Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tangentfunktionen försvinner


garretblake

Rekommendera Poster

garretblake

Vill bara kolla om det finns någon som vet hur man ordnar upp detta problem;

När min dator går i viloläge, och jag skall väcka upp den, fungerar mus funktionen bra, men det går inte att skriva!

Det till trots att jag INTE har ett trådlöst tangentbord.

 

Any suggestions anyone?!?!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

garretblake

Tack käre kakmonstret!

Detta kanske kan funka!

Jag är ledsen för mitt sena svar.

Det känns bara som om att det kan vara ett risktagande, när man läser igenom instruktionerna. Vad tror du det kan hända med datorn om man återställer SMC kretsen

helt utan vidare. Bara för att test om det fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara kolla om det finns någon som vet hur man ordnar upp detta problem;

När min dator går i viloläge, och jag skall väcka upp den, fungerar mus funktionen bra, men det går inte att skriva!

Det till trots att jag INTE har ett trådlöst tangentbord.

 

Any suggestions anyone?!?!?!

Har du många externa USB-enheter kopplade till datorn?

 

Prova koppla ur några och se om problemet försvinner. Gör det det, så är det kanske dags att skaffa en extern USB-hub med egen strömförsörjning. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack käre kakmonstret!

Detta kanske kan funka!

Jag är ledsen för mitt sena svar.

Det känns bara som om att det kan vara ett risktagande, när man läser igenom instruktionerna. Vad tror du det kan hända med datorn om man återställer SMC kretsen

helt utan vidare. Bara för att test om det fungerar?

 

Har aldrig hört om att det skulle vara någon fara med att återställa SMC-kretsen. Det kommer inte att hända något om det inte är det som är problemet, är det den som är problemet så blir skillnaden att viloläget kommer att fungera korrekt efter återställning av kretsen :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

garretblake

Prova att återställa SMC-kretsen, som bland annat sköter viloläget för datorn.

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Hej min vän!

 

Då har jag följ anvisningarna till punkt och pricka.

Dvs. efter det här stycket;

 

Nollställa systemhanteraren på bärbara datorer med batterier som du inte bör avlägsna själv

Obs! Bärbara datorer med batterier som du inte bör avlägsna själv omfattar MacBook Pro (tidigt 2009) och senare, alla MacBook Air-modeller och MacBook (sent 2009).

  1. Stäng av datorn.
  2. Anslut MagSafe-nätadaptern till en strömkälla och till datorn, om den inte redan är ansluten.
  3. Tryck på Skift-Kontroll-Alternativ (till vänster) på det inbyggda tangentbordet och på strömbrytaren samtidigt.
  4. Släpp alla tangenter och strömbrytaren samtidigt.
  5. Starta om datorn genom att trycka på strömbrytaren.

    Obs! LED-indikatorn på MagSafe strömadaptern kan ändra status eller tillfälligt stängas av när du nollställer SMC.

Efter att man har gjort detta och startat datorn, skall allting vara normalt. Hur utför man ett test för att se om det verkligen funkade.

Förlåt mig så mycket för mina ur idiotiska svar.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde ju vara att testa om tangentbordet fungerar efter att du haft datorn i vila, dvs stäng locket och öppna och testa om tangentbordet fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

garretblake

Har du många externa USB-enheter kopplade till datorn?

 

Prova koppla ur några och se om problemet försvinner. Gör det det, så är det kanske dags att skaffa en extern USB-hub med egen strömförsörjning. :crossfingers:

Hej! Tack för tipset!

 

Har klockat mina omstarter några gånger med och utan USB huven.

Med USB huben; 1:19:50

Utan USB huben ; 0:52:06

Tycker du att det är lång tid?

Varför börjar Apple symbolen, med dess termometer, vid uppstart ändra position på skärmen? Jag hoppas du förstår vad jag menar)

Den börjar att synas centrerad på skärmen och sen försvinner den blixtsnabbt och lika snabbt kommer den tillbaka igen fast då ner till vänster på datorskärmen?

Det är alltså datorskärmen på min macbook vi pratar om. INTE min externa skärm.

 

En annan jätte mystisk fråga som jag har, vilket jag har tampats med sedan jag köpte min dator och externa skärm;

Varje gång jag startar upp datorn eller gör en omstart, strax efter att min Macbook säger till min externa skärm att vakna och aktivera sig, blir det myrorna krig på den, skärmens

inbyggda högtalare brummar till så som om någon blåser i en mikrofon. Efter ett par sekunder med detta störande och EJ tillhörande moment kommer den till liv och visar simultant det som visas på huvudskärmen.

När jag testade att starta om datorn med och utan USB hub blev det inga störningar alls. Kopplade in USB huven och störningarna kom tillbaka.

