Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överleva i WiFi-trängseln...


Gäst anonymacy

Rekommendera Poster

Gäst anonymacy

Jag har problem med mitt Wifi-nätverk. Hastigheten i väggen 100/100. Startar jag om basstationen (Time Capsule b/g/n) så är hastigheten med BBK oftast bra prestanda i Wifit ca 95/95. Men så går det några dagar och så är det mycket sämre... typ 10/20... Vid en enkel omstart byter den kanaler och hastigheten återställs. Känns med andra ord som problem med brus.

 

Till saken hör att jag bor i Stockholms innerstad och kollar jag på Wifi-listan har jag alltid minst 30 synliga närverk varav minst 15 har mycket bra signalstyrka. De flesta av dessa är "Comhem"-nätverk. Vårt fastighet har inte Comhem så jag misstänker att routerna i huset rakt över gatan som är bovarna. Min egen router klarar dock bara dock att hålla upp signalstyrkan halvvägs till grannhuset innan signalen tappas...

 

Själv gjorde jag lumpen som "radio-befäl" och såvitt jag kan bedöma är det inte alls bra att så många routrar står och stör varandra. Det skulle egentligen gynna alla i området om samtliga sänkte signalstyrkan på sina routrar... Nu lär det inte vara möjligt :-(

 

1. Några tips på hur man bäst skall optimera sitt nätverk för att överleva i Wifi-jungeln? Kan man automatiskt få TC att välja nya kanaler med jämna mellanrum?

 

2. Vad är det för jäkla monster-routrar grannen har? Drömmer att skaffa någon stör-utrustning, en gigantiskt parabolliknande antenn i bästa professor-Kalkyl-anda - eller en utlösa en lokal EMP i deras trapphus. Det kan väl inte vara så svårt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Några tips på hur man bäst skall optimera sitt nätverk för att överleva i Wifi-jungeln?

post-11001-0-76642100-1429253239_thumb.jpg

 

;)

 

 

(Det är nog enda säkra sättet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att separera 2,4 och 5GHz näten och koppla upp dig på 5GHz med alla dina enheter som stöder det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Trådlöst är framtiden".....ända tills någon annan skaffar det bredvid mig. :dumstrut: Kör kabel i första hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

5 GHz-bandet är i min erfarenhet nästan tomt på de flesta ställen. Det verkar som att alla routrar som folk får från sin bredbandsleverantör bara hanterar 2,4 GHz, så försök köra på 5 GHz så mycket det går.

 

Du kan också kolla vilka kanaler som dina grannar använder och välja den minst utnyttjade. Det finns ett verktyg som följer med OS X som gör just det, klicka på wifi-ikonen uppe vid klockan med alt-tangenten nedtryckt och välj att starta diagnostiken. Jag kör mitt system på engelska men när programmet väl är igång väljer jag "Scan" under menyn Fönster, borde heta något liknande på svenska.

 

Tänk på att kanalerna i 2,4-bandet överlappar varandra så i praktiken har du kanal 1, 6 eller 11 att välja på. Välj den kanal som har minst belastning:

 

1700px-2.4_GHz_Wi-Fi_channels_%28802.11b

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En enkel lösning på problemet är att koppla routern på en timer som man sätter på att den ska starta om den någon gång mitt på natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...