Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Adressboken (Contacts) kan ej skapa grupper på ett enkelt sätt


Minkowski

Rekommendera Poster

Jag har 450 adresser i min Adressbok och skulle behöva gruppera dem vilket ju är också möjlig

Men det verkar svårt att göra eftersom man inte kan bocka av de adresser man har grupperat

Det är som att räkna en mängd utan att pricka av dem

Då är risken stor att man räknar man ju dem dubbelt eller trippelt.

Sen exporterade jag mina kontakter och tömde adressboken

Nästa dag importerade vcf filen

Grupperna var då försvunna.

Jag ser här ett problem som behöver lösning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tänk om man vill att samma personer ska ingå i flera grupper då? Då blir det ju omöjligt att hålla reda på dem ändå.

 

Och varför skulle man vilja exportera adressboken, radera den, och sen importera den igen? Jag testade att exportera mina Kontakter som Kontakter-arkiv, och då följde grupperna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 450 adresser i min Adressbok och skulle behöva gruppera dem vilket ju är också möjlig

Men det verkar svårt att göra eftersom man inte kan bocka av de adresser man har grupperat

Det är som att räkna en mängd utan att pricka av dem

Då är risken stor att man räknar man ju dem dubbelt eller trippelt.

Sen exporterade jag mina kontakter och tömde adressboken

Nästa dag importerade vcf filen

Grupperna var då försvunna.

Jag ser här ett problem som behöver lösning

 

Det går att skapa en smart grupp som har medlemmar som inte tillhör någon grupp.

Exporten tar inte med grupper, exportera istället var grupp för sig.

Sen kan jag tycka det vore bra om man på en kontakt kunde se vilken grupp denne tillhör utan att behöva klicka igenom varenda grupp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polkan kan tolka min tankar. Jag gillar det.

Jag kan berätta att jag installerat Cobook, gratis alternativ till addres boken, men är inte nöjd

Sökningen ger ingen "highlighting" ; det blir då jobbigt att söka med den, och söka är ju just det man gör hela tiden med en adress bok. Eller hur ?

Enda fördelen är att den ligger bekvämt som en meny ikon och att man kan ha den på toppen (pin)

Adressboken söker inte heller särskilt effektivt , t ex kan jag inte söka "!!"

Jag hoppades på att man ska kunna använda färgtext, men det kan inte varken Cobook eller Adressboken (Contacts)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polkan kan tolka min tankar. Jag gillar det.

Jag kan berätta att jag installerat Cobook, gratis alternativ till addres boken, men är inte nöjd

Sökningen ger ingen "highlighting" ; det blir då jobbigt att söka med den, och söka är ju just det man gör hela tiden med en adress bok. Eller hur ?

Enda fördelen är att den ligger bekvämt som en meny ikon och att man kan ha den på toppen (pin)

Adressboken söker inte heller särskilt effektivt , t ex kan jag inte söka "!!"

Jag hoppades på att man ska kunna använda färgtext, men det kan inte varken Cobook eller Adressboken (Contacts)

En smart grupp kan filtrera på !! även om det är lite omständigare än sökfunktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstaterar att Adressboken är inte bra den heller och måste ersättas med en app

Detta är fallet med nästan alla inbyggda appar i Yosemit

Calendar, iTunes, Anteckningar osv Även Finder och Spotlight

Jag har hållit på och ersatt många av dessa appar och funktioner med alternativ

Just nu söker jag efter ett alternativ till taggnin i Finder

Den är skräp den med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför du ens använder Mac. Skulle du inte trivas bättre med Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattis sällar sig till de hjärntvättade Mac nördarna

Mac har sina fördelar och nackdelar

Samma sak med varenda program eller dator

Vill man inte diskutera kritiskt då ska man inte vara här på Forumet
Mattis ! pick och pack och försvinna ! begrips ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda som ska dra sitt pick och pack är någon helt annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OS X kommer med ett antal funktioner och program vars syfte är att passa de flesta vanliga användare, men det är inget konstigt med att det finns användare som har särskilda specialbehov och det finns flera programvaror som är alternativ till de medföljande program. Finns flera alternativ till Mail, Kalender, Kontakter och så vidare och så vidare och det är inget konstigt med det. Ingen mjukvarutillverkare kan göra program som passar precis alla användare.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu flera alternativa till samtliga appar och även funktioner inom Yosemite

Sånt tar lång tid att lära sig och jag känner mig inte alls klokare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för att lära sig dom appar och dess funktioner som följer med. Snacka om att slösa bort onödig tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu flera alternativa till samtliga appar och även funktioner inom Yosemite

Sånt tar lång tid att lära sig och jag känner mig inte alls klokare.

Ett tips är att kolla om det inte finns chat eller forum hos dem som gjort Appen/Programmet för att diskutera detaljer som är programspecifika och som har problemlösningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du lika omständig när du köpt en bil?

