Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stort problem med MacBook Air


9x93

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Nu är det så att min skoldator som är en MacBook Air har helt plötsligt blivit konstigt och nästan oanvändbar. När jag sätter igång macbooken så funkar den som vanligt i ungefär 10 sekunder eller till jag trycker någonstans, då blir den enormt seg i alla vis du kan tänka dig, tar lång tid att öppna program, muspekaren laggar fram, allting blir segt lätt sagt men även går fläkten igång som ett flygplan. Har testat och starta om datorn, rensat, stänga ner alla program, ingenting funkar eller hjälper.

 

Några tips? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en skoldator kontakta IT-avdelningen på skolan.

Misstänker att du som elev inte får göra så mycket med den på egen hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en skoldator kontakta IT-avdelningen på skolan.

Misstänker att du som elev inte får göra så mycket med den på egen hand.

Yes, det är sant men problemet är ifall jag lämnar in datorn på lagning så tar det ett tag innan jag får tillbaka den. Har uppsatser på den som inte är helt klara ännu och kan inte nå dom för pages vägrar öppnas bl.a. Så vill testa allt möjligt att få det fixat eller är det inget jag kan göra åt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ledigt utrymme finns det på hårddisken.

Har du gjort en "Säker Start"?

Kört Kontrollera skiva i Skivverktyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ledigt utrymme finns det på hårddisken.

Har du gjort en "Säker Start"?

Kört Kontrollera skiva i Skivverktyg?

Har 70GB ledigt av 120GB

 

Ursäkta okunnandet men hur gör man en ''Säker start''?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, det är sant men problemet är ifall jag lämnar in datorn på lagning så tar det ett tag innan jag får tillbaka den. Har uppsatser på den som inte är helt klara ännu och kan inte nå dom för pages vägrar öppnas bl.a. Så vill testa allt möjligt att få det fixat eller är det inget jag kan göra åt?

 

Öppna filerna från annan dator (t ex lånedator från IT)via iCloud. Ligger de inte där, kopiera dem till ett USB-minne sen till iCloud och jobba sen med filerna i Pages på iCloud med PC eller MAC.

 

Har du provat säker start?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 70GB ledigt av 120GB

 

Ursäkta okunnandet men hur gör man en ''Säker start''?

Håll ner shift när du startar datorn. Logga in, starta om datorn igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Öppna filerna från annan dator (t ex lånedator från IT)via iCloud. Ligger de inte där, kopiera dem till ett USB-minne sen till iCloud och jobba sen med filerna i Pages på iCloud med PC eller MAC.

 

Har du provat säker start?

Skall testa säker start nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta sedan om datorn som vanligt igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska den startas väldigt långsamt efter man har startat om den i säkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är den igång men laggar lika mycket som innan och fläktarna låter lika högt som dom gjorde innan också. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Nu är det så att min skoldator som är en MacBook Air har helt plötsligt blivit konstigt och nästan oanvändbar. När jag sätter igång macbooken så funkar den som vanligt i ungefär 10 sekunder eller till jag trycker någonstans, då blir den enormt seg i alla vis du kan tänka dig, tar lång tid att öppna program, muspekaren laggar fram, allting blir segt lätt sagt men även går fläkten igång som ett flygplan. Har testat och starta om datorn, rensat, stänga ner alla program, ingenting funkar eller hjälper.

 

Några tips? :)

Att den laggar kan bero på att processorn är belastad av en process som hängt sig vilket kan förklara varför fläktarna går hårt. Kolla i Aktivitetskontroll/Processor och se om du har mycket belastning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Ett tag var väl det på "tapeten" att man skulle kolla Skrivarkö'n om fläktarna drog på för full hals, kolla det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kört AppleHardwareTest eller Apple Diagnostic beroende på årsmodell av dator?

Håll inne alt+d när du startar datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...