Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Taggning i Finder fungerar inte korrekt?


Minkowski

Rekommendera Poster

Samma färg på cirklarna men olika text, är det möjlig ?

Det verkar så och jag tycker det känns förvirrande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Har du en skärmdump att visa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en skärmdump att visa?

 

Jaha, nu ändrade du din fråga.

 

Du kan göra hur många taggar du vill, men det finns bara ett begränsat antal färger att välja mellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte upprepa manövern som gav samma färg men olika text

Men nu kan jag inte ta bort en del taggar. Högerklick på taggen ger inte alternativet "Remove"

Det är mycket irriterande att högerklick inte ger rätt färg alternativ på cirklarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser det ut när du högerklickar då? Vad får du upp för alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte upprepa manövern som gav samma färg men olika text

Men nu kan jag inte ta bort en del taggar. Högerklick på taggen ger inte alternativet

"Remove"

Vet inte hur det är nu efter de lagt in funktionen med taggar, men innan när man färgmarkerade filer/foldrar, så när du högerklickar på den finns ett tomt alternativ. [ x ] Välj den då...

 

post-64246-0-26438600-1429020509.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ta bort en färg eller tagg från en mapp eller dokument, så räcker det med att högerklicka på mappen eller dokumentet. I slutet av listan ser du taggarna som är aktiva för mappen eller dokumentet. Nu räcker det med att klicka på de taggar du har valt, då kommer ett kryss upp och klicka på krysset så kan du ta bort. Du kan även välja "Visa info" och i den övre textrutan som kommer upp så räcker det med att du markerar en tagg och gör ett bakåtsteg så försvinner den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här ser man att jag har inga alternativ att deleta eller "remove" taggen

med rätt färg

 

post-63217-0-05324300-1429024818.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minkowski...

1. Klicka på "Tags".
2. I det övre textfältet, placera markören vid taggen och klicka på bakåtsteg.

Alternativt...

Högerklicka, välj "Show info" och sedan ta bort taggen från övre textfält enligt punkt 2 ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yepp, så var det ...
men känns inte intuitivt alls (user - friendly(

Det naturliga hade varit att genast få alternativet Remove

såsom det faktiskt förekommer i andra liknande situationer

Så varför gör inte Yosemite på samma sätt alltid ?

post-63217-0-31307900-1429036739_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

INGENTING för dig är användarvänligt.

Har du lärt dig än hur man tar en skärmdump eller är det också oanvändarvänligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmdump i Yosemite tas med Cmd Shift 4
Det finns vissa begränsningar i den metoden

T ex klarar den inte annat än den synliga skärmen.
Då använder jag Web Clipper från Ever Note.
Men när jag är inne i Time Machine vet jag inte hur man tar skärmdump.

Vet Lappen det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag skrev i den andra tråden hur du tar en KORREKT skärmdump.

Med din metod måste du markera området som skärmdumpen ska innehålla.

Min metod tas en skärmdump på hela skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS har en poäng, jag har också taggar med samma färg men med olika namn. Eller ja, blå tagg finns både i "Blå" och i "Blue".

post-67957-0-12601800-1429037484.png

 

Lite irriterande faktiskt, men jag har inte brytt mig om att göra något åt det utan använder bara "svenska" uppsättningen.

 

Men när jag läste tråden så kom jag att tänka på det igen och bestämde mig för att göra något åt det vilket var lätt (förstår inte varför jag inte raderat tidigare :fundersam: )

 

post-67957-0-41911900-1429037642.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cmd Shift 3 tar skärmdump hela skärmen visst, det tycks göra det i alla lägen, även inne i TM. Men jag ser ingen anledning varför Cmd Shift 4 inte ska fungera i alla lägen, t ex inne i TM.

Sånt är inte användarvänlig ; det ska inte finnas en mass undantag. Det belastar mitt minne, blir svårt att komma ihåg en massa detaljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cmd Shift 3 tar skärmdump hela skärmen visst, det tycks göra det i alla lägen, även inne i TM. Men jag ser ingen anledning varför Cmd Shift 4 inte ska fungera i alla lägen, t ex inne i TM.

Sånt är inte användarvänlig ; det ska inte finnas en mass undantag. Det belastar mitt minne, blir svårt att komma ihåg en massa detaljer.

 

DET är något jag inte betvivlar :D:D:D

 

Nu vet du alla fall att det går att ta en skärmdump i TM om man gör på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cmd Shift 3 tar skärmdump hela skärmen visst, det tycks göra det i alla lägen, även inne i TM. Men jag ser ingen anledning varför Cmd Shift 4 inte ska fungera inne i TM.

Sånt är inte användarvänlig ; det ska inte finnas en mass undantag. Det belastar mitt minne, blir svårt att komma ihåg en massa detaljer.

?

 

Två olika sätt att ta skärmdumpar på, ser inte konstigheten i det alls. Enbart det praktiska. ena gången vill man ha dumpen på delar av skärmen andra gånger på hela. Inte konstigare än så. Inne i TM är det hel skärmdump som gäller, vill man sedan inte visa hela dumpen så går den ju bra att beskära.

 

Iaf, i Finder -> Inställningar -> Taggar, kan man bocka i eller ur vilka man vill visa i Findermenyn. det går också att dra valbara taggar direkt till Findermenyerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?