What the heck is going here, dude!?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

garretblake

Borde ju vara att testa om tangentbordet fungerar efter att du haft datorn i vila, dvs stäng locket och öppna och testa om tangentbordet fungerar.

Jaa!

Det verkar fungera! Hoppas det kommer att göra det i fortsättningen!

om inte, går det bra att kontakta dig igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

garretblake

Vad är det för dator det rör sig om?

MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2013) med en ASUS skärm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa!

Det verkar fungera! Hoppas det kommer att göra det i fortsättningen!

om inte, går det bra att kontakta dig igen?

 

Visst går det bra, försöker gärna hjälpa till när jag kan och det var ju bra att det verkar lösa ditt problem. Men du verkar ha något skumt på gång med din USB-hubb, minst sagt :blink::fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

garretblake

Ja! Det verkar ruskigt konstigt! Jag förmodar att du läste mitt svar/inlägg till iEricF!

Sitter och funderar och funderar.

Klurigt! Har du några förslag? Kanske kan rekommendera en helt annan hubb, kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag testade att starta om datorn med och utan USB hub blev det inga störningar alls. Kopplade in USB huven och störningarna kom tillbaka.

What the heck is going here, dude!?!

Ja, det är där du har det då... Helt enkelt - strömmen räcker inte till. Det är inte mkt ström som matas till USB portarna. Därför om man har många externa pryttlar, så är det alltid bra att köra sakerna i/via en extern USB-hub, med egen strömförsörjning.

 

Hade ett liknande problem på min G4'a när tangentbordet ville vara med lite när det ville s a s.

 

Den andra vet jag inte, men det kanke man kan söka lite på och se om man hittar nåt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

garretblake

Ja, det är där du har det då... Helt enkelt - strömmen räcker inte till. Det är inte mkt ström som matas till USB portarna. Därför om man har många externa pryttlar, så är det alltid bra att köra sakerna i/via en extern USB-hub, med egen strömförsörjning.

 

Hade ett liknande problem på min G4'a när tangentbordet ville vara med lite när det ville s a s.

 

Den andra vet jag inte, men det kanke man kan söka lite på och se om man hittar nåt bra.

Finns det olika bra självförsörjande USB huvar?

Min är driven av separat el försörjning och får inte strömmen via datorn. Den driver tangentbordet plus två externa hårddiskar och en iPhone docka med en iPhone i....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det olika bra självförsörjande USB huvar?

Min är driven av separat el försörjning och får inte strömmen via datorn. Den driver tangentbordet plus två externa hårddiskar och en iPhone docka med en iPhone i....

Jo, det finns väl skillnader på allt, men det kan ju vara så att du har för mkt på den kjedjan där.

 

Du har väl fler USB-uttag på datorn? Kör tangenbordet i ena och din hub i den andra. På så sätt ligger inte tangenbordet i ngn överbelastad kanal. Prova det och kolla om det blev bättre. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

garretblake

Ja! Det kan du har rätt i!

Jag fick ett set back för en liten stund sedan.

Jag lämnade min dator på som vanligt och efter ett tag så försätts den själv i viloläge.

Men när man skall använda datorn igen så skall det bara räcka med att röra musen eller trycks på styrplattan på Macbooken.

Det enda som kommer upp är bilden, men det går inte att trycka på något med musen eller ännu mindre att skriva.

Jätte frustrerande. Skall hoppa i snarkofaken nu!

Kanske vi kan talas vid mer i morgon.

Ha det så gott så länge och tack för alla goda råd.

det uppskattas väldigt mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

garretblake

Jo, det finns väl skillnader på allt, men det kan ju vara så att du har för mkt på den kjedjan där.

 

Du har väl fler USB-uttag på datorn? Kör tangenbordet i ena och din hub i den andra. På så sätt ligger inte tangenbordet i ngn överbelastad kanal. Prova det och kolla om det blev bättre. :crossfingers:

 

Du hade rätt! Det löste problemet.

Förmodligen var min USB Hub lite överbelastad, så att den orkade inte dra me´ tangentbordet.

Kan du mycket om USB Huvar! Jag kommer förmodligen att koppla in minst en till extern HD Finns det bättre saker än USB Hubar eller vad skall man göra om det blir för tungt?

Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

davidredjoy

Tänk på att det inte alltid går att köra iPhone/iPad genom en USB-hub då den inte kan ladda rätt eftersom spänningen är lägre i en hub än genom en usb i datorn (även dom med egen strömförsörjning)... Första där stod som varnings text på min Belkin-hub nämligen - och testar jag (klart jag var tvungen) säger den att "iPhone kan inte laddas genom detta tillbehör"...

 

- Annars kör jag 2 externa hårddiskar (som båda tar ström genom hubben, alltså utan extern strömkälla), en synth och en extra ledig port för usb-minne.... Och har inte haft problem med något där än...