Eller vad som helst du köper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis kan man behöva vissa andra lösningar än de som ingår. Men om vartenda ett av de inbyggda programmen måste bytas ut mot alternativ, då är väl frågan om OS X verkligen är rätt val?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror ni verkligen att ni kommer få ett seriöst svar av TS?

Att under 700 inlägg driva med oss får en att fundera på den mentala statusen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

723 närmare bestämt, och mer blir det...

Och Pappen (jag menar Lappen) har läst igenom allihopa ? det är nästan som en hel roman.

 

Poca #14: jo, endast det bästa är gott nog, endast det bästa duger åt Minky.
Men Minky är beredd att betala för kvalitet.

Är inte Poca beredd att betala för kvalitet ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

723 närmare bestämt, och mer blir det...

Och Pappen (jag menar Lappen) har läst igenom allihopa ?

 

 

Det får jag hoppas för du är Macworld´s lilla narr och desto mer du skriver desto fler får se hur du är. :)

Så fortsätt du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kan tydligen inte ta emot kritik av Mac systemet. Ni är hjärntvättade allihop

Finito. Slutdiskuterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni kan tydligen inte ta emot kritik av Mac systemet. Ni är hjärntvättade allihop

Finito. Slutdiskuterat.

 

:D:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man inte diskutera kritiskt då ska man inte vara här på Forumet

 

Åh, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis kan man behöva vissa andra lösningar än de som ingår. Men om vartenda ett av de inbyggda programmen måste bytas ut mot alternativ, då är väl frågan om OS X verkligen är rätt val?

Ja, det är väl skillnad på program och system. Och skillnad på system-/användarprogram. T ex. iTunes resp Aktivitetskontrollen. Använder väl en del av de inbyggda programmen. iTunes, Preview, TextEdit, QuickTime... Men på det hela är nog de flesta program man kör andra(s).

 

Bara för att man kör med Firefox, Thunderbird och inte använder iPhoto/Bilder, Kalender Mail osv... Gör ju inte att man tycker systemet är sämre.

 

För mig är “systemet”, mer el mindre: Filsystemet, Finder + Terminalen (och det man kan göra där) + de program som sköter systemet (nyckelringen, consol, aktiviteter, diskverktyget osv). Allt annat ovanpå är eg valbart - efter behov och önskemål.

 

Man måste ju inte använda programmen som är med. Eller spelar ni Schack varje dag? ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...el om man ser det som, förutsatt att man inte har några program som automatiskt startar.

När man startat och loggat in. Det är systemet, och det man gillar. Vad man därefter använder är valbart, och efter behov/önskemål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 450 adresser i min Adressbok och skulle behöva gruppera dem vilket ju är också möjlig

Men det verkar svårt att göra eftersom man inte kan bocka av de adresser man har grupperat

Det är som att räkna en mängd utan att pricka av dem

Då är risken stor att man räknar man ju dem dubbelt eller trippelt.

Sen exporterade jag mina kontakter och tömde adressboken

Nästa dag importerade vcf filen

Grupperna var då försvunna.

Jag ser här ett problem som behöver lösning

Se grupperna som typ “spellistor” i iTunes. Bara en grupp av redan befintliga. Exporterar du Adressboken så är det inte spellistorna du exporterar.

 

Nu ser det här kanske lite annorlunda ut än det du har, men i Adressboken

 

post-64246-0-44610700-1430251227.png

 

Exportera gruppen som eget vCard. Det kan du importera sen som backup då du vill/behöver.

 

 

Du kan också använda kortkommandot: ^⌘A så får du upp en panel (People Picker Preview) med alla grupper och inlagda kontakter. Lite som det ser ut i Mail, el gjorde förr i Mail. Är bra som överblick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är väl skillnad på program och system. Och skillnad på system-/användarprogram. T ex. iTunes resp Aktivitetskontrollen. Använder väl en del av de inbyggda programmen. iTunes, Preview, TextEdit, QuickTime... Men på det hela är nog de flesta program man kör andra(s).

 

Bara för att man kör med Firefox, Thunderbird och inte använder iPhoto/Bilder, Kalender Mail osv... Gör ju inte att man tycker systemet är sämre.

 

För mig är systemet, mer el mindre: Filsystemet, Finder + Terminalen (och det man kan göra där) + de program som sköter systemet (nyckelringen, consol, aktiviteter, diskverktyget osv). Allt annat ovanpå är eg valbart - efter behov och önskemål.

 

Man måste ju inte använda programmen som är med. Eller spelar ni Schack varje dag? ^_^

Menade inte alla program som följer med installationen, men de program som finns där för att de flesta har behov av dem. Exempelvis adressboken som är ämnet för tråden.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...