 

Två olika sätt att ta skärmdumpar på, ser inte konstigheten i det alls. Enbart det praktiska. ena gången vill man ha dumpen på delar av skärmen andra gånger på hela. Inte konstigare än så. Inne i TM är det hel skärmdump som gäller, vill man sedan inte visa hela dumpen så går den ju bra att beskära.

 

Iaf, i Finder -> Inställningar -> Taggar, kan man bocka i eller ur vilka man vill visa i Findermenyn. det går också att dra valbara taggar direkt till Findermenyerna.

 

Enligt TS så är allt konstigt som inte fungerar som han vill att det ska fungera :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kiplon #14: dina tagg benämningar är inte särskild beskrivande...

Så jag undrar vad du har taggar till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kiplon #14: dina tagg benämningar är inte särskild beskrivande...

Så jag undrar vad du har taggar till.

Finns ingen anledning att döpa om dem. Kör enkelt bara. De allra flesta dokument finns inom tre olika kategorier/huvudmappar, blå, röd och grön. Det finns många undermappar och under dem undermappar i kategorierna men dem är med några få undantag inte taggade.

De som ändå är det har samma taggfärg som huvudmappen. Enkelt, och fungerar smidigt för mig. Kan snabbt få fram den mapp eller fil jag söker efter. Taggningen av undermappar ändras hela tiden beroende på vad som är aktuellt i dagsläget. Några undermappar är dock ständigt taggade på samma sätt eftersom de innehåller filer som jag ofta behöver komma åt.

 

Det extra lyftet ger däremot xtrafinder, som lyfter fram taggningen så bra.

 

Kör med i princip samma system i min kalender, så allt hänger ihop och jag får full koll.

 

Funkar perfekt för mig. Det absolut viktigaste för mig är att namnge filer och mappar på ett konsekvent sätt. Slarvar jag med det så blir det oreda. Mitt filsystem har i princip sett likadant ut under väldigt många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?

 

Två olika sätt att ta skärmdumpar på, ser inte konstigheten i det alls. Enbart det praktiska. ena gången vill man ha dumpen på delar av skärmen andra gånger på hela. Inte konstigare än så. Inne i TM är det hel skärmdump som gäller, vill man sedan inte visa hela dumpen så går den ju bra att beskära.

 

Iaf, i Finder -> Inställningar -> Taggar, kan man bocka i eller ur vilka man vill visa i Findermenyn. det går också att dra valbara taggar direkt till Findermenyerna.

Fast nu handlade den här sidodiskussionen om att det bara finns ett sätt att ta skärmdump inne i TM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför Finder Preferences inte finns med under System Preferences är för mig oklart

Spotlight finns ju under System Preferences så varför inte Finder ?

Det är inte alls intuitivt. Inte användarvänlig alls.

Sen är inställningen med taggarna onödig. Också den är lätt att glömma bort.

Inte användarvänlig

Det är en väldigt många detaljar man måste komma ihåg för en effektiv användning av Mac. Man blir aldrig fullärd och det stjäl en massa tid

Som tröst kan man dock tänka på att Windows är värre....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför Finder Preferences inte finns med under System Preferences är för mig oklart

Spotlight finns ju under System Preferences så varför inte Finder ?

Det är inte alls intuitivt. Inte användarvänlig alls.

Sen är inställningen med taggarna onödig. Också den är lätt att glömma bort.

Inte användarvänlig

Det är en väldigt många detaljar man måste komma ihåg för en effektiv användning av Mac. Man blir aldrig fullärd och det stjäl en massa tid

Som tröst kan man dock tänka på att Windows är värre....

 

Visst är det användarvänligt för DU vet t.o.m var inställningarna finns någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför Finder Preferences inte finns med under System Preferences är för mig oklart

Spotlight finns ju under System Preferences så varför inte Finder ?

Det är inte alls intuitivt. Inte användarvänlig alls.

Sen är inställningen med taggarna onödig. Också den är lätt att glömma bort.

Inte användarvänlig

Det är en väldigt många detaljar man måste komma ihåg för en effektiv användning av Mac. Man blir aldrig fullärd och det stjäl en massa tid

Som tröst kan man dock tänka på att Windows är värre....

 

Alla program har sina egna inställningar. Gå in i respektive program och klicka på programnamnet i topmenyn. Det ligger alltid på samma plats och har samma kortkommando (kringla ,)

När det gäller funktioner i systemet som inte har med enskilda program att göra ligger de under systeminställningar.

 

Alltså inställningar för Findern ligger då såklart i programmet Finders programinställningar.

Medan inställningar för tex Spotlight (som är en systemövergripande funktion snarare än ett program) gör man i systeminställningar.

 

Det hörs på namnet vad skillnaden är:

systeminställningar = inställningar för systemet

programinställningar = inställningar för programmet

 

Så här är det uppbyggt och det är inget varken du eller någon annan av oss kan göra något åt. Bara att gilla läget, eller börja jobba som UX designer på Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen när är Finder ett program (app)? det ingår i OS, och utan den är inte OS funktionell.

Nej du, jag köper inte ditt resonemang.

Hur definierar du "app" till skillnad från funktioner i OS ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...