Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Samsung ML-1630 till Airport Extreme?


Ztampe

Rekommendera Poster

Jag har bytt ut min gamla Belkinrouter mot en Airport Extreme vilket inte var något problem med Macar, Iphones och paddor. Däremot har jag inte lyckats med att addera skrivaren. Den stöder väl inte WPS men borde väl funka ändå, eller är de inte kompatibla? Hur gör jag? Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt ut min gamla Belkinrouter mot en Airport Extreme vilket inte var något problem med Macar, Iphones och paddor. Däremot har jag inte lyckats med att addera skrivaren. Den stöder väl inte WPS men borde väl funka ändå, eller är de inte kompatibla? Hur gör jag? Tacksam för svar.

Starta Airport-verktyg. I menyn väljer du Basstation och sen Lägg till WPS-skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var det första jag gjorde, men det står bara och tuggar, ingen WPS-skrivare hittas.

Tryckte du på WPS-knappen på skrivaren?

 

Edit: Sorry, trodde du menade att Airport inte hade stöd för WPS men ser nu att du måste menat skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den fått någon IP-adress från Airport? Lägg till den IP-adressen manuellt när du lägger till skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej ingen IP-adress från Airport. Den syns inte under "trådlösa klienter" i Airporten.

Gör en DHCP-reservation baserat på MAC-adress. Anslut sen till skrivaren mot den IP-adress du reserverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacksam för dina svar polken, ska göra ett försök med ovanstående info så fort jag har möjlighet. Inte riktigt säker jag förstår vad du menar, men kanske faller det på plats när jag sätter igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacksam för dina svar polken, ska göra ett försök med ovanstående info så fort jag har möjlighet. Inte riktigt säker jag förstår vad du menar, men kanske faller det på plats när jag sätter igång.

DHCP-reservation lägger du till under fliken Nätverk i Airport-inställningarna. Bif. bild.

1.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hunnit kolla detta men fortfarande utan resultat. Jag har gjort enligt polkens bif bild och uppdaterat. Airporten ser den fortfarande inte.

Fortsatt tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hunnit kolla detta men fortfarande utan resultat. Jag har gjort enligt polkens bif bild och uppdaterat. Airporten ser den fortfarande inte.

Fortsatt tacksam för hjälp.

Det är ju inte Airporten som ska se den . Du ska i datorn lägga till skrivaren via den IP-adress du tilldelat den i Airporten mha MAC-adressen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har under ett antal dagar inte haft tid att fortsätta med detta problem, hoppas du hänger kvar Polken, eller någon annan.

Jag har nu gjort enligt ovan (hoppas jag) men det funkar ändå inte. Får följande meddelande:

 

Kan inte kontrollera skrivaren i ditt nätverk.

Kan inte ansluta till "10.0.1.5" på grund av ett fel. Vill du skapa skrivaren ändå?

 

Fortsatt tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har under ett antal dagar inte haft tid att fortsätta med detta problem, hoppas du hänger kvar Polken, eller någon annan.

Jag har nu gjort enligt ovan (hoppas jag) men det funkar ändå inte. Får följande meddelande:

 

Kan inte kontrollera skrivaren i ditt nätverk.

Kan inte ansluta till "10.0.1.5" på grund av ett fel. Vill du skapa skrivaren ändå?

 

Fortsatt tacksam för hjälp.

Svarar skrivaren på Ping? Kan du på skrivaren bekräfta att IP-adressen är rätt? Det syns i display eller kan du som på många skrivare skriva ut en rapport mha knappkombination?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit ut en konfigureringsrapport från skrivaren och använt det ip-nr som framgick där. Det är det ip-numret som jag skrivit in i lägg till skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt om jag halkar in på ett bananskal i den här tråden, men den där skrivaren, ML-1630, den är väl ansluten till Extremen med USB?

I så fall har den ju ingen IP-adress, förutom Extremens egen. Då får du lägga till skrivaren i Systeminställningar istället, inte i AirPort-verktyget.

Eller är det jag som missuppfattat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KMN: den är ansluten trådlöst, har fungerat klockrent med förra routern från alla våra datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räcker det inte med att bara lägga till skrivaren i panelen för skrivare i systeminställningar? Har den kontakt med din nätverket så bör den dyka upp när man trycker på +-knappen för att lägga till skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KMN: den är ansluten trådlöst, har fungerat klockrent med förra routern från alla våra datorer.

Men den skrivaren har ju inte wifi. Den måste vara kopplad via USB. Att du sedan når den trådlöst från datorerna, eftersom den är kopplad till APE, det är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KMN: korrigering, den heter 1630W och jag har kört den trådlöst flera år från Belkinroutern som jag hade innan APE.

 

mattem: nej det är det som är problemet, ingen kontakt med nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat Samsungs Smart Panel? Jag vet inte vad den gör men den är ju smart tydligen.

Senaste(!?) drivisar kan ju vara bra också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, testar vidare, ännu har jag inte gett upp trots bristfälliga kunskaper. Det går att skriva ut från min MacBook om skrivaren och Airporten är förbundna med en nätverkskabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...