Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min sista utväg innan jag lämnar in den på reparation!


jockehemmingsson

Rekommendera Poster

jockehemmingsson

Hej! Jag har en MacBook pro 13" 2012 som slutade fungera för en tid sen. Formaterade hårddisken och installerar om datorn med OS 10 från en helt korrekt bootad USB pinne. Men tydligen så vill den inte installeras på hårddisken utan den installerar på något märkligt sätt på USB minnet eller nåt. För när jag tar ut USB pinnen och startar om datorn så är hårddisken fortfarande tom...

 

Jag får inte fram hårddisken i Finder. Men får fram den i skivverktyg och där går igenom kontroll och reparation utan något fel.

 

Är det någon som förstår min usla beskrivning? :) någon som kan hjälpa mig?:) vore synd att skrota datorn då den köptes i feb 2014 på Elgiganten och har mest legat efter det.

 

Tack på förhand! /Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I vilket format formatterar du hårddisken?

 

Det ska vara Mac OS Extended samt i GUID partitionstabell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan hårddisken dyker upp i installationshanteraren som valbar att installeras på så måste hårddisken partioneras i Skivverktyget enligt Pocahontas beskrivning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du väljer fliken Partitionera

 

Skriver det namn du vill ha på hårddisken (använd inte åäö eller konstiga tecken i namnet)

 

Välj Mac OS Extended (journalförd)

under Partitionslayout väljer du 1 partion, såvida du inte vill ha fler partitioner

 

Längre ner finns: Alternativ

Klicka där och välj GUID Partitionstabell.

 

Välj utför

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jockehemmingsson

Tack för era svar! Dock har jag redan gjort det ni beskrev :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det någon som förstår min usla beskrivning? :) någon som kan hjälpa mig? :) vore synd att skrota datorn då den köptes i feb 2014 på Elgiganten och har mest legat efter det.

 

Tack på förhand! /Jocke

OM du köpt den i feb 2014 har du ju ett års garanti. Och tre års reklamationsrätt. Du har inte tänkt på det.............? Man lägger ju inte en dyr dator åt sidan bara för att den krånglar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jockehemmingsson

Blir nog så :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...