Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dubbletter av alla bilder i iPhone?


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Jag behövde rensa lite bland bilderna på min iPhone och tyckte att de tog lite väl mycket plats. När jag kopplade in min iPhone i datorn såg jag i iPhoto att jag har två dubbletter av alla bilder. Egna foton såväl som bilder jag sparat från nätet mm. och dubbletterna syns inte i min iPhone utan bara i iPhoto. Jag har inte kryssat i alternativet att spara den vanliga bilden när jag tar HDR bilder. Kör IOS 8.2.

 

Hur har detta gått till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Startade om datorn plus telefonen och kopplade ihop med iPhoto igen. Nu syns inga dubbletter längre. Men med det är inte problemet löst eftersom min kamerarulle med 400 bilder (inkl mappen "Recently Deleted) och inga filmer tar upp 6,7GB på min iPhone. Det innebär att varje bild i snitt tar 16MB vilket är helt orimligt. Jag har kollat storlekar och den största enskilda bild från min iPhone jag hittat har varit omkring 7MB medan snittet har legat mellan 1-6MB.

 

När jag kunde se dubbletterna testade jag att ta bort några av dem, alltså en av de två likadana bilderna. Efter att ha startat om telefonen och datorn var båda bilderna borta från telefonen och syns varken där eller i iPhoto.

 

Verkligen ingen som har någon aning eller är detta en "feature" som vanligt med Apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte varit med om liknande så jag kan alla fall inte hjälpa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 dubletter, så du har 3 exemplar av varje bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kanske manuellt kopplat telefonen till iPhoto och på så vis importerat bilder samtidigt som du använder dig av bildström och dessa bilder visas också?

 

Du kan testa att skapa ett nytt tomt iPhotobibliotek och slå på bildström och se vad som laddas hem.

 

Hade liknande problem när jag gick över till "Bilder" istället för iPhoto. Låg en jäkla massa dynga i bildströmmen som jag förde över och tömde via ett tomt iPhotobibliotek för att nu enbart använda iCloud-bildbibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

2 dubletter, så du har 3 exemplar av varje bild?

 

Nej, det var nog fel uttryckt av mig bara. Jag har 2 exemplar av varje bild.

 

Har du kanske manuellt kopplat telefonen till iPhoto och på så vis importerat bilder samtidigt som du använder dig av bildström och dessa bilder visas också?

 

Du kan testa att skapa ett nytt tomt iPhotobibliotek och slå på bildström och se vad som laddas hem.

 

Hade liknande problem när jag gick över till "Bilder" istället för iPhoto. Låg en jäkla massa dynga i bildströmmen som jag förde över och tömde via ett tomt iPhotobibliotek för att nu enbart använda iCloud-bildbibliotek.

 

Bildström är avstängt i både iPhone och datorn. Använder inte iCloud för bilder på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag testade att kolla igenom min iPhone med iFunBox. Där fanns tio mappar som hette "Camera" varav nio var fyllda med gamla bilder jag tagit bort och nummer tio innehöll nyare bilder.

 

Så, hur få bort dem? Återställa från säkerhetskopia lär väl inte funka och radera allt innehåll på telefonen ville jag helst inte. Så jag testade att ta bort dem bilderna i de första nio mapparna direkt från iFunBox - väl medveten om att sådant kan få konsekvenser.

 

Efteråt var min iPhone med på att platsen var fri men iTunes tyckte såhär.

post-66896-0-15376800-1429392182.png

 

iPhoto hittade alla bilder men kände inte igen dem och de gick inte att importera. Bara att ta bort dem manuellt från min iPhone så det gjorde jag.

 

Efter en omstart av datorn var iTunes med på att jag inte hade några bilder i min iPhone men jag ville gärna ha kvar de senare av bilderna. Så, jag provade att använda iFunBox även till det - efter att ha läst att det ska gå. Det gör det inte vet jag nu och iFunBox hänger sig varje gång jag försöker öppna den mappen.

 

Med andra ord är jag där jag var från början, att få blåsa hela skiten för att lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tidigare använt mig av detta http://www.photosync-app.com/ för att skicka bilder fram och tillbaka till fotorullen i telefonen efter att också ha synkat sönder telefonen med massa album från iPhoto. Kostade någon 20:a eller två vill jag minnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Med inget att förlora testade jag att med iFunBox helt ta bort den tionde mappen som strulade. Det funkade. Jag använde sedan en app som heter AirBridge för att lägga tillbaks ett antal bilder på telefonen, men jag gissar att den som SirKnasen tipsar om här ovan är bättre.

 

Så, allt gott. Men orsaken till problemet från början vet jag inte något om, och min iPhone kan lika gärna fortsätta att behålla bilder fast jag tagit bort dem. Vi får väl se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...