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

garretblake

Tänk på att det inte alltid går att köra iPhone/iPad genom en USB-hub då den inte kan ladda rätt eftersom spänningen är lägre i en hub än genom en usb i datorn (även dom med egen strömförsörjning)... Första där stod som varnings text på min Belkin-hub nämligen - och testar jag (klart jag var tvungen) säger den att "iPhone kan inte laddas genom detta tillbehör"...

 

- Annars kör jag 2 externa hårddiskar (som båda tar ström genom hubben, alltså utan extern strömkälla), en synth och en extra ledig port för usb-minne.... Och har inte haft problem med något där än...

 

:totaltgalen:

Tack min vän för inlägget. Det uppskattas.

Du verkar vara uppe i musiken. Har en liten fråga;

Är det endast iTunes Match, som man prenumererar på (249:-/år - Högst 25 000 låtar) som man kan ha, UTAN att man behöver fysiskt synka iPaden med sin dator för att få över sina skivor?

Jag hoppas du förstod frågan!

Annars skicka ?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade rätt! Det löste problemet.

Förmodligen var min USB Hub lite överbelastad, så att den orkade inte dra me´ tangentbordet.

Kan du mycket om USB Huvar! Jag kommer förmodligen att koppla in minst en till extern HD Finns det bättre saker än USB Hubar eller vad skall man göra om det blir för tungt?

Några tips?

Gôtt att det löste sig... :yeahbaby:

 

Är det bara en el 2 xtra grejjer man kopplar in kan man ju göra det direkt, annars är en extern hub med egen strömförsörjnng att föredra om man har mkt med grejjer &/el saker som kräver just mer ström. Enda jag kan komma på för att skilja ut en bra (förutom kvalitét) är att du kollar upp vad den har för ström - hur många Ampere den ligger på. Mer Amp, orkar mer grejjer. Men jag är inget bra på det där och jag har ingen hub längre - jo, en till min RasberryPi (minidator). Strömadaptern ligger på 5V, 2A. Men annars har jag fler uttag på min dator, inkl 2 i skärmen. Alla xtra diskar är interna och skrivare o sånt går på nätverk och inte USB. Så jag klarar mig numer utan. :crossfingers:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

garretblake

Gôtt att det löste sig... :yeahbaby:

 

Är det bara en el 2 xtra grejjer man kopplar in kan man ju göra det direkt, annars är en extern hub med egen strömförsörjnng att föredra om man har mkt med grejjer &/el saker som kräver just mer ström. Enda jag kan komma på för att skilja ut en bra (förutom kvalitét) är att du kollar upp vad den har för ström - hur många Ampere den ligger på. Mer Amp, orkar mer grejjer. Men jag är inget bra på det där och jag har ingen hub längre - jo, en till min RasberryPi (minidator). Strömadaptern ligger på 5V, 2A. Men annars har jag fler uttag på min dator, inkl 2 i skärmen. Alla xtra diskar är interna och skrivare o sånt går på nätverk och inte USB. Så jag klarar mig numer utan. :crossfingers:

 

 

Ja! Det verkar vara en vetenskap i sig med dessa USB hubar!

Skall penetrera lite mer i ämnet, och om du vill, så kan jag kolla upp det och rapportera tillbaks till dig?! It´s entirely up to you! Gladly do it though!!!

Jag har själv själv hört att det är amperen som avgör hur starkt den kan driva saker.

Man borde satsa mer på trådlöst, helt klart. Men trådlösa externa Hårddiskar, Finns Dem!?!?!?!

Vi höres!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja! Det verkar vara en vetenskap i sig med dessa USB hubar!

Skall penetrera lite mer i ämnet, och om du vill, så kan jag kolla upp det och rapportera tillbaks till dig?! It´s entirely up to you! Gladly do it though!!!

Jag har själv själv hört att det är amperen som avgör hur starkt den kan driva saker.

Man borde satsa mer på trådlöst, helt klart. Men trådlösa externa Hårddiskar, Finns Dem!?!?!?!

Vi höres!!!!!

Trådlösa diskar finns ju inte fysiskt s a s, men istoppat i något annat kan de ju anslutas trådlöst. Nackdelen är ju att du kan tappa prestanda (läs/skriv-hastighet) i begränsningen av WiFi.

 

Vet inte vilken iMac du har, men har du Thunderbolt på den kan du ju ansluta dem dr istället och dessutom få bättre fart än vad du får med USB. Alternativet är ju att du skaffar en nätverksdisk och kör med kabel (istället för trådlöst). En NAS kanske. Diskarna kostar ju lika mycket oavsett, men det är väl aningen dyrare med en NAS-låda än ett USBkabinett. Men det finns rätt billliga med. Eftersom den ligger på nätverket kan du ju välja sen om du vill ansluta med kabel el trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...