare versioner har det hamnat allt längre bak i strukturen och kommer förmodligen försvinna helt ur osx snart. nuförtiden ersätter ju notis-baren på sidan av skrivbordet hela funktionen och när det finns tillräckligt många widgets för sidobaren kommer det inte längre finnas någon anledning att ha kvar dashboard över huvudtaget.

 

se det som en rest av en brilliant funktion - du behöver inte använda den om du inte ser någon nytta för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det ser väl ut som en lågbudgetvariant av startsidan - vilket kan bero på att det inte är ngn startsida. Se det som ett “space” för ett gäng småprogram. Varken mer el mindre.

 

De inbyggda widgetarna som följer ed är kanskeinte alltid så roliga, f f a alla kanske inte har nytta el användning för dem. Men det går att söka och leta upp andra.

 

Jag använder den inte så mkt, men jag har en del grejjer där som passar mig.

 

attachicon.gifdasgboard.jpg

 

Unix time, lite temp o sånt för fläktar och diskar, en widget till Pastebin, kunna convertera färgkoder, hitta html enteties, en xtra terminal, Lorem Ipsum, JSLint (testa syntax i javascript) osv...

 

Andra kanske gillar program för väder osv... Man behöver inte ha allt som finns där utan du kan ta bort och lägga till de program du själv vill ha synliga där. Klicka på (+) nere till vänster så får du upp lite olika program. Plus att du får upp ett kryss på de som redan syns så du kan ta bort dem.

 

https://duckduckgo.com/?q=OS+X+dashboard+widgets

 

- - -

 

Sen bara för att den finns så måste man ju inte använda den alls. Är ungfär som med “LaunchPad”. Den har jag aldrig ens använt. :ThumbsUp:

Tack för ett bra svar! Som ny i Apple-världen är det alltid bra med lite synpunkter från de insatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dashboard introducerades i Tiger för en herrans massa år sedan. då var tanken att man snabbt skulle komma åt småprogram som väder och miniräknare i ett "lager" över det vanliga skrivbordet. väldigt smidigt. och när det var "trendigt" fanns det massvis med smarta widgetar som hjälpte dig i ditt arbetsflöde.

men i senare versioner har det hamnat allt längre bak i strukturen och kommer förmodligen försvinna helt ur osx snart. nuförtiden ersätter ju notis-baren på sidan av skrivbordet hela funktionen och när det finns tillräckligt många widgets för sidobaren kommer det inte längre finnas någon anledning att ha kvar dashboard över huvudtaget.

 

se det som en rest av en brilliant funktion - du behöver inte använda den om du inte ser någon nytta för det.

Intressant med denna historiska överblick. Det gjorde att allting blev lite mer begripligt. Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...